Categorieën: Nieuws

Damsterplein aangepast voor bussen

De gemeente gaat aan de slag met het Damsterplein, in verband met de nieuwe dienstregeling die op 5 januari ingaat. De bussen gaan daar namelijk in twee richtingen rijden en moeten elkaar kunnen passeren. De weg is daar heel erg smal.

Ook moeten enkele bushaltes worden aangepast bij het Hoofdstation, de Oostersluis, Buitenhof en Zernike. Aan de Stationsweg komen nieuwe haltes bij het stadsbalkon. Dat geldt ook voor een halte aan het Damsterdiep bij de Oostersluis en voor de Peizerweg bij de Hunsingolaan. De bushaltes bij Zernike worden verlengd.

Voor de aanpassingen is 1,5 miljoen euro beschikbaar.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Is dit nu een effect van het feit dat de Stad zo moeilijk tot een sluitende visie kan komen? Het Damsterplein, dat is toch net nieuw? Dat strijkijzer van Nijestee is toch gepland? Of is dat zomaar uit de lucht komen vallen? Hoe komen die rare verkeerssituaties in de Stad toch tot stand? Halve busbanen, vastzittend verkeer, continu op rood staan wachten voor lege kruisingen, fietspaden met nekbreekbochten, uitritconstructies in een veelheid waar je geen wijs uit wordt.

    • Ik denk dat je dat in elke stad wel hebt. Het Damsterplein is ontworpen met de tram in gedachten. Ik vraag me wel af waarom ze dan de bussen niet via de zuidkant van het plein laten rijden ipv twee richtingen aan de noordkant.

      Redactie: Komt er een extra halte bij de Oostersluis? of wordt er een verplaatst? Aan welke kant van de sluis komt de halte?

      • MarcS,

        De vraag was niet of dit ook in andere steden voorkomt. De vraag was: hoe komen die rare verkeerssituaties in de Stad toch tot stand. Ook daar hebt u ongetwijfeld een verklaring voor.

    • Er was een sluitende visie: de tram. Deze is echter om puur politieke redenen afgeschoten met een chaotisch ad-hoc-beleid als gevolg.

    • Het damsterplein is als evenementenplein en even als de parkeergarage een fiasco geworden. Er staat een gedrocht van een gebouw. De verkeerssituatie is ook niet ideaal en toch de bussen in twee richtingn laten rijden is vragen om ongelukken.

    • De Tram is inderdaad de enige oplossing omdat andere opties nog steeds niet duidelijk zijn onderzocht.
      Ter illustratie: de ongelijkvloerse kruising Paterswoldse weg/Spoor was ondoenlijk en te duur volgens Karin Dekker, maar kwam er toch.
      In de tussentijd werd "te duur" wel gebruikt om de tram als enige alternatief te poneren.
      Het lijkt alsof de Stad daar patent op heeft. Alternatieven bestempelen als "onhaalbaar" om vervolgens iets anders te doen dat **x over budget heen gaat.
      Ik geloof inmiddels weinig meer van rekensommen die vna het Zuiderdiep afkomstig zijn. (jaja, het Trambureau zat elders, maar toch)

  • Damsterplein, maar weer opnieuw op de schop. De visie is vaak ver te zoeken bij ons stadsbestuur en vaak onnavolgbaar. En een ingenieursbureau van de gemeente Groningen wat aan goede inzichten ontbreekt. Maar daarmee vertel ik niets nieuws.

    • We kunnen los op het Monstrum op een nieuw topic op de site!

      Gaat over het maar niet sluitend kunnen maken van de begroting van dat idiote gebouw.

      Met vriendelijke groet

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

3 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

3 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

5 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

6 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

7 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

7 uur geleden