Wethouder Joost van Keulen wil meer geld van het rijk voor het openbaar vervoer. Het Rijk wil juist minder geld uitgeven voor het OV.
Het OV-bureau verwacht voor 2015 een tekort van 2,4 miljoen en dat tekort loopt in 2017 op tot 6,5 miljoen. Het tekort zal ontstaan door een andere verdeling van de opbrengsten van de studenten OV-kaart en een lagere bijdrage van het rijk. De dalende inkomsten hebben gevolgen voor het openbaar vervoer in Stad en Provincie, hogere prijzen en het schrappen van lijnen zijn niet uitgesloten.
De Provincie en het Stadsbestuur gaan in gesprek met staatssecretaris Wilma Mansveld.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Prijzen nog hoger? De OV-prijs is in Groningen e.o. al 1 van de hoogste in Nederland. Het geldverslindende OV-bureau Groningen Drenthe kan beter worden opgeheven.
Zeg dat wel!!
Oh wat goed van wethouder Joost van Keulen van de VVD.
De VVD gaat veel verkondigen tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 en daarna komt er niks van de beloftes terecht.
Laat het nu net de VVD zijn die het uitstekende OV bijna 20 jaar geleden verkocht hebben aan de markt en de uitkleding er van.
Maar ja om zieltjes te winnen willen ze best even wat onwaarheden verkondigen.
GOED PUNT ARNE ! Even sociaal doen en daarna weer tot de orde van de dag.
Was het niet zo dat met de tram de jaarlijkse OV-kosten omlaag zouden gaan? Lekker verstandig, dan, om dat plan af te schieten!
Nee dat waren ook onwaarheden....
Dat waren helemaal geen onwaarheden. Eigenlijk ook heel logisch dat de exploitatiekosten veel lager zouden liggen; je kon namelijk met veel minder voertuigen hetzelfde aantal reizigers vervoeren. Twee tramlijnen zouden grote gedeeltes van de huidige lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 15 en de streeklijnen vervangen. Er hoefde dus alleen nog maar vanuit de wijken naar onder andere Kardinge en het station gereden worden. Stel dat dan alleen al de stadsbussen in de spits gemiddeld vier keer per uur zouden rijden, dan zit je al op 32 bussen per uur over de Grote Markt. De tramlijn op de Grote Markt zou 8 keer per uur gaan rijden, wat dus aanzienlijk minder is. Zelfs met de andere tramlijn erbij gerekend zou het ruim de helft minder tram zijn dan wat bussen nu doen. En dit wordt met de nieuwe dienstregeling alleen nog maar meer, want de Qlink bussen gaan minimaal al 4 keer per uur rijden, de hele dag door.
Als ik jouw verhaal zo hoor, komen er dus nog veel meer bussen bij per volgend jaar - en dat terwijl de kosten nu al de pan uitstijgen? Dat kan dan toch niet? Moeten die plannen dan niet onmiddellijk geschrapt worden en vervangen door iets beters? Laat ze maar een nieuw tramplan maken of zo.
Als die stadstrein doorgegaan was, hadden ze nu toch een probleem gehad. Ze hadden immers met dezelfde bezuinigingen te maken gekregen.
@Steene: Dat schijnt weer een ander potje te zijn met (jawel!) geld van het Rijk uit het Lenteakkoord.
Er gaan vanaf volgend jaar inderdaad meer bussen rijden, maar gelukkig niet allemaal meer via de Grote Markt zoals nu het geval is. Wel is het zo dat er tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge 6 tot 10 keer per uur een bus komt te rijden, in de vorm van de nieuwe buslijnen 3 en 4 (Lewenborg - Leek en Beijum - Roden). Lijn 22 wordt omgedoopt tot lijn 5, en gaat maximaal 6 keer per uur rijden tussen P+R Haren en P+R Europapark. Dit kaartje geeft een leuke indruk: http://oi41.tinypic.com/rig6sw.jpg
Naast deze bussen blijven er ook nog andere stadsbussen rijden, zoals lijn 2 en lijn 8.
Als die Bram Douwes nou eens een keer voor de verandering het zou hebben over het eeuwige hand ophouden van de gemeente Groningen, (En dat die gemeente best op eigen benen kan staan, wat ze pretendeert uit te kunnen stralen.) dan zou ik pas écht verbaasd zijn.
Toch een beetje raar dat het OV vervoer vrij werd gegeven aan de marktwerking en de gemeente moet nu geld bij de overheid vragen?
Wordt er dan niet een commercieel bedrijf geholpen met staatssteun?
Met andere woorden; de concessie die Q-Buzz heeft gedaan en werd geaccepteerd door het OV Bureau was dus gewoon te laag. Want de gemeente lost het wel weer op. Laat Q-Buzz de tekorten zelf maar oplossen!
Hey snurker....qbuzz heeft geen tekorten...
Dus leg het probleem niet bij de verkeerde...
Henk begrijpt het fenomeen "OV-bureau" duidelijk niet. Dat is natuurlijk ook moeilijk uit te leggen.
Dat komt ervan, als je het beste plan ooit, de TRAM afschiet.
Wen er maar aan dat Groningen een bus-loving-city is en zal blijven!
Met vriendelijke groet
Nee...het was een Du(bu)ois ......." leuk woord grapje" ..plan..met veel financiële onzekerheden..Die werden opgelost door het te cancelen..
Net als de ( geld problemen van nu...) die simpelweg opgelost kunnen worden.
Simpel.??? ja simpel Cancel het Monstrum...probleem van het geld tekort is dan opgelost.
Ja hoor, alle problemen zijn dan in één klap opgelost. Ik sta soms echt verbaasd van hoe groot jouw oogkleppen wel niet zijn, en dat je niet eens de moeite neemt om je ergens in de verdiepen. Ik hoop dat je weet dat het stoppen van de tram 30(!) miljoen gekost heeft, alleen al vanwege de gemaakte plankosten en de 'boete' die betaald moest worden aan de consortia. Die 30 miljoen hadden we beter in het OV kunnen steken, door óf het project eerder te stoppen óf om ermee door te gaan. Het stadium waarin de stekker er nu uit getrokken is, is de meest domme beslissing geweest.
Coorectie op Laurens = 40 miljoen ! Is de domste beslissing ooit door er ooit aan te beginnen. In de politiek moet je vooruitzien. En niet achteraf !
Met de exploitatie van een tram waren we nog veel verder van huis dus daar hoeven we het gelukkig niet meer over te hebben
Als je de begroting van 2014 vande site van het ov-bureau haalt, zie je dat de begroting voor de bedrijfsvoering ruim 2 miljoen euro is.
Terwijl ze in hun organisatieoverzicht melden dat ze met een team van ongeveer 20 enthousiaste medewerkers ons OV regelen.
Me dunkt dat er daar nog wel wat te bezuinigen valt.
Dat werk gewoon weer bij de busbedrijven onderbrengen, daar zitten de mensen die er echt verstand van hebben.
Hallo allemaal, gewoon maar weer in de auto.
Probleem openbaar vervoer opgelost
Het is nu binnenstad autovrij, dat wordt busvrij.
Lang leve de PvdA, partij voor de auto