Twitter, Facebook, we zijn met zijn allen behoorlijk actief op social media. Toch onderschatten we de gevolgen en gevaren van het plaatsen van berichten. Studenten van de Hanzehogeschool hebben deze gevaren afgelopen weken in beeld gebracht.
Aan het begin van het schooljaar kregen de studenten een opdracht om een reclamefilm te maken over social media. “We zijn gaan brainstormen en kwamen op het idee om een filmpje te maken over de gevaren van Twitter en Facebook in combinatie met solliciteren”, zegt student Tim Runia. “In het filmpje laten we een jongeman zien die op solliciatiegesprek gaat. Hij presenteert zich op een juiste manier, maar ondertussen wordt degene die de vragen stelt geconfronteerd met beelden op zijn beeldscherm die het tegendeel bewijzen.”
Volgens de studenten is het belangrijk dat er aandacht is voor de gevaren. “Ik zie soms foto’s of opmerkingen voorbij komen waarvan ik denk, is het wel zo verstandig dat je dat plaatst.” Het filmpje is inmiddels beoordeeld door de docent. “We hebben een acht gekregen en daar zijn we erg blij mee. Nu hopen dat de mensen ook echt iets doen met onze boodschap.”