GroenLinks vraagt zich af hoe het staat met het fietsveiligheidsplan dat de gemeente voor het einde van dit jaar bij de minister moeten inleveren. Daarin staan de maatregelen die nodig zijn om Groningen veiliger voor fietsers te maken.
De partij wil met name ook weten wat het stadsbestuur gaat doen aan de fietspaden die te smal zijn voor het vele fietsverkeer dat er gebruik van maakt en hoe de fietssnelwegen uit de regio een veilig vervolg krijgen in de stad.
GroenLinks wil van de gemeente een lijstje zien met de meest gevaarlijke plekken voor fietsers in de stad en wat daar aan gedaan moet worden. Wat de partij betreft moeten de kosten daarvan uit het verkeersbudget voor auto’s worden gehaald.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Beetje jammer van de laatste zin. Zo lok je als GL zelf uit dat de discussie straks niet gaat over de (zinvolle & belangrijke) inhoud maar over hullie zijn slecht en wij zijn geweldig en andersom.
Deze burger fietst, rijdt auto en OV't. En heeft dus belang bij een goede en veilige bereikbaarheid van Stad met al deze middelen.
Ik denk dat de meest onveilige situaties zich rondom de Grote Markt bevinden, hier worden meerdere soorten weggebruikers over één rijstrook geleid. Naar mijn mening zou de gemeente ook op deze plekken (Oosterstraat/Gelkingestraat, Grote Markt, Kattenhage, Oude- en Nieuwe Ebbingestraat, W.H. Scholtenstraat) vrij liggende fiets- en busstroken aan moeten leggen. Op zo'n manier ingepast dat de fietsers niet zomaar de busbaan op kunnen rijden en andersom.
Misschien kan er in het plan ook meegenomen worden dat fietsers zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun en andermans veiligheid.
De keren dat fietsers stoppen voor zebrapaden, hun hand uitsteken of stoppen voor auto's en bussen waar dat voor hen verplicht is, zijn helaas schaars waardoor fietsers zelf ook gevraalijke situaties creëren.
Plekken die onveilig lijken zijn het vaak niet, omdat mensen extra goed uitkijken in onoverzichtelijke situaties. Ongelukken doen zich juist voor als mensen zich veilig wanen en daarom niet goed uitkijken.
MarcS.
Volkomen met u eens.
Vooral dat laatste is van toepassing achter de oostwand van de Grote Markt.