Categorieën: Nieuws

Comité Ringweg niet verrast door milieueffectrapportage

Volgens het Comité Leefomgeving Zuidelijk Ringweg stond de uitslag van de Milieu Effect Rapportage, de Mer, die gisteren werd gepresenteerd van tevoren al vast. Volgens Kars Marnink van het comité kun je aan het rapport en de conclusies wel zien wie de opdrachtgever is.

De Zuidelijke Ringweg wordt, dankzij de verdiepte ligging met daarop drie deksels, een stuk stiller dan nu, aldus de Mer. Het aantal woningen met geluidshinder neemt af. De luchtkwaliteit voldoet volgen de MER ruimschoots aan de verscherpte normen van 2015.
Ook de veiligheid van de omwonenden komt niet in het geding. De inspraak start aanstaande vrijdag en duurt zes weken.
De Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg denk dat de bewoners zich blijven verzetten.

De afslag van de Ringweg naar de Hereweg wordt verandert, via een parallelweg langs de Maaslaan is de Ringweg dan bereikbaar maar volgens het Comité levert dat veel verkeer in de aangrenzende wijken op.
20% Van het verkeer op de zuidelijke ringweg gaat de stad niet in, 8o% van het verkeer is bestemd voor de stad. De Ringweg wordt dus voornamelijk verdiept en verbeterd ten behoeve van het doorgaande verkeer, aldus het Comité.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Als je op voorhand de tegenpartij al van leugens beschuldigt zet je je zelf buiten spel. Het comité komt op mij over als een stel zielige nimby's van het ergste soort. Ze draaien alles om zodat het er zo negatief mogelijk uit ziet en houden geen enkele rekening met het algemeen belang. Er is ook geen enkele coherentie te ontdekken in de onzin die ze uitkramen.

    • Als de kippen erbij Marc. Mijn complimenten.

      Gezegend de steden met betrokken inwoners die zich als jij onbezoldigd (!)inzetten voor het door laten gaan van prestigeprojecten.

      Mocht jij als pro-sloop burger Marc ooit eens op het Zuiderdiep (ROEZ) bekend maken, dat gaat hij minstens een uur lang op de schouders.

      Met vriendelijke groet

      • Dus jij vindt de n/moordkant van de H.L. Wichersstraat zo belangrijk dat we er de bereikbaarheid van de stad voor mogen opofferen VSH? Veel meer wordt er namelijk niet gesloopt. Of heb je soms ook warme herinneringen overhouden aan de schimmige plekjes onder de ringwegviaducten?

      • Marc.

        Omdat er helaas al zoveel moois, en van historische waarde plat is, is de HL Wicherstraat een van de plekjes die Groningen van zielloze oorden als Lelystad doet onderscheiden.

        Maar mijn reactie ging niet om het slopen van de HL Wicherstraat. Ik wilde vooral duidelijk maken dat wij Groningers blij mogen zijn dat er een geëngageerd persoon, zonder dat deze dit vanuit een goedbetaalde functie doet(mind you!) elke op internet gespuidde kritiek tegen prestige-projecten gemeentelijke sloopplannen bestrijdt.

        Over de ringwegviaduct bij het Winschoterdiep. Met afstand het meest stedelijke stukje in ons dorpje. Een Boulevard Periferique-achtige allure.

        Met vriendelijke groet

  • Alleen die eerste paragraaf al! Je ''kunt wel zien wie de opdrachtgever is'', zonder enige onderbouwing!

    • In erbarmelijk slecht bestuurd Nederland is het "hij die betaald, die bepaald"-principe de enige strategie die bureautjes als Goudappel, Stapel en Coffeng of Twijnstra, Stapel en Gudde kennen.

      Met vriendelijke groet

      • Peter.

        Maak jij het wel eens mee dat een prestigeproject gestopt wordt nadat een adviesbureau of projectbureau er mee aan de slag is gegaan?

        Heb je het wel eens meegemaakt dat Goudappel, Stapel en Coffeng of De Boer, Stapel en Croon iets in de trant van "Bij nader inzien toch maar niet doen. U, geachte bestuurders, kunt beter nu ten halve keren" zeiden?

