Categorieën: Nieuws

“Nieuwe situatie Bloemsingel onduidelijk en gevaarlijk”

Buurtbewoners van de wijk Binnenstad-Oost zijn niet blij met de onlangs gerealiseerde herinrichting van de Vrydemalaan en de Bloemsingel. Volgens hen is de nieuwe situatie onduidelijk en gevaarlijk.

Sinds 1 juli kunnen automobilisten niet meer gebruik maken van de Anthonius Deusinglaan, maar moeten ze via de Vrydemalaan rijden. Daarbij mogen ze niet de Bloemsingel inslaan, want daar mogen alleen bussen langs. “Kijk daar gaat er weer één”, zegt buurtbewoner Rob Dijkshoorn terwijl hij naar een busje van een bouwbedrijf wijst. “Dagelijks gaat het om honderden auto’s die zich niets aantrekken van de verbodsborden.”

30 Kilometer zone
Annelies de Wijk is woordvoerder van de bewonersvereniging Binnenstad-Oost en volgens haar is dit niet de gewenste oplossing. “Dat de Bloemsingel een busbaan is geworden, dat vinden wij prima. Maar dat er desondanks nog gewoon auto’s rijden, en de weg niet ingericht is als een dertig kilometer zone terwijl dit wel afgesproken is, vinden wij een grote tekortkoming.”

Gevaarlijk
“Dit gaat ook gevaarlijke situaties opleveren”, zegt Dijkshoorn. “Straks na de zomervakantie rijden hier tientallen bussen per uur langs, gaat het fietsverkeer enorm toenemen, en zullen ook veel automobilisten voor deze verboden route kiezen. Dat wordt ontzettend uitkijken op de kruisingen.”

Moment van wennen
De dienst ROEZ van de gemeente Groningen laat weten bekend te zijn met de situatie. “Wij houden de situatie constant in de gaten en we beschouwen deze periode als een inwerk-periode, waarbij iedereen aan de nieuwe situatie kan wennen. Buurtbewoners die klachten hebben roepen wij op zich bij ons meldpunt te melden”, aldus een woordvoerder.

Bussluis als oplossing
De buurtbewoners willen daar niet op wachten. “We hebben eind juni een brief gestuurd naar de gemeente, maar daar hebben we nog geen reactie op ontvangen”, zegt Dijkshoorn. “De politie moet gewoon strenger gaan handhaven, er moeten duidelijke verkeersborden komen en misschien moet men overwegen om een bussluis aan te leggen, zodat auto’s er daadwerkelijk niet meer langs kunnen.”

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Ik snap het niet. De Vrydemalaan komt toch uit op de Bloemsingel? Wat moeten auto's dan die de Vrydemalaan in zijn gereden?

    • Volgens mij kan de Vrydemalaan alleen gebruikt worden door 'bestemmingsverkeer', namelijk mensen die willen parkeren in de garage onder het CiBoGa-terrein. En natuurlijk de lijnbussen en taxi's die gebruik maken van de weg, en wel over de busbaan mogen rijden.

      • Correct. Overigens zijn er ook plannen om de Bloemstraat volledig autoluw te maken, waardoor dit deel van de stad helemaal geen doorgaand verkeer meer hoeft te verwerken.

  • Overigens is het aanleggen van een bussluis geen goede oplossing; langs deze route komen namelijk ook veel taxi's die patiënten van het UMCG voor onder andere nierdialyse en bestraling vervoeren. Het is niet wenselijk als deze taxi's zich mengen in het overige autoverkeer.

      • Dan moet je die paal wel eerst "bewijzen" dat jouw auto een taxi is. ;)

        Misschien dat camera's of flitspalen een optie zijn. Laat deze foto's of video's maken van alle voorbij rijdende voertuigen. De gele kentekens kunnen er dan zo uit gevist worden om vervolgens een brief uit Leeuwarden te ontvangen. :)

  • zeer gevaarlijk idd me dochter heeft al bijna haar voet tussen een wiel van een bus gehad omdat de chaffeur geen geduld had om te wachten tot we verderop het fietspad waren

  • Ik weet wel dat er niet veel ruimte is maar het is gewoon ontzettend dom om er alleen maar een busbaan van te maken. Welke ambtenaar en verkeersingenieur hebben dit onzalige plan bedacht?!
    Maar ja zolang het UMCG er maar weer wat groeiruimte bij heeft maakt het verder niet uit dat andere mensen in de Stad geen kant meer op kunnen.

    • Het is natuurlijk een veel meer omvattend plan, dit gedeelte is hier slechts een onderdeel van. Naar mijn mening wordt het er juist beter op, want voor overige weggebruikers zijn er genoeg alternatieven om in de stad te komen. Helemaal in het centrum is (zoveel mogelijk) vrij baan voor het OV heel belangrijk, zowel op het oog van veiligheid als op de kosten. Wat mij betreft mag het autoverkeer daarom ook alleen nog maar via de Diepenring rijden, met uiteraard eventuele vrijstellingen voor bewoners en ondernemers. Bezoekers van de stad kunnen hun auto best in een parkeergarage of op een gratis(!) P+R terrein zetten.

      • het huidige gemeentebestuur heeft een hekel aan het begrip gratis (dus dit kun je wel vergeten)en de auto in een te dure parkeerplaatsen is een "alternatief" waar weinigen blij van worden. Nee langzamerhand verwerft de stad de status van onbereikbaar, niet werk- en woonbaar.

      • Parkeren op P+R plekken is gratis, en je reist voor een paar euro van en naar de stad. Prijzen die de gemeente overigens niet bepaald. Je kunt er ook voor kiezen om voor 2 euro per uur te parkeren in een parkeergarage. Dus ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd.

