Categorieën: Nieuws

SP vecht voor behoud buslijnen 4 en 5

De Groningse SP is twee petities gestart voor het behoud van buslijn 5 in de Hortus- en Oranjebuurt en buslijn 4 in de Oosterparkwijk. Deze lijnen worden deels geschrapt waardoor veel buurtbewoners een flink eind moeten lopen tot de dichtstbijzijnde halte.

Voor mensen die slecht ter been zijn werden vorig jaar nog alle haltes speciaal aangepast, maar die haltes worden nu door het OV-bureau deels opgeheven.

De mensen die rondom het traject van lijn 4 en 5 wonen krijgen de komende dagen een pamflet in de brievenbus dat ze kunnen ondertekenen. Half augustus gaat de SP langs de deuren om de formulieren op te halen.

Betsie Meijer

Bekijk reacties

  • Een goed initiatief van de SP.
    Stukken beter dan zich in te spannen voor aanpassing reclameborden in de binnenstad.

  • SP heeft u wel eens gehoord van de kreet achterhoedegevecht?

    Denk dat er meer sociale dingen spelen die urgentie verdienen dan dit...

  • Zwak betoog Fred. Misschien ben jij niet afhankelijk van het openbaar vervoer, maar een hoop andere mensen zijn dat wel. Concreet, welke "dingen" verdienen volgens jou dan meer aandacht?

  • Sluit mij volledig aan bij Fred ..

    Op alle overige terreinen hoor je de SP niet ! Dat ook zijn aandacht verdient ...

  • Maar goed dat die tram is afgeblazen..anders werd er nog veel meer geschrapt in het busvervoer.

  • Goede actie. Er is net vrij veel geld gestoken in het ophogen van de bushaltes zodat mensen die wat slechter ter been zijn wat makkelijker in de bus kunnen komen en mensen langer zelfstandig kunnen reizen. Om nu de lijnen op die trajecten te schrappen betekent dat het voor een gedeelte van die reizigers te ver lopen wordt naar een bushalte. De frequentie van de bussen is al erg slecht, met name 's avonds. Het ontneemt mensen die wat slechter ter been zijn de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer en staat bovendien haaks op het gemeentebeleid om mensen zolang mogelijk gebruik te laten maken van het openbaar vervoer.

    • Het draait allemaal om het geld Marie ..en service..
      De service ....was... de bushalte's ophogen..
      Dat heeft nogal wat gekost hoorde ik .
      De andere service is de mensen wat verder moeten lopen ( zie het als therapie ) en is goed voor de conditie.
      De mensen die dus goed ter been zijn kunnen (nog steeds) met de bus.
      De thuisblijvers komen hooguit bij de buurt_bloemenwinkel, om daar hun geraniums te kopen
      ( of laten ze brengen..)
      Het voordeel voor de busmaatschappij is dat ze sneller kunnen opschieten en niet ( steeds minder) hoeven te wachten op de oudjes.
      Hoorde (ergens) dat de rijtijden steeds krapper worden en de diensten steeds langer.
      Tijd om in te stappen krijgen de passagiers bijna niet meer. haast ..haast ..haast ..
      Het sociale wat normaal is in de menselijke omgang verdwijnt als er geld tussen zit.
      En ..niet vergeten ..!!!! HET OV bureau, die steeds minder geld inzetten voor het openbaar vervoer.
      Het moet zo goedkoop en zo zuuunig mogelijk.
      Zodat zij gewoon weer op vakantie kunnen naar Kreta oid... want hun riant salaris mag ook dit jaar niet in gevaar komen.
      De rest is natuurlijk duidelijk.. GEEN GELD...!!
      Natuurlijk is er wel geld.
      Maar...dat geld is nodig om het gat op de grote markt dicht te storten.
      Zodat er zich weer een paar op de borst kunnen slaan ( dat hebben we mooi geregeld ).
      Laat de oudjes maar lopen zolang wij maar kunnen rallen en brallen met "HUN" het FORUM ..
      We zullen zien hoeveel geld er uiteindelijk nodig is en hoeveel belasting verhoging dit "DE BURGER" weer zal kosten.

  • De SP zit toch ook in het college en is dus medeverantwoordelijk voor het opheffen van die buslijnen?

    • Volgens mij is het iets ingewikkelder geregeld. De provincies Groningen en Drenthe vormen een concessiegebied voor streek- en stadsvervoer. Dit gebeurd door aanbesteding. Binnen die aanbesteding worden afspraken gemaakt over het openbaar vervoer. Maar ik denk niet dat die op detail niveau (per buslijn) gaan. Het ov bureau bestaat uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. En in dat dagelijks bestuur zitten 3 VVD'ers; Mark Boumans voor provincie Groningen, Henk Brink voor provincie Drenthe en Joost van Keulen voor Gemeente Groningen. Verder is het ov-bureau onderverdeeld in allerlei afdelingen die o.a. weer over de infrastructuur gaan. Ik denk niet dat de gemeente tijd heeft om per buslijn een vergadering te houden. Wel kunnen ze volgens mij, samen met de provincies, betere afspraken maken in de concessie die ze verlenen.

      bron: http://www.ovbureau.nl/ov-bureau/ontwikkeling/infrastructuur/

      • Niet helemaal correct het is het consessiegebied GGD (Dus Groningen stad, Groningen Provincie en Drenthe Provincie) dus de gemeente Groningen heeft hier een behoorlijke invloed in. Meer dan enig ander gemeente in het GGD gebied.

        En het OVbureau bezuinigd niet voor de lol een lijn weg. (Daar heeft ook de gemeenteraad een stem in gehad.)

  • Fred, bedankt voor de aanvulling. Zeg ik niet ongeveer hetzelfde, concessie gebied van gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe ?
    Jij stelt dat de gemeenteraad er een stem in heeft dat lijnen wegbezuinigd worden, ik heb daar mijn twijfels over. Als de gemeenteraad daar een stem in heeft gehad dan moet dat terug te vinden zijn op de agenda en in de stukken van de gemeenteraad. Kun jij aangeven waar dat staat ?

Recente berichten

NOS maakt speciaal programma over zestig jaar gaswinning in Groningen

In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…

29 minuten geleden

Student Thijs van Terra in Stad is Nederlands kampioen ploegen

Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…

47 minuten geleden

Nieuwe spitsbus tussen Assen en Stad: ‘Scholieren en studenten kunnen kwartier langer in bed blijven liggen’

Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…

1 uur geleden

Studentenwoning kopen in Stad is opvallend dure aangelegenheid

Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…

2 uur geleden

Nog geen hoofddoekjes en keppeltjes voor boa’s? Flink deel gemeenteraad is het daar niet mee eens

Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…

2 uur geleden

IWCN viert tien jaar steun aan internationals in Noord-Nederland

Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…

3 uur geleden