Vijfduizend vrachtwagens rijden leeg of volgeladen met zand de komende negen tot tien weken door de binnenstad van Groningen. Het zand komt uit de bouwput waar straks een parkeergarage en het Forum komen.
Volgens projectleider Johan Wegman van aannemer BAM zou eerst een route door de Oosterstraat gebruikt worden. Inmiddels is gekozen voor een andere route. Deze loopt vanaf de Grote Markt naar de busbaan richting Kardinge.
Lege vrachtwagen rijden via dezelfde busbaan door de Ebbingestraat naar de Grote Markt.
In totaal wordt de komende weken ongeveer 55.000 kubieke meter zand afgevoerd.
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Coöperatie Dichtbij organiseert komende maandag een speciale oliebollenactie voor het goede doel: Stichting Present Groningen.…
Bekijk reacties
Kiepers rijden af en aan door het centrum
Voor bijna iedereen in Stad een grote straf
Dat alles voor realisatie van HET MONSTRUM
Waar Groningen bouwt aan z'n eigen graf.
Erg flauw begin jij te worden Ardien. Jouw standpunt is nu wel bekent!
Behoorlijk standvastig hè. Doe er uw voordeel mee. Zegt het voort,zegt het voort.
Ben benieuwd of ze ook een ontheffing voor de venstertijden hebben gebaseerd op regelgeving voor iedere vervoerder , 100 zendingen , 20 adressen.
Wat voor Prummel van de Stadspartij.
De bouw van veel bijzondere gebouwen is in het verleden gepaard gegaan met allerlei protest en twijfel. Maar uiteindelijk zijn dit soort bijzondere, gezichtsbepalende gebouwen vaak de pareltjes in een stad, het zijn de gebouwen waar een stad door bekend wordt en die direct met de stad geassocieerd worden. Het Forum wordt zo'n gebouw. Er zal wel wat tijd overheen gaan, maar uiteindelijk zal het gros van de mensen het prachtig vinden.
Onzin.
Meeste mensen vinden historische steden mooi om de overvloed aan oude gevels. Niet om een paar aanwezige toeristische attracties.
Mocht het Monstrum er al komen, dan ligt ie binnen veertig jaar plat. Als ik niet al te ongezonde dingen ga doen, dan kan ik de slopershamer nog tegen het Monstrum zien gaan. Verheug me daar nu al op.
waar gaan ze t zand kieperen ?in de kardinge?komt er een berg by ofzo ik snap t niet waar t zand heen moet!!het is me niet duidelijk.volgens my is t zand op de grote markt een stuk heuvel van de hondsrug net als beyum ..zand dus en geen kleigrond
als je het filmpje had gekeken werd daar vernoemd dat het naar een zand depot te grolloo gaat , en later wordt er een zand depot gemaakt in Westerbroek..
Zand wat schoon is kan verkocht worden of is eventueel al verkocht en hergebruikt worden bij andere (bouw) projecten
Ik woon praktisch naast al dit gebeuren en kan zeggen dat ik er geen problemen mee heb wat betreft die trucks. Ze doen goed werk en ach die weerstand was er met het Groninger Museum ook. Alles wat anders is daar schopt men hier tegen aan. Het werd vooral tijd dat er eens wat met de binnenstad gebeuren ging.
Vergelijking Monstrum met het Groninger Museum kenmerkt zich vooral de vele verschillen.
Afgezien van wat zichtlijnen, en het verlies van binnenstedelijk water (belangrijk!) heeft het Groninger Museum stedenbouwkundig weinig gekost.
Het Monstrum zal niets minder dan de doodssteek voor het historische karakter van ons kleine centrum zijn.
En over tegen dingen aanschoppen? Dat valt helaas nogal tegen. In elke andere historische stad die zo getroffen is door de sloopwoede en bouwverslaving van wat ambitieuze politici en hun bouwvriendjes, is de dominante partij allang een keer het college uit gestemd.
Tijd dat er wat met de binnenstad ging gebeuren? Wat een onzin. Elke stad waar men heeft ingezien dat oude bebouwing fascinerend en waardevol is, doet het qua aantrekkelijkheid beter stadjes die uit een soort van minderwaardigheidsgevoelens mee willen in een malle vaart der volkeren.
