Als het aan de gemeenteraad ligt komt er een tunnel onder het station, op die manier wordt de Rivierenbuurt verbonden met de stad. Ook kunnen buspassagiers op die manier de stad bereiken. De raad wil graag dat ook fietsers van de tunnel gebruik mogen maken. De raad kiest dus niet voor een traverse over het spoor.
De gemeente is al jaren bezig om plannen te maken voor het gebied maar nu ligt er een plan met een tijdschema, het moet in 2020 gerealiseerd zijn. Het nu braakliggend terrein en het rangeerterrein moet een busstation worden. De bussen kunnen via de kruising met de Parkweg en het Emmaviaduct de zuidkant van het station bereiken. Vanaf het busstation kunnen reizigers via een tunnel in het verlengde van de stationshal het station en de stad bereiken. Het is niet duidelijk wat er met het stadsbalkon moet gebeuren. De raadscommissie moest woensdag een keuze maken tussen een traverse of een tunnel, wat er met de rest van het stationsgebied moer gebeuren is nog niet duidelijk.
De financiering van het plan is nog niet helder, wethouder Joost van Keulen gaf de eensgezinde raad alvast een “Winstwaarschuwing”
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Ik snap het plan niet helemaal. Moeten dan alle bussen langs de Parkweg naar het nieuwe busstation?
Waarom nu weer de dure oplossing terwijl over de treinen de goedkope oplossing is !
Omdat een tunnel een grotere capaciteit heeft. Bij een traverse moeten de reizigers een veel groter hoogteverschil overbruggen. Daarom is ie meer toekomstbestendig.
Dan hebben de zwervers er ook iets aan Pietercj ;)
De grootheidswaanzin van de bestuurders die een overvloed aan geld hebben !
En de bevolking maar laten bloeden !
wat een onzin
waarom kan hier geen bijlage station geplaatst worden redactie , ik heb bijlage van station plannen !
Hallo Pieter, zet hem ergens op internet, dan plaatsen wij de link wel.
Ik denk dat een tunnel voor de gebruikers prettiger is dan een overgang over de treinen. Voor een overgang moet je behoorlijk de hoogte in om over de treinen en leidingen te lopen, dus een flink stuk klimmen en dalen. Bij een tunnel hoef je minder diep te gaan en kan het ook geleidelijker. Wel zo prettig voor de mensen die niet zo goed ter been zijn. En als er fietsers door kunnen kan iemand met een wandelwagen / rolstoel / rollator er dus ook door. Als het tenminste niet te stijl is. Maar dan wel een traploze oplossing voor de laatst genoemde gebruikers om weer op het perron te komen.
Precies, je zou het kunnen vergelijken met bijvoorbeeld Eindhoven: http://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2012/10/Station-Eindhoven-480x328.jpg
Mensen hebben van een tunnel vaak een verkeerd beeld; namelijk donker en onaangenaam. Zelfs zwervers worden hier al genoemd. Totaal onterecht, want het kan juist een aantrekkelijk looproute worden van- en naar het centrum en het busstation.
Dat gezeur over grootheidswaanzin en geldverspilling moet overigens ook maar eens een keer ophouden. Kwaliteit mag best wat (extra) kosten, en gelukkig zien de overheden dit ook in.
Eindhoven heeft een verhoogd spoor, dat is meer een onderdoorgang dan een tunnel.
De discussie over geldverspilling hoeft niet op te houden, het is alleen maar net wat geldverspilling is en daar mogen mensen het best over oneens zijn. En zolang die verschillen in mening er zijn houd je discussie ;-)
Ik vind dit overigens gewoon een goed plan en zie ook niet zoveel in een oversteek, al was het alleen maar om cosmetische redenen. De aansluiting met de Rivierenbuurt vanuit het centrum is vooral voor fietsers nu gewoon slecht. Mijn enige vraag is, is een tunnel misschien niet onveilig aangaande gespuis en zo. Hoe gaat men dit aanpakken?
Prima plan. Uiteraard met liften en roltrappen. Winkels op perron kunnen dan gelukkig weer weg. Sporen worden weer doorgaand.Alleen: nu dat z.g. stadsbalcon nog opruimen!
Waarom de Rivierenbuurt niet meteen tot onleefbaar gebied verklaard en volgegooid met asfalt en beton ?