        Er zijn zoveel mislukte prestigeprojecten (Meerstad?) die in de planfase zonder negatief advies aan het "scherpe oog" van "objectieve experts" voorbij gegaan, dat je moet vaststellen dat die "objectieve experts" onbekwaam, corrupt of onbekwaam en corrupt moeten zijn.

        De lachwekkende arrogantie van het projectbureau regiotrein - nadat het plan de prullenbak in was gevlogen - door het afgeven op onkundige politici.

        Eén op één zou Gerard Offerman gehakt hebben gemaakt van Nick van Vliet, Jelle Dijkstra of Menno Olman.
        Zoals Arnold Heetje in zijn eentje gehakt zou hebben gemaakt van Smink, Calon en die andere oplichters van Meerstad.

        Met vriendelijke groet

  • Beste bewoners rondom de zuidelijke ringweg maak gebruik van jullie mogelijkheid tot bezwaar-protest. Indien jullie niet in deze zes weken bezwaar maken zijn jullie voor goed uitgeschakeld. Jullie krijgen geen tweede kans.Ik had zoeven met een PVDA Statenlid een gesprek en twijfelde zwaar aan dit project.Nu beraamd op 680 miljoen maar wie zegt of de prijzen in 2016 nog onder druk staan en U-jullie moeten niet verbaasd zijn dat het 864 miljoen gaat worden.De werkgelegenheid hier wordt weer verkwanseld net zo als bij de N 33.

  • Voor alle tegenstanders van de plannen, neem eens een kijkje op de Youtube pagina van 'Aanpak Ring Zuid'. Er staan sinds vandaag vier filmpjes op met zeer mooie en duidelijk impressies. Als je na dit gezien te hebben nog steeds tegen de plannen bent of het een verslechtering vindt, dan vraag ik me oprecht af of er überhaupt wel iets goed gedaan kan worden door de overheden volgens deze mensen.

    De filmpjes zijn hier te bekijken: http://www.youtube.com/channel/UCQFqdAusKJc3pS0ldDhsXgg?feature=g-subs-u

      • Marc treed eens uit je hoedanigheid wie ben je echt en vraag niet aan anderen want dat heb ik gedaan maar vertel wie je werkelijk bent en wat je vak gebied is !

    • Helemaal mee eens Laurens de burger mag wel wat meer vertrouwen in ons hebben.

      Gelukkig hebben wel wel een aardige pers die letterlijk onze persberichten heeft gokopieerd als nieuwsbericht, anders hadden ze bijvoorbeeld het volgende wel gelezen in het rapport op blz 12 In
      werkelijkheid zijn de waarden voor PM10 2 μg/m3 hoger dan gepresenteerd, wat een onderschatting geeft. In
      de GES worden de fijn stof concentraties zonder zeezoutaftrek beoordeeld, omdat de relaties tussen PM10 en
      gezondheidseffecten zijn gebaseerd op de concentraties ongeacht de fractie zeezout. Hoewel het
      gezondheidskundig gezien dus correcter is om de werkelijke PM10-concentratie te bezien, is uit praktische
      overwegingen gekozen om de MER-cijfers te hanteren in deze GES.

      BLZ 14 Er is sprake van een toename van meer dan 1 μg/m3 NO2 rondom de tunnelmonden en op de Ring West ten
      zuiden van de afslag Peizerweg. Gezondheidskundig zijn vooral de locaties relevant waar gevoelige
      15
      bestemmingen staan. Deze toename van meer dan 1 μg/m3 NO2 beïnvloedt woningen in Laanhuizen (gedeelte
      Verzetsstrijderslaan), Herewegbuurt (Waterloolaan), Oosterpoort (Esperantostraat), De Linie (De Frontier aan
      HL Wichersstraat) en de toekomstige uitbreiding van De Meeuwen.

      Blz 15 Uit de kaarten en tabellen tekent zich het volgende beeld af. Ten aanzien van de luchtkwaliteit wordt duidelijk
      dat de situatie van 2030 ten opzichte van de huidige situatie verbetert, zowel met als zonder project.

