Categorieën: Nieuws

‘Rijkswaterstaat meet spookfiles’

Rijkswaterstaat heeft nooit deugdelijk onderzoek gedaan naar de files op het Julianaplein. Dat zegt de Commissie Ringweg Zuid De Wijert, die zich tegen de plannen van de zuidelijke ringweg keert.

Binnenkort start de procedure waarmee het definitieve tracé van de nieuwe ringweg wordt vastgesteld. Daarbij wordt ook een Milieueffectrapportage (MER) gemaakt, waarin bijvoorbeeld gekeken wordt naar de hoeveelheid fijnstof waarmee de omgeving belast wordt. Daarbij wordt de nieuwe situatie vergeleken met de cijfers van nu en de situatie in 2030 als er helemaal niets aan de ringweg verandert.

Volgens de commissie baseert Rijkswaterstaat zich daarbij op maar een klein aantal steekproeven. Bij vergelijkbare projecten zoals de A2 bij Maastricht is er eerst jarenlang gemeten voordat het definitieve tracé werd vastgelegd. De commissie vraagt zich af waarom dat in Groningen niet kan.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Ah de alwetend commissie die geen tegenspraak duldt "De Rechte Banaan" heeft weer gesproken.

  • Het zelfde was bij de N 33 ook het geval 6 jaar gevraagd om tellingen en kwam nooit boven tafel en op de dag van de Rolder markt moest en werd in eens geteld. En dan kloppen cijfers ook niet. Normaal 10.000 auto´s door Rolde.

      • Peter je reactie van 18/7/2013 om 14.13 u.
        Ik heb 7 jaar N 33 mee gemaakt en ik heb door de WOB wet nu genoeg bewijzen op tafel.RWS zorgt wel dat de bewijzen naar hun toe geschreven worden. Bij Rolde wordt in de platform groep geconstateerd ja Rolde zal lawaai overlast hebben maar RWS zegt heren(gemeentes ) laten we de minister eerst ondertekenen en hoer komen we wel op terug en wat geschied er nu ? we RWS komen daar niet op terug. Gezichts verlies !!!!
        Verkeerstellingen houden en dan op de dag van de Rolder markt. Hoe kun je het bedenken ! Heb zelf persoonlijke tellingen door personen op A 20 kooppunt Van Brienenoord 1 week uitgevoerd als rayonhoofd voor RWS maar dan krijg je goede tellingen.

  • Tja als je al zo je gelijk moet halen als Commissie Ringweg Zuid De Wijert (een veel te deftige naam voor een stel boze wijkbewoners) is het wel heel treurig met ze gesteld. Iedereen met een beetje verstand weet dat er problemen met het Julianaplein en files zijn. Ontzettend kinderachtig om het zo te 'ontkrachten', maar ik denk dat bijna niemand deze bullshit uit de Wijert geloofd... echt diepe zucht

  • Zal ook een lekker nuttig onderzoek zijn. Iedereen weet dat verkeer dat goed doorstroomt het milieu veel minder belast dan wanneer het constant af moet remmen en op moet trekken vanwege drukte en/of verkeerslichten.

    En ik weet niet waar Fred zijn wijsheid vandaan haalt (zoals hij zelf zegt; uit z'n TomTom), maar het is onzin om te zeggen dat er op de Zuidelijke ringweg zich geen filevorming voordoet.

    Het is wel zo dat de langste files ten westen (en dus niet ter hoogte van de Wijert) van het Julianaplein staan, maar ook dáár sta ik regelmatig stil. Zoals hierboven vermeld is dat ook juist hetgene wat voor meer uitstoot zorgt, waardoor je dus kunt concluderen dat het nutteloos is om (nog) zo'n onderzoek te doen.

    • Ideréén weet toch dat op de Eikenlaan en andere toevoerwegen naar Paddepoel 25000 auto's bewegen. Laten we dat afronden naar 50000 auto's en ook daar treed regelmatig filevorming op. (Dus OOG vanaf nu altijd in de PRberichten vermelden dat er altijd filevorming is in de omgeving van Paddepoel en dat er afgerond wel 50000 auto's rondrijden. Wel doen hoor!) Ik rijd daar zelf ook regelmatig langs en sta er dan ook stil. Dan weet Laurens en iedereen toch, dat voor het einde van het jaar de weg daar zesbaans moet zijn.

      Dan weet iedereen ook dat er een fly over moet komen naar Zernike en naar de Oranjewijk anders zijn die niet meer bereikbaar.

      Iedereen weet ook dat omrijden niet goed is voor het milieu, daar is iedereen het toch wel mee eens? En als ik nu van Selwerd of de Hoogte naar het centrum wil moet ik verschrikkelijk omrijden. Dus er moet gewoon een bypass komen vanaf de Eikenlaan over de Ebbingestraten naar het Hereplein. Die kan prima over de oneven zijde van de Ebbigestraten lopen, want er is daar
      toch veel leegstand en de middenstanders van de oneven zijde kunnen dan prima terecht aan de evenzijde. Ik reed er vandaag nog langs en ik denk ja dat moet gewoon zo snel mogelijk.

