De provincie Groningen wil graag dat de provincie Friesland aandeelhouder wordt in Groningen Airport Eelde. Gedeputeerde Mark Boumans voert verkennende gesprekken met het Friese provinciebestuur. Dat meldt het Fries Dagblad.
Volgens Boumans is de luchthaven van belang voor de economie in heel Noord-Nederland. Ondernemers verwachten in 2018 een flinke stroom toeristen als Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is. Eelde zou dan een belangrijke rol kunnen gaan spelen.
Een extra aandeelhouder in de luchthaven zou kunnen helpen, de voorzieningen op Eelde in de lucht te houden. Er zijn investeringen nodig voor een bedrag van 5 tot 10 miljoen euro. De Noordelijke Rekenkamer meldde in november dat Eelde niet kan overleven zonder overheidssteun.
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Bekijk reacties
Opdoeken die handel.
Leg er een mooi meertje, met een klein maar fijn jachthaventje aan. Heeft de regio veel meer aan.
Met vriendelijke groet
Ja nu weten we het wel...
Ik zou heel graag een goede luchthaven in het noorden krijgen. Alleen is de investering die we daar voor moeten doen waarschijnlijk veel te hoog, als het al mogelijk is.
Wil je een goede luchthaven krijgen en houden, dan zal het hele noorden moeten helpen en de mogelijkheden benutten. Dus niet enkel geld aandragen, maar vooral ook promoten en gebruiken!
Om naamsbekendheid te krijgen, moet er in PR worden geïnvesteerd. Het is verbazingwekkend hoe weinig noordelingen de mogelijkheden van ons vliegveld kennen! Maak gebruik van de mogelijkheden die het veld als uitwijkhaven heeft. maar die niet worden benut door de voorzieningen daarvoor te bemensen. Kost geld, maar geeft wel publiciteit buiten de reclamepagina's en dus bekendheid.
De politici moeten eens nadenken de landingsbaan is van 1800 naar 2500 m verlengd dat houdt in van kleine passagiers toestellen naar middelgroot. De landingsbaan moet van 2500 verlengd worden naar 3200 meter dan is het geschikt voor de grootste vracht toestellen Boeing 747 en Anytonov en de grote passagiers toestellen 747 en 777 en Airbus A 380 en A 340. Dan wordt Eelde een uitwijkplaats voor Schiphol en zal vracht bedrijven aantrekken.Op Schiphol is El Al Israel die met 10 grote 747 per dag vertrokken om de kosten.Op Schiphol komen vliegtuigen vol met rozen vanuit Israel of vol sperziebonen uit Kenia of potstekplanten uit Costa Rica aan , dan krijgt de veiling en het transport ook een boom en veel meer werk gelegenheid !Investeren in de landingsbaan met 700 m zal veel werk gelegenheid brengen.Op Schiphol werken 125.000 mensen per 24 uur en ook nog eens 125.000 buiten Schiphol voor de luchthaven.Heb er van 1989/2009 continu gewerkt.
Heb vele contacten met de luchtvaartmaatschappijen op gedaan. Zwager die zijn hele leven de landingsrechten voor KLM regelde in Africa / Midden en Zuid Amerika waarvan de kids ook 2 bij KLM een als dietiste voor het speciale voedsel op de toestellen en 1 captain op airbus A 330
De grote toestellen die uit moeten wijken voor Schiphol gaan nu naar Hattrow Londen of Brussel of Dusseldorf om dat er in Nederland geen landings baan van 3200 meter aanwezig is !
Als opstapje naar een superprovincie. Hou ze in de gaten die gladjakkers !
Dit brengt heel veel werk gelegenheid op vliegveld-transport vracht/catering/hotels-bussen
Personeel voor handling !- vracht loodsen dus bouw gebouwen
de 2 plaatsen in Nederland qua werk gelegenheid zijn havens en luchthavens
Vracht vluchten willen graag uitwijken naar goedkopere luchthavens.Het jammere dat de noordelijke politiek geen kennis heeft betreft luchthavens