Categorieën: Nieuws

Megabussen als alternatief voor Regiotram

De provincies Groningen en Drenthe gaan nieuwe megabussen aanschaffen die als alternatief gezien kunnen worden van de mislukte Regiotram. De hoogcapaciteitsbussen gaan rijden op Lijn 15 naar Zernike en op de regio HOV-lijnen.

Op lijn 15 gaan negen nieuwe bussen rijden. Dit zullen zogenaamde Mercedes Capacity bussen worden die een lengte hebben van twintig meter en 193 personen kunnen vervoeren. Hierdoor zal de capaciteit met 37 procent toenemen in vergelijking met de huidige situatie. Nieuw is ook dat alle bussen op deze lijn niet meer door de binnenstad gaan rijden, maar via de route over de westelijke ringweg.

Voor de HOV-lijnen worden er 28 nieuwe bussen gekocht en worden er achttien bestaande bussen omgebouwd. Deze bussen zullen achttien meter lang worden waardoor de capaciteit met 22 procent zal toenemen. Het materieel gaat ingezet worden tussen de verschillende transferia en de Grote Markt. Ook gaat er zes keer per uur een bus rijden vanaf station Europapark rechtstreeks naar het UMCG. De bussen worden betaald uit de lenteakkoordmiddelen.

Met de nieuwe bussen en het laten rijden van lijn 15 via de westelijke ringweg hopen de provincies dat de bereikbaarheid van de stad zal verbeteren. De nieuwe bussen gaan rijden vanaf januari 2014.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • De bus op de foto is geen Mercedes Capacity, maar een MAN bus met Mercedes logo.. Komt deze impressie bij Qbuzz zelf vandaan?

  • De tram is gelukkig tijdig afgeblazen. Nu nog het Forun. In de grond laten zakken en de inwoners van groningen kunen de toekomst weer enigszins met vertrouwen tegemoet zien. Zie petitie.nl/stop bouw groninger forum (nu het nog kan).

    • Het zit sommige mensen wel hoog hé? Zo hoog dat bij elk nieuwsbericht die niets te maken heeft met het Forum, dit toch weer aangehaald moet worden..

      Maar maak je geen zorgen, het Forum is al lang aanbesteed en de bouw is al begonnen, waardoor stoppen duurder is dan doorgaan. Je went er vanzelf aan, net als het Groninger Museum. ;)

      • Nog nooit een economie-boek van dichtbij gezien zeker? De kans dat er binnen nu en heel kort een grote economische reset in Europa komt, is - zo mogelijk - nog groter dan de kans dat Groningen snel de artikel 12. status krijgt.

        In plaats van de onzinnige vergelijking van het Groninger Museum met het plan Monstrum te maken, kun jij je beter verheugen op een prachtig plein, achter een gereconstrueerde Oostwand.

        De enige overeenkomst tussen het GM en het plan Monstrum is de weerstand tegen de plannen.

        Met vriendelijke groet

  • Beste mensen,
    Het is werkelijk niet te geloven hoeveel misvattingen er bestaan over de - helaas door bestuurlijk onvermogen van een incompetent en verre van deskundig stads- en provinciebestuur afgeblazen-regiotram, die de ENIGE oplossing was geweest voor het oplossen van de vervoersproblematiek. TWAALF JAAR is de terechte komst van de Regiotram voorbereid, door deskundigen als meest goedkope en efficiënte oplossing genoemd(Arent: als je iets beweert, licht dat dan graag even toe met argumentatie..),onder meer het verkeerskundig onderzoeksbureau Goudappel Coffeng zegt hier over in haar studie "“De bus als alternatief voor de tram in het Raamwerk RegioRail”:
    "wat de effecten zijn van de busalternatieven voor een reeks criteria: verkeerskundige en financiële overwegingen, en overwegingen op het gebied van leefbaarheid, woon- en leefkwaliteit, structurerende werking en bouwhinder. De RegioTram heeft op deze punten belangrijke voordelen boven een busmodel, aldus de onderzoekers. Nadelen van de RegioTram ten opzichte van de busalternatieven, zoals minder flexibiliteit voor P+R-gebruikers en hinder tijdens de aanleg van de twee tramlijnen, achten de onderzoekers kleiner dan de voordelen.

    De jaarlijkse gebruikskosten (exploitatie) van een openbaar vervoersysteem met trams zijn 4,9 tot 8,5 miljoen euro lager dan die van een vervoersysteem waarin bussen de rol van de tram vervullen. Ook de kosten per reiziger zijn voor de tram aanmerkelijk lager dan voor busalternatieven: 61 cent per reiziger voor de tram, tegenover 87 cent per reiziger in het busalternatief. Daar staat tegenover dat de aanleg (investering) van de geplande twee tramlijnen meer kost dan een verbeterd busnetwerk. De aanleg van twee tramlijnen is geraamd op 299 miljoen euro, de raming voor een verbeterd bussysteem is 207 miljoen. Een “light” versie van het bussysteem is geraamd op 147 miljoen. De “light” versie betekent dus de minste investeringskosten, maar heeft ook tot gevolg dat meer mensen de auto pakken in plaats van de bus. Dat leidt tot een toename van files, of minder bezoekers aan de Groninger binnenstad."
    Het getuigt van een slappe-knieëen politiek van met name incompetente partijen als SP en D'66- met in hun kielzog de PvdA die plotseling tegen de tram was - dat men schijnbaar nooit een letter heeft gelezen uit bovenstaand door ECHTE DESKUNDIGEN opgesteld rapport, en zich door vooroordelen, onjuiste sentimenten - alsof er een trein door de stad zou gaan rijden (de huidige bussen zijn breder dan een tram..- en politieke weerstand tegen Karin Dekker c.s lieten lijden om tot het rampzalige besluit te komen om dit prachtige project af te blazen.
    Zelfs een prima motie van de Christen Unie om twee begrotingen naast elkaar te leggen, één met en één zonder tram - zodat op basis van de FEITEN en niet op basis van beeldvorming en onderbuikgevoelens - werd verworpen door de gemeenteraad..
    Ik heb nog nooit zo veel onzinnige opmerkingen - vooral van Stadspartij, SP en D'66 - voorbij zien komen als ten tijde van de tramdiscussie. Het meest tenenkrommende was wel, dat de tegenstanders vonden, dat een tram "te groot en te zwaar" zou zijn voor de historische binnenstad met al die smalle straatjes..die mensen zijn schijnbaar nog nooit in bijvoorbeeld Amsterdam geweest, waar al meer dan honderd jaar probleemloos trams rondrijden..
    Samengevat: elke stad krijgt het bestuur dat het verdient, en men zal veel later inzien, dat de verstopping bij het hoofdstation en elders niet opgelost zal worden met meer en langere bussen, maar alleen met een tram!

Recente berichten

“Maandag eerst regen en later droog, vanaf woensdag waterkoud”

De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…

2 uur geleden

‘Airport Eelde produceert zestig procent meer geluid dan is beloofd’

De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…

3 uur geleden

Sinterklaas heeft eigen slaapkamer in Haren

Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…

5 uur geleden

Politie zoekt getuigen van inbraak Nieuwe Ebbingestraat

In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…

6 uur geleden

Amateurvoetbal: Be Quick blameert zich tegen hekkensluiter WVV

Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…

8 uur geleden

D66 blij dat mensenrechtenactivisten opgevangen kunnen worden

De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…

8 uur geleden