Buurtcentrum De Borg in de wijk De Hoogte wordt gesloopt. De gemeente heeft het geld niet meer om het pand te onderhouden. De Borg stond op een centraal punt in De Hoogte en had voor veel bewoners een grote betekenis. Zo konden bewoners er terecht voor leuke cursussen, maar ook voor steun en advies op allerlei gebied.
‘Hoewel het pand nu dus gesloopt wordt, hoeven de buurtbewoners niet bang te zijn dat ze in de toekomst nergens meer terecht kunnen,’ zo zegt wijkcoördinator Chris Niemeijer. ‘Achter de speeltuin komt een nieuw gebouw, waar de huidige activiteiten door kunnen gaan en waar ook alle medewerkers van De Borg kunnen gaan werken.’
De bouw van het nieuwe pand moet in september van start gaan en zal in het voorjaar klaar zijn. Het nieuwe pand zal met alle bewoners op een feestelijke manier geopend worden, zo belooft Chris Niemeijer.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
Waarom wordt het oude gebouw gesloopt als de nieuwbouw nog niet klaar is?
Nouja als ik het goed begrijp zou dus het oude gebouw dus langer in stand houden tot het nieuwe gebouw klaar is geld kosten? Denk dat het oude gebouw in zo'n staat is dat het te onveilig is zonder extra (en dus vrijwel nutteloze) investeringen. Tenminste dat lijkt me de logische verklaring om dit zo te doen.
Een teken van hervonden financiele scherpte bij de gemeente? Dat kan ik alleen maar toejuichen. Veel plezier in het nieuwe gebouw straks!
Waarom bouwt men op dit moment appartementen in deze woonwijk op nog geen 30 meter afstand van de ringweg, waar de milieunormen een afstand van minimaal 300 meter voorschrijven in verband met gezondheidsrisico`s door de uitstoot van hoge concentratie`s fijnstof afkomstig van verkeer over de naastgelegen ringweg.
Daar hoor je niemand over, zelfs het bewind van de Groen-linkse communisten in deze gemeente hebben dit nooit in de gaten gehad.
Hier had volgens de geldende regelgeving en normering nooit een bouwvergunning voor mogen worden afgegeven.
Wat brabbel je nu weer Middenweg? Natuurlijk kan daar gebouwd worden. Die Appartementen zorgen er juist voor dat de rest van de wijk minder lawaai van de ring ondervindt.
Ook nu weer valt het op dat begrijpend lezen je wel erg zwaar valt Marc, fijnstof is iets anders als lawaaioverlast. Er zijn wettelijke kaders m.b.t. afstanden en de uitstoot van fijnstof waarbinnen je niet mag bouwen of functiewijzigingen aan gronden toe mag kennen om hierna te gaan bouwen, als deze binnen bepaalde afstanden van (drukke) wegen liggen. Voor het bouwen van scholen e.d. gelden nog zwaardere eisen m.b.t. uitstoot van fijnstof dan waar het om woningbouw gaat.
Kom maar met cijfers middenweg. Wie zegt dat de fijnstofconcentraties bij de noordelijke ring (te) hoog zijn? Je roept weer vanalles, maar je kunt het niet bewijzen.
In Groningen is de luchtkwaliteit langs o.a. de ringwegen matig tot zeer matig gebleken, getuige een rapport van de gemeente Groningen, uitgevoerd in 2011, openbaar gemaakt in 2013 blijkt dat de gestelde waarden waar het om o.a. stikstofdioxide No² , fijnstof PM 10 en PM 25 gaat, ultrafijne stofdeeltjes en zwarte rook tegen de nu nog geldende normen aanzitten, maar de gestelde normen van 2015 gaan overschrijden, om nog maar te zwijgen over de nog strenger wordende grenswaarden welke in 2020 van kracht zullen gaan worden.
De door de gemeente gestelde eisen mbt luchtverontreiniging liggen nu al lager dan de gestelde normen van de WHO.
NO2 geeft een beter beeld van de luchtverontreiniging vanwege een specifieke weg dan PM10. Langs een aantal drukke wegen komen relatief hoge concentratie voor van NO2. Dit is vooral het geval langs drukke stedelijke wegen of wegvakken waar sprake is van stagnerend verkeer en/of hoge bebouwing dichtbij de weg (waardoor er minder verdunning optreedt).
En om het als gemeente even weg te kunnen bagetelliseren, de laatste regel van bovenstaande alinea:
Uit oogpunt van gezondheid moet de luchtkwaliteit hier op basis van de GES-scores als ‘zeer matig’ worden beoordeeld.
- De luchtkwaliteit in Groningen is beter dan in bijvoorbeeld de Randstad. Maar door het stedelijke verkeer in Groningen is de luchtkwaliteit hier slechter dan in de rest van de provincie.
Je zou je eens kunnen gaan verdiepen in de materie van de onderwerpen waar jij een reaktie op geeft of waar jij allerlei mensen in een hoek probeerd te duwen, voor je allerlei ongenuanceerde meningen op dit forum gaat ventileren. Maar dat is iets wat jou al vaker is verweten en waar jij geen gevolg aan geeft.
Marc, get a life.
Waarvan akte.
appartementen in deze woonwijk op nog geen 30 meter afstand van de ringweg,denk dat dit niet helemaal klopt want de ringweg wordt verlegt dus die 30 meter waar jij het over hebt klopt van geen kant dhr middenweg
en wees blij dat hier sociale huur woningen wordt gebouwd