Op de Oosterstraat en Gelkingestraat zijn vreemde ruitjes op de weg geplaatst. Die zijn bedoeld om de snelheid van gemotoriseerde voertuigen te verlagen en er voor te zorgen dat voertuigen meer afstand van elkaar houden.
Normaal gesproken kennen we de wel bekende strepen op de weg. Er heerst nog veel onduidelijkheid over de ruitjes. Deze ruitjes komen zelden voor op de weg. Landelijk zijn deze ruitjes al vaker geplaatst maar in Groningen nog nooit. Het is de bedoeling dat de weggebruiker twee ruitjes afstand houd van het voertuig voor hem.
De gemeente heeft de ruitjes geplaatst voor een proef van 5 jaar. Daarna wordt er gekeken of het werkt.
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
De paardentrailer die afgelopen nacht is gebruikt bij een vuurwerkdiefstal in de Stad, is dinsdag…
‘t Is nait best met 't weer. Na een grijze dag en een bewolkte kerstavond…
Bekijk reacties
Er rijden daar alleen bussen en Taxi's Die zullen zich er wel aan houden....
Laat ze zich maar druk maken om die talloze fietsers die zich hier (en in de Gelkingestraat)niet aan de eenrichtingsverkeer borden storen..
Ben jij soms buschauffeur of taxibestuurder?
Nee, een fietser die zich wél aan de regels houdt.
die ruitjes zijn duidelijk een initiatief van een groenlinkser die op allerlei manieren de bestuurders van de voertuigen die door de Oosterstraat rijden lekker de les willen lezen...( als wraak voor de afgeschoten tram)??..En inderdaad laat de wetsdienaar de roekeloze fietsers en dito bromscheurders die tegen het verkeer inrijden maar aanpakken..inplaats van te zitten muggenziften tegen die beroeps chauffeurs. die elke dag vele mensen het leven redden door hun oplettendheid.
Het wordt tijd dat in en rondom het centrum fietsers en bussen hun eigen, vrije, routes krijgen, in plaats van dat ze dit moeten delen met overige weggebruikers.
Wat ik zelf wel zie zitten is dat er in bijvoorbeeld de Oosterstraat, Kreupelstraat, Kattenhage en W.A. Scholtenstraat aparte fietsstroken worden aangelegd met een verhoogd obstakel tussen fietsstrook en rijbaan, zodat fietsers niet zomaar uit kunnen wijken de rijbaan op. Op deze manier hebben beide verkeersstromen minimaal contact met elkaar. Het zal in sommige straten wat passen en meten worden, maar de Kattenhage en Oosterstraat zijn hier in ieder geval breed genoeg voor.
Als vervolgens ook nog de busroute in het centrum in zuidelijke richting verlegd wordt van de Gelkingestraat naar de Sint Jansstraat en Schuitendiep, dan zou de zuidkant van de Grote Markt en de Gelkingestraat zelfs een veilige fietsroute zonder conflicterend verkeer kunnen worden. Hetzelfde zou je kunnen doen wanneer er een busbaan op het Boterdiep aangelegd wordt. Bussen kunnen dan in beide richtingen via deze straat rijden, wat de Oude- en Nieuwe Ebbingestraat weer ontlast. Deze laatste route wordt namelijk weer veel gebruikt door fietsers.
Met de busbaan op de Europaweg en het autoluw maken van de Bloemstraat en W.A. Scholtenstraat is er al een goede stap gezet, nu nog verder het centrum in. Op deze manier zal Groningen een veel prettigere fietsstad worden, en zal ook het openbaar vervoer aanzienlijke tijdswinst behalen, wat de exploitatie weer ten goede komt.