Vrije busbanen over de Oostersingel, Boterdiep en Peizerweg, een nieuw station Suikerunie en het hoofdbusstation niet verplaatsen naar de zuidzijde van station Groningen. Dit is een greep uit de plannen van de PvdA Statenfractie voor het openbaar vervoer in de stadsregio.
Om ook in de toekomst de stad bereikbaar te houden met het openbaar vervoer, is de fractie in januari een discussie gestart over alternatieve oplossingen. Vorig jaar werd een streep gezet door de plannen voor de aanleg van een regiotram in en om de stad, omdat er te weinig draagvlak voor bestond.
Een elektrische trein en expresslijnen voor de bus zijn nieuwe tussenvormen die het openbaar vervoer aantrekkelijk en betaalbaar moeten maken.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Waarom zitten die statenfracties toch allemaal zelf te hobbyen? Eerst de PVV nu weer de PvdA met een te duur plan. Hebben ze tijd over? Zouden ze het OV in de stad niet beter aan de gemeente Groningen overlaten? Of in ieder geval in samenspraak met de gemeente met plannen komen?
Het enige wat de gemeente tot nu toe voor elkaar gekregen heeft is dat er nieuwe bussen aanschaf worden voor op de drukbezette buslijnen. Heel leuk, maar zo krijg je dus nóg meer bussen door een binnenstad die eigenlijk nu al op de rand van haar capaciteit zit.
De statenfractie van de PvdA komt nu tenminste met meer oplossingen, zoals de verschillende busbanen in en rondom het centrum en het idee om de vervoersstromen te spreiden, zodat niet iedereen via het hoofdstation reist.
Ben benieuwd waarmee meneer van Keulen aan komt zetten.
De provincie kan niet beslissen over zaken waar de gemeenteraad over gaat. Dus wat dat betreft zijn deze plannen gewoon luchtfietserij. Bovendien komen ze uit de fractie van een partij en dus niet van het provinciebestuur. Het is maar een idee, dat nog niet is doorgerekend of overlegd.
De provincie beslist nu toch ook niets voor de stad? Ze dienen alleen een visie in, over hoe zij het OV zouden willen verbeteren in- en rondom de stad. Van de gemeenteraad heb ik niet veel anders gehoord dan dat er nieuwe bussen aangeschaft worden, waardoor het huidige probleem rondom het centrum -in de huidige vormen- alleen maar erger zal worden.
De gemeenteraad zal dus ook met plannen voor nieuwe busbanen en transferia moeten komen.
Groningen is een "bus-loving-city"!
slecht plan, je moet ook de bussen uit de binnenstad weren.Trein Noorderstation langs van Starkenborg kanaal naar Zernicke is nr 1.Het verkeer om de stad met aan alle kanten tranferia ! die gekoppeld moeten worden aan de trein.
Een trein die alleen maar buiten de schoolvakanties gevuld is op ma t/m vr van 08.00 - 10.00 en 's middags? Het is een leuke oplossing voor de studenten, maar het rechtvaardigt niet de extra kosten ten opzichte van de toekomstige route van lijn (1)15 via de HOV-west.
En als er geen binnen meer door het centrum mogen, hoe komen mensen vanaf de transferia dan in de stad? De trein komt lang niet overal..
Edit: "binnen" moest natuurlijk "bussen" zijn.
Je kunt van het zernike & station noord ook een transferium maken natuurlijk
Wat heb je aan 9 reuzebussen van 200 mensen die van 8.00 tot 16.00 uur rijden =
Wat is de kostprijs van die 9 bussen ?
De trein naar Zernicke kan die zelfde tijden ook rijden.De kostprijs Zernicke is de aanleg.Die is niet veel hoger dan die 9 bussen maar wel schoner en meer dan 200 per keer.Zelf geloof ik eerder in 160 dan 200 Natuurlijk laat je van transferia bussen tot de rand binnenstad rijden waar geen spoor is.De gele bussen op Schiphol zijn extra breed en kunnen 80 mensen vervoeren maar mogen niet op de openbare weg rijden !Te breed
Evenveel kosten!? Weet je wel dat bij een dergelijk plan het hele spoor tussen het hoofdstation en station Noord verdubbeld moet worden? Daarnaast heb je dus nog de kosten van de aftakking naar het Zernike. Dan praat je niet over 100 miljoen, maar eerder een veelvoud daarvan.
De overgang met de Paterswoldseweg wordt nu aangepakt voor 20 miljoen, waardoor de ontbrekende schakel tussen het station en de westelijke ringweg verleden tijd is. Samen met die nieuwe bussen (=9 x 450.000 euro)ben je dus voor minder dan 25 miljoen klaar. Daar komt nog bij dat ook andere bussen gebruik kunnen maken van de HOV-west, zodat ook Leek en Roden een hoogwaardige verbinding met de stad krijgen.
Overigens vind ik het plan met die trein helemaal geen verkeer plan. Echter zouden er dan constant reizigers moeten zijn, en niet alleen tussen 08.00 en 16.00u. Het is die miljoeneninvestering gewoon niet waard.
Je vergeet 9 chauffeurs, 9 garages, 9 x onderhoudsmateriaal & personeel
Die bussen ontlasten de normale lijnen in de spits en rijden niet door de binnenstad maar snel via de ring met weinig stops. In de toekomst als HOV-west en het stationsgebied klaar zijn kan het nog vlotter. Die bussen worden ook steeds schoner. Nu nog hybride dieselelectrische bussen, maar in de toekomst kunnen ze wellicht op waterstof (brandstofcellen) gaan rijden. Een trein naar Zernike is handig als je de Spoorlijn Groningen-Leeuwarden er langs laat lopen. Een nieuw Tracé Groningen-Zuidhorn en geen spoor meer door Hoogkerk. Dat zou het ook een aantrekkelijk vestigingsgebied voor bedrijven maken.
Openbaar vervoer stad is geen openbaar vervoer Groningen & Drenthe dus de provincie kan daar niet over beslissen .
Het stadsvervoer Groningen gaat daarover .
Bij te brede bussen die niet op de openbare weg mogen zullen ze eerst brede busbanen moeten aanleggen !
Dhr Laurens kan ik het voor 100 miljoen aannemen van je ?
Het spoor van CS tot Noordestation zit inderdaad in het plan om te verdubbelen.
Maat ik heb het ministerie I&M gebeld en die rekenen op 5 miljoen per km1 dus leg maar op tafel die 100 miljoen.
totale kosten plaatje ±
dubbelspoor CS Groningen > Noorderstation 2728 m1 kosten 13.68 miljoen
kosten spoor naar Zernicke 3333 m1 16.67 milj Totale kosten 30.35 miljoen