  • Waarom is het afgelopen decennium knooppunt Julianaplein nooit gemeten en genoemd in de fileberichten? Daar wel eens gedacht? Zelfs als er 5 kilometer staat niet dagelijks. Wel als 'De Brug' kaduuk is of een vrachtwagen met bieten de boel blokkeert. Maar de dagelijkse files zijn nooit gemeten! En op de nationale radio geweest|

  • Nogmaals een ringweg leg je om de stad heen. Als de stad groeit leg je er een nieuwe ringweg omheen. Elke grote stad is zo op gebouwd. Bekijk maar eens willekeurige lucht foto's van grote steden. Zelfs bij kleine dorpen zie je deze structuur. Als je een kind laat spelen met een auto, en je bouwt een dorpje voor hem. Dan zeg je tegen hem; rij met je autootje van de ene kant naar de andere kant van dit dorp. Wat doet het kind? Rijd hij met zijn auto dwars door de stad? Nee natuurlijk niet hij neemt de makkelijkste en snelste weg zonder dingen te hoeven verplaatsen.Juist er om heen. Een kind ziet dit zelfs, maar draait hier allemaal om geld en wethouders die hoger op willen komen. Een onderzoek laten doen door het bedrijf die daarna alles mag gaan regelen. NATUURlijk zien ze nergens problemen, want dan zullen ze zich zelf in de vingers snijden. En dat weet zelfs een kind dat dat niet slim is om zichzelf in de vingers te snijden. Conclusie een kind zal de problemen eerder zien, dan een bedrijf die niet zijn eigen ramen wil ingooien.

    • Nee hoor soms groeit de stad over de ringweg heen. Je kunt niet bezig blijven met de ring steeds groter te maken. We gooien de Wijert-noord wel plat. Dan mogen die zeurderts wel in Veendam gaan wonen.

      • Beetje jammer Marc. Dat deze tekst van jou weer door de bullshit detector is gekomen. Misschien een beetje beter laten afstellen.

      • Beste Johan Winkelaarzeurpiet. Het eerste is een valide argument. Het tweede is een sarcastisch pseudodreigement mijnerzijds. Ik verwacht van jou uiteraard geen begrip voor de verkeersproblematiek waar deze stad mee te maken heeft. Jouw realiteit houdt twee straten verder immers op.

  • Johan je hebt volkomen gelijk.Alle ingenieurs bureaus en wegenbouw aannemers doen alleen wat hun door RWS wordt voor geschreven. Zij zijn de grootste opdrachtgever en ieder danst naar de pijpen van RWS en niemand durft hun tegen te houden. Het is bij de rondweg Sneek gebeurt. Bij de oplevering kwam het antwoord van RWS dat doen we nooit weer ! Bij de N 33 wilden de provincies het ook zelf maar RWS stond het niet toe. Betreft nieuwe rondweg heb je volkomen gelijk kijk Utrecht en Amsterdam. Dan los je de werkelijk problemen op

  • Een nieuwe ringweg is onnodig duur en geeft nog meer overlast, maar tja niet in de Wijert heh En eigenlijk zeg je daar mee "ikke ikke ikke en de rest kan stikke"
    Denk niet dat de bewoners langs oa de Peizermade en Vestdijklaan Zitten te wachten op een ringweg voor hun neus... Dit kan misschien over honderd jaar ofzo alsnog noodzakelijk zijn, maar nu lijkt verbetering van de huidige ringweg toch de beste en betaalbaarste oplossing.
    En de Eikenlaan geeft nou juist het probleem bij een nieuwe ringweg aan... ook parallel aan de Eikenlaan ligt er buiten een ringweg, maar zover rijden de mensen niet om.

    • Als ik een hek heb met houtrot en er breekt een plank af. Is het dan verstandiger om die plank er weer op te schroeven? Of is het misschien verstandiger om aan de toekomst te denken, en er een nieuw stevig metalen hek neer te zetten. Misschien is dit een beetje een jip en Janneke uitleg, maar misschien begrijpen jullie het dan wel.

      • En dat hek verplaats je dan ook direct een paar meter (in de tuin van de buren)? Je Jip en Janneke uitleg klopt helaas niet helemaal.

        Verder is de situatie in Groningen heel anders dan ik veel andere steden, omdat Groningen in veel gevallen een eindbestemming is. Steden als Arnhem, Eindhoven of Utrecht moeten naast het dagelijkse bestemmingsverkeer ook veel doorgaand verkeer verwerken. In Groningen is deze doorgaande functie veel minder. Na Hoogezand is er op de A7 al weinig verkeer meer, en de grensovergang bij Nieuweschans is zelfs de rustigste grensovergang op een A-weg in Nederland, zelfs die op de A37 bij Zwartemeer is drukker.

        Voor de A28 geldt hetzelfde, vanuit de richting Assen moet het meeste verkeer in de stad zijn. Als je vanuit daar naar Winschoten of de Eemshaven moet, dan neem je de N33.