      Blz 16 In de plansituatie (2030) treedt bij de openingen van de verdiepte ligging (deksels) en op de Ring West ten
      zuiden van de Peizerweg een toename van meer dan 1 μg/m3 fijnstof (PM10) en/of stikstofdioxide (NO2) op, in
      vergelijking met de referentiesituatie (2030).

      Nou goed weekeinde allemaal, en U gaat natuurlijk wel even shoppen bij de Bijenkorf, anders houden we die natuurlijk nooit hier in Groningen.

      Keep up the good work, Laurens!

    • Goed plan?

      Berekende verkeersstromen zijn denkbeeldig.

      Wethouder Van Keulen heeft het over telewerken als Essent dreigt te vertrekken. Daar heeft hij een punt. De mogelijkheden op ICT-gebied gaan toenemen al was het fenomeen ICT een naar beneden rollende sneeuwbal.

      Waarom Van Keulen dan het telewerken niet gebruikt om nog eens kritisch naar de leugenachtige cijfers (van de voorspelde toekomstige verkeersstromen) te kijken, is typisch voor het tunneldenken van een wethouder die een groot project aan zijn naam kan verbinden.

      Leugenachtige cijfers om verkeer van de de ring naar de wijken te verplaatsen.

      Wijken die een belangrijke oprit (Hereweg) dreigen te verliezen. Al die hufterige GroenLinksers die mij en andere Stadjers uit de auto willen pesten, zouden eens een dag met mij of (één van mijn schoonmaakcollega's) mee moeten gaan. Kunnen ze zien hoe onmisbaar het flexibele vervoersmiddel auto voor al die de verplaatsingen binnen en buiten ons dorp is.

      Aan deze fileverplaatsing (belang van niet Groningers wordt boven belang van ons Stadjers geplaatst)hangt een idioot prijskaartje van honderden miljoenen euro.

      Geef de helft van dit geld aan de vluchtelingen in Syrie, en de andere helft aan fundamenteel-natuurwetenschappelijk onderzoek in Eindhoven, Delft, Enschede of Groningen. Dat laatste is pas een investering.

      Tenslotte ligt het Zuiden van onze stad vijf jaar overhoop. Waarvoor? Voor een verbetering die volgens die onzin cijfers van Twijnstra, Stapel en Gudde, minimaal tien jaar soelaas zal bieden. Met andere woorden: als de cijfers niet uit een lange duim afkomstig zijn, dan kan het goed zijn dat de nieuwe Zuidelijke Ringweg vanaf 2029 al niet mee voldoet.

      Is dit nou om te lachen of om te huilen?

      Met vriendelijke groet

      • Geachte Andere Wethouder.

        Mijn reactie was voor Laurens. Iemand die serieus in jubelstemming lijkt vanwege dit bespottelijke ringwegplan.

  • Om van te huilen zul je bedoelen. Gefilmd vanuit het perspectief van de autorijder. Bovendien een zwaar acherhaald jaren '60 concept dat vanwege toekomstige EU milieu-eisen snel weer op de schop moet. Kan er dan weer dik aan verdiend worden.
    Ook de toekomstige(on)bereikbaarheid van de stad wordt zwaar aangedikt. We leven in een krimpregio, kopen en werken online.

  • Meestal wordt de overheid neergezet als Groen Links hippies... maar nu zijn ze opeens het tegenovergestelde?
    Regelmatig komen grote overheidsprojecten juist in de problemen door dit soort MER rapportages en er wordt door bestuurs-procedeers-gek Nederland vaak gebruik van gemaakt.
    Maar tja nu is een plan wel een duidelijke verbetering voor de meeste omwonenden dan is zo'n rapport opeens onbetrouwbaar ... want niet onafhankelijk! Doe de dan de gemeente een plezier gebruik dan alles in dit rapport niet in de procedures tegen diezelfde gemeente!