      • Prijzen voor het openbaar vervoer worden naar mijn weten vast gestelt door het algemeen bestuur van het OV bureau. Dit bestuur bestaat uit drie gedeputeerden van de provincie Groningen, drie gedeputeerden van de provincie Drenthe en drie wethouders van gemeente Groningen. Bovendien wie verzorgt de explotatie van de parkeergarage

  • Ik begrijp ook niet waarom een wereldstad, een metropool als Groningen, wat het zo langzamerhand in het hoofd van enkelen is verworden, het nog altijd zonder tram of metro moet stellen. Maak dan van de nu te bouwen busbaan aan de Europaweg, welke na aanleg van tram en/of metro overbodig is geworden, een landingsstrip. Verbouw het brugwachtershuis van de Europa-brug tot verkeerstoren en zie daar, Groningen de Universiteitsstad van de BV Nederland gaat meetellen in Europa....

    • Dus omdat de Bloemsingel recentelijk is afgesloten voor het autoverkeer, ten behoeve van de veiligheid en het verbeteren van het OV, lijdt Groningen aan grootheidswaanzin? Bijzondere redenatie houd jij er op na.

      Je woont nu eenmaal in een groeiende stad met een belangrijke functie in de regio, dergelijke ontwikkelingen horen daar bij. Stilstand is achteruitgang.

      • Denk het stijgende aantal studenten eens weg. Kijk eens naar de leegstand in en rond de stad voeg hier een langzamerhand een onbereikbare stad (autowerend en fiets onvriendelijk maken) bij dan zie ik geen groeiende stad. Bovendien de achteruitgang (verloedering)is door het zwalkend beleid van de gemeente al ingezet.

      • Kijk eens om je heen, op elke hoek van de straat schijnt men een flat neer te moeten zetten. Elke wethouder wil iets achterlaten ter nagedachtenis aan. Straten worden verkeersluw gemaakt wat de verkeersintensiteit in andere delen van de stad doet toenemen. Aan de ene kant wenst men de stad autoluw te maken, waar een latere wethouder de mening is toegedaan dat er meer parkeergarage`s dienen te gaan komen. Het Damsterdiep is verkloot met een enorm wanstaltig gebouw waarvan ik nog niemand heb horen zeggen dat hij of zij het mooi vind en/of mooi vind staan op deze plaats, enz.enz. Om nog maar niet te spreken over de bestaande bouwwerken als het stationsgebied, of gebouwen welke nog gaan worden gebouwd. Deze stad is allang verkloot, is het niet door almaar bouwen en bouwen, uitbreiden en vegroten, dan wel door de verloedering, ingezet door studentenbewoning in de (vooroorlogse) wijken. Men had in moeten gaan zetten op kwaliteit, kleinschaligheid en exclusiviteit, i.p.v. op ieder stukje openbaar groen hoogbouw te gaan bouwen. Men had hier wijkverniewing aan moeten gaan grijpen om oud voor nieuw plaats te laten maken en niet om nog meer te gaan bouwen in andere delen van deze stad. De menselijke maat is, ook in deze stad, verdwenen om plaats te maken voor de massa. En om dit allemaal plek te geven, kun je enkel volstaan met nog meer te gaan bouwen. Gedurende de vakantieperiode merk je dat het een stuk aangenamer vertoeven is in eze stad, kwa inwonertal en verkeersintensiteit is het dan in evenwicht.

      • Middenweg, je verhaal staat vol met meningen en persoonlijke opvattingen. Deze mening deel ik niet met je, dus het is onzin om te zeggen dat bovenstaande slecht is voor de stad. Blijkbaar heb jij een andere ervaring van hoe een stad moet zijn dan dat ik dat heb. Niets mis mee hoor, overigens.

        Misschien is het voor sommigen goed om te verhuizen naar een stad met wat meer "dorpsmentaliteit", want wat sommigen hier "grootheidswaanzin" noemen, noem ik stedelijkheid en positieve ontwikkeling.

  • Het parkeren op de P+R plaats bij de Euroborg is trouwens al niet meer gratis. Hier is kortgeleden betaald parkeren ingevoerd.

  • Laurens, jou mening en persoonlijke opvatting staat haaks op de mijne, is vanzelfsprekend je goedrecht, niettemin proef ik enige verbale dwang van jou zijde uit om lieden als mij te laten verhuizen.
    Wellicht ware het beter dat mensen als jij richting Amsterdam of Rotterdam verhuizen in plaats van andersom. Kunnen jullie genieten van de drukte en wij van de rust.

    • Wat mij betreft blijf je lekker hier, alleen snap ik niet goed dat er constant kritiek wordt geleverd op de huidige gang van zaken, terwijl iedereen weet dat Groningen nu eenmaal niet een stad is die zich niet wil presenteren als grote stad.

      Overigens hou ik ook heel erg van rust, net als dat ik van stedelijkheid houd. Wat dat betreft zit ik hier perfect, want vanwege de compactheid van Groningen (mede veroorzaakt door de Intense Stad projecten = hoogbouw) ben ik altijd binnen 15 minuten buiten de stad. In Amsterdam en Rotterdam kunnen ze daar alleen maar van dromen.

Recente berichten

Bewegen is Goud wil nieuwe sporthal in Groningen Zuid

De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…

4 uur geleden

Dinsdag droog en zonnig, later deze week kans op nevel en mist

Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…

11 uur geleden

Noor Groningen uitgeroepen tot beste restaurant in Groningen

Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…

12 uur geleden

Stadjer veroordeeld voor stalking en het ongevraagd delen van naaktfoto’s

Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…

13 uur geleden

Medische drone van de toekomst tentoongesteld in UMCG

Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…

17 uur geleden

Koukleumend griezelen achter het stuur in Noordlaren: honderden mensen pakken filmpje in de auto

Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…

18 uur geleden