        Het komt erop neer dat de ringweg van Groningen veel minder doorgaand verkeer verwerkt dan de ringwegen van andere steden, en dat verklaart ook dat 80% van het verkeer IN de stad moet zijn. Voor die overige 20% ga je geen nieuwe rondweg aanleggen, helemaal niet als je daar ook nog eens het landschap rondom de stad mee aantast.

      • En ik weet niet waar Laurens zijn wijsheid vandaan haalt (gewoon maar nergens een bron benoemen en dan maar hopen dat niemand cijfers heeft.), maar het is onzin om te zeggen dat de grensovergang bij Nieuweschans zelfs de rustigste grensovergang op een A-weg in Nederland is, en de A37 bij Zwartemeer drukker is...

        Volgens http://verkeersmonitor.b3p.nl/verkeersmonitor/Startpagina.action zijn ze beiden even druk.

        Wat verder opvallend is in de monitor is dat er wel etmaalwaarden vermeld zijn voor de gehele ringweg Zuid maar bij de tov vorige jaar en tov 2000 optie er ineens geen gevens zichtbaar worden. Of dien ik dat te interpreteren als dat het niet toeneemt?

      • Op de A7 bij Nieuweschans passeren dagelijks 10.500 voertuigen, op de A37 bij Zwartemeer 11.700. Zie onder andere Wegenwiki.nl, en zoek daarbij even naar de betreffende rijksweg.

        Overigens geeft de door jou aangehaald site ongeveer hetzelfde beeld, namelijk 11.700 bij Nieuweschans en 13.000 in 2011 bij Zwartemeer. Zie http://verkeersmonitor.b3p.nl/verkeersmonitor/Indicator.action#section1 . Klik dan op telpunten, en zoek het juiste nummer (7255 bij Nieuweschans en 24245 bij Zwartemeer)

        Overigens mag je ook best gewoon toegeven dat ik gelijk heb wanneer ik zeg dat de ringweg van Groningen veel minder doorgaand verkeer verwerkt dan bijvoorbeeld bovengenoemde steden. Groningen ligt nu eenmaal niet erg centraal, en ten noorden van de stad is er (los van de havens) weinig werkgelegenheid, en dus weinig forenzen.

      • Dus met andere woorden; zolang mijn eigen kinderen er maar geen hinder van krijgen is het goed. De volgende generaties moeten de problemen (die overigens alleen jullie als problemen zien) dan maar dragen. Lekker sociaal. ;)

    • En de tegenstanders blijven er in volharden om 2 scenario's te gebruiken als hun het uitkomt. Of er zijn geen files bij het Julianaplein en wordt dus de Vondellaan ook niet druk... of die zijn er wel en dus de verbetering wel nodig.
      Verder worden er wel 'alternatieven' geschets, maar de overduidelijke bezwaren als de kosten en de overlast op andere plekken worden genegeerd.

      • Beste Erikk.

        Hoezo sluit vermindering van het totale autogebruik, een toename van autoverkeer op de Vondellaan uit?

        Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat aan de ene kant het totale aantal kilometers flink kan afnemen, maar dat desondanks op een andere plek (X) het autoverkeer met factor vijf of zes toeneemt?

        Voorbeeld: Als de economische crisis echt losbarst... en de Hoendiep, Westelijke Ringweg, Paterswoldseweg, Peizerweg, Emmaviaduct, Verlengde Hereweg, Meeuwederweg, Europaweg, Olsoweg, Oostelijke Ringweg, Driebondsweg worden gesloten... reken dan maar dat het autoverkeer aan de Oosterweg (ondanks de drastische daling in auto-kilometers) toch flink zal toenemen.

        De "files" aan de Zuidelijke Ringweg, zullen ook zonder idiote ingrepen verdwijnen, maar een verplaatsing van het verkeer van de Zuidelijke Ringweg naar de Zuidelijke wijken, zal deze wijken doen verstikken.

        Met vriendelijke groet

      • Omdat die toename in verkeer in die wijken door diezelfde 'onbetrouwbare' verkeersdeskundigen is voorspeld als de files. Maar blijkbaar mag je alleen op hun vertrouwen als het jullie uitkomt. En natuurlijk zit er verband tussen een slecht doorloop op de ringweg en de wegen in de zuidelijke wijken.
        En ja alle andere wegen gaan dicht en we gaan allemaal in het zuiden van de stad rondjes rijden. Kun je het nog bonter maken?

Recente berichten

Bewegen is Goud wil nieuwe sporthal in Groningen Zuid

De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…

3 uur geleden

Dinsdag droog en zonnig, later deze week kans op nevel en mist

Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…

11 uur geleden

Noor Groningen uitgeroepen tot beste restaurant in Groningen

Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…

11 uur geleden

Stadjer veroordeeld voor stalking en het ongevraagd delen van naaktfoto’s

Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…

13 uur geleden

Medische drone van de toekomst tentoongesteld in UMCG

Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…

17 uur geleden

Koukleumend griezelen achter het stuur in Noordlaren: honderden mensen pakken filmpje in de auto

Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…

18 uur geleden