Enig idee hoe de verhouding tussen de aantallen toeristen naar Amsterdam en de aantallen toeristen naar Rotterdam is?
Nou hoor je het eens niet van mij ....maar van een ander ( beroeps chauffeur) wat voor een mafketels die achterlijke fietsers zijn.
Deze achterlijke mafketel weet ook wat voor levensgevaarlijk kamikazepiloten buschauffeurs zijn. Dus van mij zul je geen last hebben.
Zand eruit, water erin.Waar komt dat laatste vandaan? Grondwater? Wie weet antwoord ?
Waarheen met het water als het niet meer nodig is ?
Zijn alle vergunningen in orde ?
Men vermoedt dat het water in de begintijd van onze planeet door komeetinslagen op aarde terecht is gekomen.
Men ( 60% van de Groningers) vermoed ook dat het Forum geen 200 miljoen gaat kosten maar minstens 270 miljoen ... maar daar hoor je niemand over.
Behalve ..MIJ..!!
Bedankt, maar dat was me al bekend. Gelijktijdig zijn er mensen gedropt en enkele nazaten daarvan proberen hun luchtkastelen te realiseren. Afwijzing daarvan wordt niet op prijs gesteld.
De kosten van het forum zijn geen 200 miljoen maar 71 miljoen. De Kosten van het hele project, forum en oostwand zijn 190 miljoen. Als je maar vaak genoeg roept dat het project een Miljard kost gaan mensen het ook geloven, dus ik zou wat hoger inzetten René.
Die chauffeurs schijnen het niet echt prettig te vinden om door de stad te rijden. Wachten op het eerste ongeval?
Ik rij al 31 jaar door de stad als Beroepschauffeur ..en natuurlijk heb ik wel wat dingen meegemaakt..
Gelukkig zijn er door mijn vakmanschap en oplettendheid vreselijke zaken voorkomen.
Ook zeg ik er dan bij: zonder geluk vaart niemand wel..
ik vind t ook wel eng hoor zoveel zwaar verkeer zo lang op de openbare weg....hadden ze t zand niet beter via t treinverkeer met laadwagons kunnen afvoeren ladenlossen by n bepaalt punt buiten t station bv of klink ik nu vd boerenpartij ...van deze overlast worden de stadjers niet blij hoor...
Misschien een ander manier??
Om het te verwijderen ?
Scheelt een hoop verkeer
zie plaatje ..
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IWSDC8DF.jpg
Jip en Janneke taal aan:
de trein heeft een beperking en dat is rails. de rails voert niet overal heen. nu is het 1 x in een vrachtwagen en hop naar eindbestemming makkelijk en slim alleen ja binnenstad en verkeer is lastig so be it ..
bij een trein is het: in de vrachtwagen .. uitladen bij het spoor in dan in de trein ..op naar "zo dicht mogelijk bij de eindbestemming" ... dan uit de trein en in de vrachtwagen en dan naar eind bestemming . tevens overlast voor het treinverkeer rond Groningen. k zie alleen maar veel meer werk, overlast en tijd .. dus geld.. compleet niet interessant.
@Ardien hou eens op met gillen op oogtv ga op de grote markt staan met een megafoon en een bord bereik je veel meer mensen mee "vrijwillige verbanning" noemt hij het , lekker webcam gluren vanuit de martinitoren , digitale Held (op sokken).
Marc,
Als je maar genoeg kosten doorschuift naar de oostwand is Het Monstrum gratis.
Maar daarmee is nog niet opgelost waar het benodigde water voor de bouw van de parkeergarage vandaan komt en waar het naar toe gaat als het overbodig is.
Ik zou zeggen loop er eens langs en vraag het ze.
Ik wil me tranen in de ogen besparen en derhalve is het centrum sinds geruime tijd voor mij taboe. Ik hou echter hoop op een goed einde van mijn vrijwillige verbanning uit het centrum en wel door onderstaande:
Laat het gezond verstand zegevieren
Stop de bouw van HET MONSTRUM
Bestuurders, het zal u niet ontsieren
Als u kiest voor een nostalgisch centrum.
Wat zou je zeggen van het nabijgelegen kanaal, genaamd Schuitendiep...
gewoon terug de diepenring in ..