  • Alle ingenieurs bureaus en advies bureaus schrijven naar de opdracht gever toe RWS is immers de betaler. Kijk naar de Rondweg Sneek daar namen gemeente en provincie het heft in handen en voerden zelf uit. Bij de oplevering bleven ze binnen de begroting en bij de oplevering maakte RWS bekend die nooit meer toe te staan. Zij RWS pikken 10 % van de aanneemsom in om in eigen zak te steken. Dat zal hier 68 tot 86 miljoen worden. Bij de N 33 is het 18 miljoen van de 120 milj. Want raming was in 2009 al 186,5 milj. Stop met dit project dan zijn jullie grote bestuurders ! De minister moet stop zeggen maar zal nooit tegen haar eigen personeel ingaan. De RWS ambtenaren maken in dit land de dienst uit !

    • Wat een zwaktebod... zo raar zijn de conclusies uit de rapport niet... Sterker nog ik denk dat veel onafhankelijke ingenieurs dit rapport deugdelijk zullen vinden.
      Het zijn juist de tegenstanders van dit plan (vrijwel alleen omwonenden en Stadspartij & PVV fans) die inhoudelijk de plank keer op keer mislaan en dus niet objectief zijn. Dat moeten ze zelf weten, maar ik denk dat de meeste mensen in de stad daar wel door heen prikken.

      • Omwonenden?

        Bijna geheel Zuidelijke Groningen wordt door deze onzin getroffen. En wat is er tegen Nimby's? Als men morgen een inherent veilige kerncentrale (grapje!) in mijn straat wil bouwen, dan zal ik daar tegen zijn. Mag ik?

        Verder werd het verzoek door GroenLinks en de CU ingediend. De twijfels zitten dus niet alleen bij de Betrokken Burgers van de Stadspartij.

        Met vriendelijke groet

  • Er worden weer een hoop leugens verspreid door onder andere Vorschlaghammer.

    De zuidelijke wijken verliezen hun aansluiting met de ringweg en de Hereweg helemaal niet. Je moet alleen even een andere route rijden.

    Vervelend he, veranderingen? In 2020/2021 even een weekje wennen aan een nieuwe situatie, wie kan dat tegenwoordig nog? Zijn het de oogkleppen, of zijn sommige mensen hier gewoon een beetje autistisch?

  • Het is rapport is wat dat betreft duidelijk : De situatie verbetert juist de situatie voor de meeste omwonenden terwijl het monsterlijke plan van de PVV juist het tegenovergestelde bereikt in buitengebied en alleen slechts 20% minder verkeer op de ringweg en niks minder in de wijken oplevert. Het 'externe' verkeer gaat sowieso niet over de Vondellaan... ook niet bij het plan van de overheid.

  • Ook hier weer hetzelfde als in de discussie omtrent de regiotram. Tegenstanders proberen drogredenen als valide argumenten te gebruiken en het werkt ook nog.

    Nu ook weer. "De uitslag stond van tevoren al vast", "er komt een Berlijnse Muur voor de deur" en al dat soort retoriek. Alweer van die bangmakerij.

    En alweer een wethouder die met rationele argumenten probeert deze mensen te overtuigen... dat werkte voor de tram niet en dat werkt voor de Ringweg ook niet.

    • De wethouder moet gewoon met een rechtszaak dreigen als de mensen van Ring zuid niet ophouden met deze onzin. Kars Marnink mag dan op straffe van een boete van €10.000 per overtreding zijn mond houden of zich aan de waarheid houden. OE! Censuur! Juist! Want doelbewuste leugens hebben niets te zoeken in een beschaafde samenleving.

Recente berichten

Winterse buien in de nacht naar vrijdag; vrijdag overdag geleidelijk vaker regen

Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…

3 uur geleden

Code oranje tot vrijdagochtend: sneeuwval zorgt voor verkeershinder (update)

Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…

5 uur geleden

Stapvoets rijdend verkeer richting Hoogezand, alternatieve routes lopen ook vol

Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…

6 uur geleden

Gedeelte Turfsingel vanaf maandag twee weken afgesloten

Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…

9 uur geleden

Cadeautjes voor kinderen: Sinterklaasmarkt bij Quiet Groningen

Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…

9 uur geleden

Urenlang protest tegen onderwijsbezuinigingen en langstudeerboete

Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…

10 uur geleden