Het verlagen van de snelheid op de nieuwe zuidelijke ringweg leidt niet tot oplossingen. Dat zei wethouder Joost van Keulen dinsdagavond tijdens een commissievergadering van de gemeenteraad. De wethouder negeert daarmee het advies van deskundige Hans Blom.
Blom had op verzoek van de gemeenteraad de plannen tegen het licht gehouden. Volgens hem is een lagere snelheid op delen van het traject beter voor het milieu, leidt dat tot minder geluidsoverlast en kunnen er ook meer auto’s van de weg gebruik maken. Verschillende partijen willen dat dit nader onderzocht wordt.
Van Keulen is echter niet van plan hier bij de partners van het project, de provincie en het Rijk, op aan te dringen. Volgens de wethouder is de snelheid van 80 kilometer die is afgesproken, het maximaal haalbare. In de eerste plannen zou de snelheid 100 kilometer per uur zijn.
De achtkoppige Groningse pencak silat-ploeg heeft vier prijzen behaald op het wereldkampioenschap in Abu Dhabi.…
Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…
Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
Bekijk reacties
Beste mensen hadden jullie van deze VVD wethouder samen met zn VVD gedeputeerde iets anders verwacht.Hij beoordeelt het rapport wel zeer eenzijdig en leest over het advies heen om het verkeer voor een groot deel ruimer om de stad te leiden door een ruimere noordwestelijke ringweg.Dhr Blom schrijft ook wat te doen met de huidige westelijke ring de laan 40-45 en Friesche Straatweg, maar daar praat hij niet over want dat past niet in het straatje van deze VVD ers.Afrekenen bij de komende gemeenteraads verkiezingen met deze carrieremakers !
Vind het bijzonder teleurstellend dat de oppositie niet heeft kunnen afdwingen wat de expert hier over zij. Bijschaven etc. en voor de rest is het een verrijking voor Groningen. Niemand over gehoord.
De expert heeft ook gezegd dat de verkeersdruk van het huidige plan op de Vondellaan en de Helperbrink acceptabel is. Het is dus een goed plan. Het feit dat hij aangeeft dat er ook een andere oplossing mogelijk is, betekent niet automatisch dat we terug naar de tekentafel moeten, met de nodige vertraging en kosten. Het Projectbureau mag nu aangeven waarom de door de expert aangegeven oplossing niet gekozen is.
Zoals gewoonlijk houd men in de oppositie niet het totaalplaatje in beeld en gaat op punten zitten dwingelandrijen. Er ligt een acceptabel plan volgens de expert, wat ook anders gekund had, maar wat niet persé anders hoeft.
Wat een onzin met betrekking tot het wet acceptabel zijn van de verkeersdruk in Helpman.
Misschien hebben velen wel een huis in Helpman gekocht om de reden dat er de rust van een Drenths hondsrugdorp heerst. Is die rust, naast de mooie panden, wel dé kwaliteit van Helpman.
Hoe zo zou - een slechts door de belangen van de bouwmaffia veroorzaakte - verandering van rust naar drukte, acceptabel zijn voor het Zuiden van de stad?
Overigens zijn veel maatregelen zoals verbetering van de groenvoorziening, een fietstunnel bij de Esperantostraat en een dubbele aansluiting op de Europaweg, sowieso niet meer mogelijk als je het plan nu nog drastisch gaat aanpassen, wat in principe niet nodig is.
een wassen neus van de VVD dit zeer beperkte onderzoek !
Beste Marc heb je het plan v.d.heer blom gelezen ? anders heb ik het voor je !
Het is ook op de site van de gemeente te vinden (redactie)
dan moeten jullie als redactie die 4 paginas volledig hier bekend maken.
Ik wil mark het originele stuk laten lezen maar eigenlijk ieder het laten lezen het stuk ieder is zeer eenzijdig !
Het is niet het verhaal waar het om gaat !
Als een wethouder meer verstand heeft van de materie dan de ingehuurde specialist dan kan de wethouder zich beter laten inhuren als specialist.
Dan kan de specialist wethouder worden en dan zijn alle bewoners alsnog blij.
Het is crisis oa doordat de goede mensen op de verkeerde plekken zitten.En de verkeerde mensen op de goede plekken zitten.Volgens mijn woordenboek is een crisis een keerpunt, laten we dat dan doen.
Willie dat heb je voortreffelijk verwoord !
Met dat euvel zitten we in de Nederlandse
politiek geen vakmensen op de juiste plaats. !
Zijn allemaal carriere jagers !
Ach.. ik ben maar gewoon een wao-er..
Dat bedoel ik ermee!
De beste stuurlui zijn al voor de crisis aan wal gezet.
Ik vind dit een vrij zwakke houding van de wethouder. 'Geen oplossing'... ik zou dan op z'n minst van de gemeenteraad wat kritische inhoudelijke vragen verwachten waarom niet.
Heeft v Keulen uitgebreid hier over gehad met het projectburo ... of stond al bij voorbaat vast dat het plan van het ambtelijk apparaat zonder enig wijziging van ons normale stervelingen er doorgeramd moest worden? Hou dan ook maar op als overheid met al die inspraaknonsens en externe experts. Ze weten het toch altij beter. En het wethoudertje mag eventjes als kop van jut opdraven om het er door te douwen.
En ik ben nog steeds niet tegen het ringwegplan, maar wel weer ontzettend teleurgesteld door de arrogante taal met inhoudelijke kaalheid van de argumentatie.
Het probleem van Nederland is en daar gaan we stuk aan,dat al dit soort projecten de burgemeesters en wethouders in commissies bijeenkomen komen en die moeten praten over het geen de ambtenaren vooral RWS op papier gezet hebben. Ze durven geen nee te zeggen daar RWS de koning binnen het koninkrijk is en alles wetend is. Maar de stad Groningen moet aan hun eigen financieen denken en ook tegen de zuidelijke ringweg NEE zeggen.Het project komt vanuit de rijke tijd 1995 en in al deze afgelopen jaren is er veel veranderd en het project is niet verkeers oplossend .Alleen een ruimere weg om de stad haalt het verkeer van deze weg af ! Dhr. Blom schrijft duidelijk in 2025 loop het weer vast dus over 12 j en daar geef je 670-840 miljoen voor uit ! Denk na voor je begint !