Hoogleraren van de universiteiten in Nederland hebben de noodklok geluid over de kwaliteit van het examen Nederlands. Volgens hen is het slecht gesteld met de kwaliteit van wat het huzarenstukje van de leerlingen moet zijn.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijven ze maandag dat het examen op geen enkele manier bijdraagt aan de kennis van taal of taalvaardigheid en zou het examen vooral een ‘kunstje examen doen zijn’. Om het standpunt kracht bij te zetten is er een petitie gestart om het examen ‘ingrijpend te herzien’.
Kees de Glopper is hoogleraar Taalbeheersing aan de Rijksuniversiteit Groningen en hij vindt dat de brief te ver gaat. “Dat er fouten in het examen zitten, daar ben ik het mee eens. Maar in de brief wordt in een aantal alinea’s het hele Nederlandse onderwijs voor alle niveaus neergesabeld en daar kan ik mij niet in vinden. Ik ben niet gevraagd om deze brief te ondertekenen, maar ik had dat ook zeker niet gedaan”.
Ellen ter Braak is docent Nederlands aan het Willem Lodewijk Gymnasium, en zij is het eens met De Glopper. “Kijk, dat er kritiek is, dat is niet nieuw. Er is al jaren gedoe over de vragen die er tijdens de examens gesteld worden. Dat er nu landelijk kritiek is op het eindexamen is terecht, en het zou fijn zijn dat er eens naar geluisterd wordt.”
Bij het LAKS kwamen na het eindexamen Nederlands veel klachten binnen. Volgens leerlingen waren er bij veel meerkeuzevragen verschillende antwoorden mogelijk. “Commissies en groepen docenten hebben hard gewerkt aan de vormgeving van de examens. Ieder jaar worden ze opnieuw ontworpen en getest, maar waarschijnlijk is er dit keer iets mis gegaan. Dat is jammer, maar niet de eerste keer, en het zal ook niet de laatste keer zijn”, aldus De Glopper.