De Zuidelijke Ringweg wordt, dankzij de verdiepte ligging met daarop drie deksels, een stuk stiller dan nu. Dat is de conclusie van de milieueffectrapportage die woensdagmiddag tezamen met het voorlopig ontwerp is gepresenteerd.
Het aantal woningen met geluidshinder neemt volgens de rapportage met 17 procent af. Circa 120 woningen voldoen wel aan de wettelijke normen, maar niet aan de streefwaarde. Die woningen worden apart onderzocht en zo nodig aangepast. Het gaat om woningen langs de A7 en rond de Vondellaan en een nieuwe verbindingsweg. Het effect van de Ringweg op de luchtkwaliteit is gering. De luchtkwaliteit voldoet volgen de MER ruimschoots aan de verscherpte normen van 2015. Voor de aanleg van de weg moeten waarschijnlijk meer dan 500 bomen wijken. Het college hoopt de verkeersveiligheid in de omgeving van de Zuidelijke Ringweg te verbeteren met het instellen van 30km zones en eenrichtingsverkeer in een aantal straten.
De inspraak start aanstaande vrijdag en duurt zes weken. Daarna verwerkt de minister de reacties. Over een jaar wordt het definitieve tracébesluit genomen. De inspraakavonden vinden plaats in Martiniplaza, op 9, 10, 18 en 19 september tussen 16.00 en 22.00 uur. Het streven is om in 2015 met de verbetering van de Zuidelijke Ringweg te beginnen.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Ik vond dit wel een goed kaartje van de plannen : http://www.aanpakringzuid.nl/index.php/download_file/view/888/238/
In tegenstelling tot bv de artist impressions ed die geen recht doen aan de krappe situatie bij de Maaslaan/Julianaflat Kan me voorstellen dat die mensen niet blij zijn! De rest lijkt me weinig te klagen hebben.
Hoelang waren de coalitiepartijen al op de hoogte met de MER-uitkomsten?
De aanvraag voor een second-opinion werd begin deze week wel heel vlot als niet nodig afgedaan.
De tunnel aan de Esperantostraat (voor fietsers) moet absoluut ook aangelegd worden. Die wil je ander 15 jaar later alsnog en dan wordt het weer veel duurder.
Bewoners van Groningen wonend rondom de zuidelijke ringweg teken zoveel mogelijk bezwaar aan jullie moeten er nu bij zijn .Zelf ben ik bij de N 33 door de Raad van State buitenspel gezet daar ik te ver van de weg woonde en niet belanghebbend was. De Raad van State zijn bepaald niet onafhankelijk. Zij zitten elke dag met de landsadvocaat bewoners ! Bewoners zijn vaak te laat. Bewoners verzamel U. U leest dat het lawaai voor 17 % van de huizen afneemt maar het milieu er niet beter op wordt. Dit kan alleen indien jullie het verkeer weghalen op deze rondweg en naar buiten de stad brengen. Kies voor andere oplossingen !
Idd Pieter..
Er wordt de laatste dagen heel wat gediscussieerd over de 1ste kamer als politieke organisatie, De raad van state blijft in dit geheel onderbelicht en heeft eveneens een politieke kleur, gelet op de mannen en vrouwen die daarvoor worden benoemd. Zijn allen mannen en vrouwen, die ooit politiek actief zijn geweest. Wij als volk hebben daarover geen stemrecht .. Niet alleen de 1ste kamer kan een wetontwerp wegstemmen. De raad van state kan eveneens de boel dwarsbomen als ingebouwde veiligheden.
Een snelweg door natuurgebieden is zeker goed voor het Milieu Pieter? Het stadsmilieu wordt zeker wel beter door deze nieuwe ringweg. Dat er bij de gaten tussen de deksel meer fijnstof naar boven komt is logisch. Het kan immers onder de deksels niet weg. In de gebieden er tussen is het dus een stuk schoner. Bovendien maakt het stadsverkeer geen gebruik van de ring, wanneer je deze te ver naar het zuiden legt. Je zult van de huidige ring een stadsweg moeten maken, met gelijkvloerse kruisingen. Dat levert ook een hoop stilstaand verkeer op dat uitlaatgassen uitstoot. Verkeer dat wel de ring gebruikt zal de noordzuidwegen gaan bevolken. Hereweg en Paterswoldseweg komen dus lekker vast te staan.
Hé hé mensen, dit hadden jullie toch wel verwacht. Toch? Wij zorgen voor jullie hoor, als het maar wat kost. En niet vergeten volgend jaar op mijn partij te stemmen, anders kan ik geen wethouder van deze prachtige gemeente meer zijn.
'De milieukwaliteit voldoet ruimschoots aan de verscherpte eisen van 2015 terwijl er minimaal 500 bomen moeten wijken'. Vreemde contradictie. Het was veel beter geweest als het Willemskanaal via een aquaduct over de rondweg ging. ( Waarom kan een plekje als Sneek dat wel krijgen ? )Dan kan bijna de hele zuidas verdiept worden. Een duurdere, maar met het oog op de toekomst, defintieve oplossing. Arme mensen in de rivierenbuurt. Het is te hopen dat in elk geval die invalsweg bij de Maaslaan wordt afgeschoten en er een flink stuk bos voor terug komt.
Natuurlijk Theo. Knip die Maaslaan er maar uit. Vervolgens werkt het hele plan niet meer. Alle auto's gaan door de Vondellaan en de Van iddekingweg rijden, waardoor er daar niet drie keer zo veel auto's rijden maar 10 keer zoveel. Daarom mogen types als jij er ook niet met hun vingertjes aanzitten.
Daarom moet het hele plan ook op de schop beste Marc. Geen fly-overs maar verdieping van het Julianaknooppunt zou bij het ontwerpen uitgangspunt moeten zijn.
Het is slikken of Stikken Theo. Verdieping is niet mogelijk, dan heb je een aquaduct nodig en een ondergronds knooppunt. Dat is niet alleen heel duur, maar ook erg gevaarlijk.
Middels aan te varen caissons valt een aquaduct goed te realiseren. Het grote voordeel, naast verdieping van de OOst-West baan, is dat het Julianaplein bijna in zijn huidige vorm en omvang, maar nu zonder stoplichten, kan blijven bestaan en aldus aanzienlijk minder overlast geeft aan de omliggende woonwijken.