Er komt toch een nieuw onderzoek naar de plannen voor de zuidelijke ringweg. Dat hebben de fracties van de gemeenteraad onderling besloten. De expert opinion wordt uitgevoerd door ingenieur Hans Blom, die onder meer betrokken was bij de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Eerder leek het er nog op dat er geen nader onderzoek zou komen.
De fracties in de gemeenteraad hebben echter een aantal vragen of er toch niet sprake is van een te grote toename van het verkeer op bepaalde plaatsen, zoals de Vondellaan, de Maaslaan en de Goeman Borgesiuslaan. Ook willen ze zeker weten of er niet een slimme oplossing over het hoofd word gezien.
Hans Blom, die als directeur verbonden is aan het bureau Innovia consult BV, gaat zijn bevindingen op 30 september presenteren aan de gemeenteraad.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
Hear! Hear!
De gemeenteraad Groningen wordt eindelijk verstandig ,zover zijn de bij de provinciale Staten nog niet, want dat zijn meelopers van RWS. Hoe kun je nu twijfelen aan RWS ?
Dat zijn de koppen op dit gebied ! De koning binnen het koninkrijk ! Bij RWS wordt in Nederland ongelofelijk veel geld verspild. Op jaar basis honderden miljoenen. Ze pikken van alle projecten 10 % in eigen zak. Om hun eigen salarissen te dekken. Ook dir project is door RWS en ex RWS in elkaar gezet !
Kunnen ze ondertussen niet gewoon alvast beginnen met de aanleg? Dan kan de gemeenteraad ondertussen nog wat doorbakkeleien en ouwehoeren.
Mensen reken jullie niet rijk want ook dit bureau zal naar de wensen van RWS en gemeente toe werken .Het is maar de vraag of deze heer Hans Bloem onafhankelijk is. Je kunt niet in 14 dagen alles uitzoeken. Je zult eerst tellingen van het verkeer moeten doen. Dan kijken wat een beste oplossing voor Groningen + provincie is ! dat kost meer tijd.
Je hebt duidelijk een probleem Pieter. Je bent zelfs een beetje hypocriet. Volgens mij is er in jouw ogen maar één onafhankelijke ervaringsdeskundige, en dat ben jij zelf. Ieder andere deskundige wordt direct afgestempeld als 'partijdig' en 'in dienst van RWS en/of de gemeente'. Zo lang het niet in jouw straatje past is het slecht. Erg jammer dat je jezelf zo opstelt, maar je hebt jezelf er het meest mee..
Een goed plan is een goed plan Pieter. Alleen een slechte expert zal het afkraken.
De geschiedenis herhaalt zich. Dit gebeurde ook bij het regiotramproject. De raadsleden bemoeien zich weer veel te veel met de inhoud. Laat dat nou aan de experts en de professionals over! Je hebt een heel projectbureau daarvoor!
Bovendien wordt de uitkomst van het onderzoek toch genegeerd door de tegenstanders. De meest waarschijnlijke conclusie is dat de huidige oplossing het gunstigste is, maar dan zul je direct horen dat het onderzoeksbureau betaald werd om op die conclusie uit te komen. Het heeft dus geen enkele zin.
De gemeenteraad moet zich verre houden van drogredenatie en van NIMBY-retoriek. Zij moeten beslissen of het de kosten waard is of niet en er vervolgens een klap op geven.
Laurens kom een met je werkelijke naam naar buiten.Het project dat hier ligt is niet een project wat de bevolking wenst ! De bevolking wil het liefst zoveel mogelijk verkeer van de zuidelijke ring af hebben en buiten om de stad heen laten rijden.De oplossing nu is een tijdelijke oplossing maar niet voor de toekomst.Het huidige project met z'n geraamde kosten 670 milj gaat naar de 840 miljoen en stamt uit de rijke tijd en niet uit de tijd van besparingen.Beter een streep erdoor en net zoals bij de tram stoppen !
Nee Pieter, JIJ wil het liefst zoveel mogelijk verkeer om de stad heen leiden, net zoals een aantal mensen die er door deze plannen op achteruit gaan. Het is puur gebaseerd op onderbuikgevoelens zoals het gevoel van je zin niet krijgen of een soort van kruistocht tegen de overheid. Vraag jezelf eens af waarom alleen de PVV voorstander is van het alternatieve plan..
