Het inmiddels opgeheven Trambureau heeft stevige kritiek op het proces rond het afblazen van de Regiotram. Volgens het bureau hebben bestuurders en politici vaak te weinig kennis om belangrijke beslissingen te nemen over grote projecten zoals de tram. Het bureau adviseert dat de politiek zich minder met dit soort processen bemoeit.
Volgens het Trambureau laat het schrappen van de tram diepe sporen na bij de betrokkenen. Bouwers, leveranciers, vervoerders en financiers zeggen dat ze in de toekomst voorzichtiger zijn met het deelnemen aan een dergelijk project. Als marktpartijen wel meedoen, dan moet er een passende vergoeding zijn voor de werkzaamheden.
Van tevoren was afgesproken dat de diverse volksvertegenwoordigers optimaal bij de Regiotram betrokken zouden worden en dat er zoveel mogelijk openheid over de gang van zaken gegeven zou worden. Dit leverde volgens het Trambureau een te grote stroom aan informatie op, die niet of nauwelijks door iedereen verwerkt kon worden. Het viel het trambureau op dat veel politici te weinig kennis van zaken hadden en dat niet iedereen aanwezig kon zijn bij de informatiemomenten.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Gisteren werd juist bekend dat Groningen Mercedes-Benz CapaCity-bussen koopt, met een capaciteit die bijna net zo groot is als de Regiotram zou hebben. En juist dat de Regiotram "véél meer capaciteit heeft dan een bus" was de belangrijkste reden waarom Groningen per se een tram moest krijgen, "want anders zou Groningen helemaal vollopen met bussen" en bovendien had je "maar half zoveel bestuurders nodig om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren". Dat blijkt dus allemaal onzin te zijn. Met de Mercedes CapaCity-bussen wordt straks precies hetzelfde bereikt, voor slechts een fractie van de kosten van de tram.
En dan heb ik het nog niet eens over het enorme exploitatietekort dat het afschaffen van de OV-studentenkaart zou opleveren. Nee, dit Projectbureau Regiotram heeft Groningen miljoenen euro's gekost. Geld dat is verdwenen aan allerlei adviseurs die 5 jaar lang een leuke functie met veel aanzien hebben gehad. En met grote arrogantie alle kritische en waarschuwende geluiden in de wind geslagen. En kennelijk ontbreekt bij dat ex-Projectbureau (wie eigenlijk? Menno Olman (ex-projectdirecteur, ingehuurd van Boer & Croon?) iedere vorm van zelfreflectie dat ze nu zelfs met de beschuldigende vinger naar de volksvertegenwoordiging durven te wijzen...
Leve Mercedes!
En wat zijn de gasten die mede door jouw inzet uitgerangeerd (Trambureau-maffia ) zijn, slechte verliezers.
Nogmaals willen ik jou
- namens de rest van de stadjers (en dan met name die in Beijum en Lewenborg) - de heren Kamminga en Mostertman bedanken voor hun verzet tegen de waanzinnige studentenstadstrein.
Met vriendelijke groet
Die laatste zin klopt in ieder geval van geen kant. Mijn excuses.
Maar dat we met zijn allen blij mogen zijn met Mercedes! Mocht ik ooit nog eens langs Stuttgart komen, dan ga ik ze bij Mercedes - namens de stad Groningen - een bos bloemen en een paar echte Knol's koeken aanbieden.
Opmerking trambureau te weinig dossier kennis betreft grote projecten.Dat kan ik bevestigen.Maar zelf vanaf het begin vanaf 2005 de Staten geinformeerd betreft de N 33.
Heb vele opmerkingen en besparingen geplaatst en aangedragen te hebben.De organisatie N 33-trambureau-forum zijn niet opjectief.Ze kijken alleen naar zich zelf.Deze organisaties staan niet open voor de bevolking.Ze strooien te veel met geld.Er zijn vele betere oplossingen en niet hetgeen erlag.De tijden van overvloed zijn verleden tijd.Groot doenerrij is voorbij.Nuchter denken en doen dat is gevraagd. De stad Groningen heeft daar vele voorbeelden van en nu loopt het Forum nog.Hoe denk je over een zuidelijke ringweg raming 840 miljoen die uit zal lopen naar 1,3 miljard.Streep eronder en stoppen.Luister naar de bevolking.
Zure mannetjes daar op dat trambureau. Kunnen blijkbaar niet verkroppen dat hun project niet doorgaat.
Dat is het grote probleem met openbaarheid van bestuur, zo kan elk en iedereen zien wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt. Dat soort lieden huiveren bij voorbaat al bij de gedachte dat alles openbaar zal kunnen gaan worden en niet enkel waar het om de tram gaat.
Zou genoemde openbaarheid van bestuur ook bij het prestige project Forum hebben plaatsgevonden, dan was ook dit project voortijdig afgeblazen.
Dat veel bestuurders onvoldoende kennis van zaken hebben, kunnen wij dagelijks zien, horen en lezen, niet enkel op landelijk niveau, maar ook waar het om het college van B&W in deze gemeente gaat.
Maar goed, Marc zal wel weer een andere (tegenovergestelde) mening zijn toegedaan....
Mooi hoor! http://carsdata.net/Mercedes-benz/Mercedes_Benz-CAPACITY/photos.html Nog steeds erg blij dat die tram er niet komt.
Natuurlijk zijn ze bij het Trambureau over de zeik, hun werkvoorziening voor de komende jaren is ze door de neus geboord. Ben blij dat dit prestigeproject niet door is gegaan. Laat de stad dat geld maar steken in de verbetering van de infrastructuren voor fietsers en auto's. Er zijn nog genoeg knelpunten en dat was met een trammetje meer of minder echt niet opgelost.
De tram is tijdig in rook opgegaan. Nu nog het Forum in de grond laten zakken nu het nog kan. Zie http://www.petitie.nl/stop bouw groninger forum.