Er komt door de verbouwing van de Ringweg meer verkeer door de Maaslaan. Dat geeft meer lawaai en fijnstof in de buurt.
Bewoonsters van de Maaslaan zijn in actie gekomen door witte beddenlakens met protesten aan de balkons te hangen. Ze willen minder verkeer en dat ook de fietstunnels blijven en het parkje in de buurt.
Over een tijdje worden de lakens (met het fijnstof erop) aan de gemeente aangeboden. Zo willen ze het effect van het verkeer zichtbaar maken en de plannen laten wijzigen.
Luister hier naar een gesprek van verslaggever Dieuwert Tuinstra met bewoners Diet Zandvoort en Ebel Glastra:
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
ACTIEVOEREN IS N GOED MIDDEL VAN PROTESTEREN DOOR DE MONDIGE BURGERS VAN DE SAMENLEVING-ZOLANG T GEWELDLOOS BLYFT....DIT IS EEN GOEIE REACTIE MET DIE WITTE LAKENS DIE FYNSTOF OPVANGEN..NET ALS DIE WASMIDDELRECLAME..
Ik wordt zolangzamerhand een beetje moe van dit gedoe.
Lekker overal tegen zijn en zich op laten jutten door een klein groepje mensen die zo wie zo overal tegen zijn.
Al helemaal als ik lees dat de lakens over een tijdje worden aangeboden aan de gemeente.
Dan ben je dom. Dat is dan toch nog de oude situatie en niet de nieuwe. Hier telt dus ook weer schreeuwen voor dat we geslagen wordt.
Tja de Maaslaan krijgt het meest voor zijn kiezen wat de zuidelijke ring betreft. Het is wel al lang bekend dat dat zo is. Dit protest is dus rijkelijk laat. Er blijft gewoon een fietsverbinding met de Wijert, langs het Hoorsnediep. Dat het een muur wordt, klopt dus niet. Ook komt er een bomenrij tussen de Maaslaan en de parallelweg.
Al deze mensen hebben gelijk. Ik zou de voorgestelde situatie afwenden de bestaande weg dateert uit 1970 de geluidsschermen van eind 80er jaren en het verkeer is verdubbeld. Dus elk technisch denkend mes zou zeggen er moet een extra ring komen en deze zal dan buitenring heten de bestaande noemen we binnen ring en de snelheid wordt daar max 50km/h( de extra tunnel van 2 jaar geleden is een slechte beslissing geweest) succes met actie voeren !
Ik snap het probleem niet echt. Er komt daar toch een tunnel te liggen? Dan hebben die mensen straks toch juist een veel betere leefomgeving dan nu het geval is?
Er komt geen tunnel. Er komt een verdiepte ringweg met drie deksels van 250 meter.
De ellende voor de mensen in onder andere de Maaslaan is dat de file verplaatst wordt van de huidige ring, naar de Zuidelijke wijken. In de Vondellaan neemt het autoverkeer met factor vijf toe, en in de Maaslaan met meer dan factor tien.
Plan Zuidelijke Ringweg is onzinnig. Werkverschaffingsplan voor de corrupte Nederlandse bouwwereld.
Om allerlei redenen zullen de Ringweg files - waarvan alleen de ochtendspits een iets van een file te noemen is - vanzelf afnemen. Zoals de razendsnelle ontwikkeling op het gebied van de ICT. Moeten wij in de tijd van Google Glass serieus nog vijf keer per week naar centrale fysieke werkplek?
Met vriendelijke groet
Het is een goede actie van burgers die van zich laten horen. Fijnstof is natuurlijk ongezond en niemand vindt het leuk om een 8 baans snelweg voor de deur te krijgen.
Laat de gemeente opkomen voor de burgers van Groningen!! Dat is wat deze stad nodig heeft!!
Het is niet alleen op de Maaslaan waar burgers benadeelt worden maar ook in andere wijken van de stad waar straks ondanks een heel duur project alleen maar meer verkeer door woonwijken en langs huizen zullen rijden.
De nadelen van het ring-zuid project (geluidsoverlast en nadelen voor gezondheid van mensen) lijken haast groter dan de voordelen (files zijn beperkt in Groningen.)
Ook mij lijkt het project in de huidige vorm voor een groot gedeelte zonde van het geld (iets van een slordige 500 miljoen euro...)