Er zijn beslist meer mensen en partijen die daar voor voelen !
Maar Marc zul je hier niet over horen. Die heeft al voldoende buikpijn over dat andere project ,waar voordat de echte bouw is begonnen ,al brokken vanaf vallen.
Laurens Schipper mag ik vragen wat voor beroeps opleiding heb je en functie voor wie werk je en uit welke hoedanigheid ben je tegen alles ?
Pieter, ik heb twee zeer verschillende banen, namelijk chauffeur en leerkracht. Als chauffeur ben ik dus ervaringsdeskundige als ik kijk naar de verkeersstromen (nouja, stromen doet het momenteel meestal niet) wanneer we weer eens met z'n allen voor het Julianaplein staan te wachten. Verder heb ik me verdiept in dit project, en zijn er genoeg cijfers te vinden waaruit je op kan maken dat meer dan driekwart van al het verkeer een bestemming in de stad heeft. Dat er mensen zijn die dit niet geloven, heeft volgens mij meer te maken met wantrouwen en/of een persoonlijke kruistocht tegen de politiek. De cijfers spreken voor zich.
Tenslotte moet ik nog even kwijt dat ik me serieus afvraag waarom je mij verwijt overal op tegen te zijn. Ik ben juist een groot voorstander van de huidige plannen, net als dat ik een voorstander ben van het Groninger Forum en dat ik dit was van de regiotram. Dat ik tegen het 'alternatieve' plan van de PVV ben moge duidelijk zijn; er wordt een hoop onnodig mee vernield (gebied ten westen van de stad, net als de Koningslaagte en de Peizermaden), terwijl een groot deel van het verkeer deze routes niet eens zal gaan gebruiken, en er dus nog steeds veel verkeer over de huidige zuidelijke ringweg zal blijven gaan. Overigens heb ik bovenstaande argumenten tegen dit plan al meerdere malen genoemd, ik begin nu een beetje in de herhaling te vallen.
Met andere woorden.
Zodra een megalomaan plan voor ons provinciestadje in de vorm mooi van een mooi kleurig foldertje bij jou in de bus wordt gegooid, ben jij voor?
Over de "file" (klein ochtendspitsje) op het Julianaplein. Die verdwijnt ook zonder ingrepen wel.
De ontwikkelingen op het gebied van de ICT zijn dermate duizelingwekkend, dat bijvoorbeeld een callcenter medewerker zijn/haar werk over vijf jaar prima thuis kan doen.
Het - terechte - ICT argument dat verkeerswethouder Van Keulen wel gebruikte toen hij Enexis in Groningen probeerde te houden, maar vreemd genoeg niet bij de plannen voor de Zuidelijke Ringweg.
Een "file"-verplaatsing naar de zuidelijke wijken, jarenlang bouwellende, en honderden miljoenen publiek geld (dat ook aan innovatie in Eindhoven, Delft, Groningen of Twente gestoken kan worden)voor wat?
Een paar deksels? Misschien, maar vooral om de corrupte bouwvrienden van Mark Bouwmans en Rijkswaterstaat weer aan wat werkverschaffing te helpen.
Met vriendelijke groet
2 weken voor nader onderzoek is te weinig of de conclusie moet dan zijn dat het project vanwege de evidente nadelen en onduidelijkheden voorlopig in de ijskast moet tot er geld en kennis is voor een beter plan. De huidige aanpassing aan de zuidelijke rondweg is amper 3 jaar oud, was een flinke verbetering in vergelijking met de oude situatie en voldoet nu en, naar het zich laat aanzien, ook de komende 10 jaren.
Nieuwe Verkeerstellingen rondom de stad Groningen van Hoogkerk tot de aansluiting Euvelgunne en rondweg noordzijde en N 46 met alle op en afritten is zeer belangrijk.
Want de tellingen zijn lang niet verfijnd genoeg.Maar zeker een week lang en rondom de klok.Gesplitst in personen auto's/busjes/bussen/trucks/ trailers+truck met aanhanger. De tellers die nu aanwezig zijn rondom de stad zijn zwaar onvoldoende !