Machinisten van vervoersbedrijf Arriva hebben geen problemen met het nieuwe communicatieprotocol van de verkeersleiders van spoorbeheerder ProRail. Afgelopen weekend lieten machinisten van de NS en verkeersleiders in De Volkskrant juist weten niet blij te zijn met de protocollen.
In het nieuwe veiligheidsprotocol, dat vorig jaar is ingevoerd, moeten getallen volledig worden gespeld. Dit betekent dat als een machinist een storing van een spoorwegovergang wil doorgeven aan de treindienstleider, hij niet spoorwegovergang ‘126,9’ zegt, maar spoorwegovergang ‘1-2-6-komma-9’.
‘Eén-drie-Charly’
Letters moeten daarnaast via het zogenaamde NATO-alfabet worden uitgesproken. Spoor 13C wordt in de gesprekprotocollen tussen machinist en treindienstleider als ‘één-drie-Charly’ uitgesproken.
Missen van seinen
Machinisten van de NS zijn van mening dat door dit nieuwe systeem gesprekken veel langer duren, wat ten koste gaat van de aandacht. Hierdoor zouden seinen gemist kunnen worden, waardoor er ongelukken zouden kunnen gebeuren.
Arriva: “Geen onduidelijkheden”
Een woordvoerder van Arriva laat weten dat de machinisten van de vervoerder sinds een jaar gebruik maken van het NATO-alfabet. “Het alfabet is een onderdeel van de EU-richtlijnen, en inmiddels zijn ze al gewend aan de nieuwe gespreksprotocollen. Ook is gebleken dat zij geen onduidelijkheden ondervinden tijdens het communiceren.”
Petitie
Verschillende machinisten van de NS en diverse verkeersleiders laten het er echter niet bij zitten. Zij zijn een petitie gestart waarin wordt gesteld dat de nieuwe regels de uitvoering zodanig in de weg zitten, dat de focus niet meer op de veiligheid ligt.
De komende maanden worden acht vijvers in Groningen-Zuid uitgebaggerd. Het bedrijf Avitec doet dat in…
De laatste mogelijkheid om een coronavaccinatie te halen is op vrijdag 6 december. Dat meldt…
De komende dagen wordt het weer langzaam grijzer, natter en kouder in Groningen. Waar donderdag…
De gemeenteraad heeft woensdagavond ingestemd met de begroting voor volgend jaar. Wel benoemden de wethouder…
De voltallige gemeenteraad heeft woensdag duidelijk gemaakt dat de volgende stap gezet moet worden in…
Ondanks het advies van het college om geen uitzonderingen te maken voor de reclamebelasting heeft…
Bekijk reacties
Geleidelijk aan worden dure Nederlandse machinisten vervangen door goedkopere uit het buitenland. Internationale gespreksregels zijn daar een begin van. Volledig geautomatiseerde treinen zijn vooralsnog duurder.