Het stads- en provinciebestuur hebben overeenstemming bereikt over de verdeling van de zogeheten RSP-gelden. Het geld was eerder gereserveerd voor onder andere de Regiotram en de spoorlijn Groningen-Heerenveen. De pot bleek een bron van onmin tussen stad en provincie.
Afgesproken is dat voor de verbetering van het openbaar vervoer in de stad 40 miljoen wordt uitgetrokken. 35 Miljoen wordt gereserveerd voor de aanpak van het Stationsgebied. Verder wordt de openbaar vervoersverbinding tussen Groningen en Leek verbeterd voor 20 miljoen. Dat geld wordt onder andere gestoken in de spoortunnel bij de Paterswoldseweg. Zeven miljoen wordt gestoken in een fietsverbinding tussen beide plaatsen.
Buiten de stad wordt er onder andere geld geïnvesteerd in de N355 naar Zuidhorn (zes miljoen) en de N361 naar Bedum (18 miljoen). Drie miljoen gaat naar het doortrekken van de spoorverbinding van Roodesschool naar Eemshaven en acht miljoen wordt geïnvesteerd in een snellere treinverbinding tussen Groningen en Zwolle. Daarmee moet het baanvak bij Herfte worden verbeterd. Tenslotte wordt er ook geld uitgetrokken voor een snellere treinverbinding naar Bremen en vervanging van de bruggen bij Aduard en Dorkwerd.
Bij de bedragen gaat het telkens om een indicatie. Als Provinciale Staten en gemeenteraad akkoord gaan, zullen de voorstellen verder worden uitgewerkt.
Vanaf komende zaterdag is in het Groninger Museum de tentoonstelling Hoe Van Gogh naar Groningen…
FC Groningen speelt zaterdag in eigen huis tegen middenmoter Willem II. Tika de Jonge, Fofin…
Na een week vol problemen op het spoor tussen het Hoofdstation en Groningen-Europapark zijn de…
Klimaatverandering, bescherming van drinkwaterbronnen, toenemend watergebruik en meer woningbouw. Het zijn volgens Waterbedrijf Groningen de…
Andreas Blühm stopt zondag als directeur van het Groninger Museum. De Duitse kunsthistoricus gaat met…
Vandaag is het weer zover. Overal korting vanwege Black Friday. Elk jaar op de laatste…
Bekijk reacties
Grappig dat Groningen toch altijd weer opties verzint die niet realiaseerbaar zijn. De Duitsers hebben geen geld, hebben ze het wel dan gaat dat nog steeds naar (oost)Duitsland.
In eigen land valt een hele grote winst te halen als het spoor van Veendaam naar Stadskanaal / Emmen en dan goed wordt doorgezet naar Almelo. Bij mijn treinreizen hoor ik daar erg veel medetreinreizigers spontaan over beginnen.
Maar goed ga vooral voor de ideeën om eerst voor Bremen te gaan, maar laat aub de wetgever het recht eens zo inrichten dat bestuurders en hun nazaaten ook voor de financiële schade die ze de maatschapij aanrichten verantwoordelijk kunnen worden gehouden.
Het enige wat ik verstandig vind in de voorstellen die ik hierboven zie is dat er eindelijk oog is voor NoordWest Groningen. Dat mag ook wel eens gezegd worden ;)