Categorieën: Nieuws

Korte tunnel onder spoor in Paterswoldseweg

De tunnel onder de spoorlijn aan de Paterswoldseweg moet er eind 2017 liggen. De werkzaamheden starten anderhalf jaar eerder in het voorjaar van 2016.

Het stadsbestuur heeft een voorkeur voor een korte tunnel met fietspaden aan beide kanten. Hiervoor wordt de spoorbaan met 50 centimeter verhoogd. De tunnel is nodig voor de verkeersveiligheid en omdat er meer treinen gaan rijden. De spoorbomen zijn dan een kwartier per uur dicht.

Voor de tunnel moeten zes panden aan de Paterswoldseweg gesloopt worden. De bevoorrading van de COOP supermarkt gaat na de aanleg van de tunnel via de Kleine Badstraat. Ook het parkeerterrein van Niemeijer is dan slechts via de Kleine Badstraat te bereiken.

Ook verdwijnt er een deel van de groenstrook bij het voormalige badhuis. Omdat het in de Badstratenbuurt drukker gaat worden gaat de gemeente met de bewoners in overleg.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Een verkeerde beslissing
    Ze moeten de tunnel zo lang maken dat er 4 sporen + busbaan op past !
    Qua onderdoorgang 2 fietspaden + 2 brede rijbanen a 3,25m + 80 cm tot zijkant

    • Er staat helemaal niets over hoeveel sporen erop passen of hoe breed de rijbanen eronderdoor worden.

      • Het spoor > Delfzijl en Eemshaven moet met 2 sporen aan de noordzijde over deze tunnel en 2 sporen > Leeuwarden + de busbaan cq fiets-voetpad.De Koeriersterweg met aansluiting op de Paterwoldseweg afsluiten en om de bocht laten lopen.De busbaan 2 richtingen //Koeriersterweg over deze tunnel laten lopen en het is niet nodig het spoor 70 cm omhoog te halen !Te veel kosten !

      • Ik vind die extra ontsluitingsweg voor Laanhuizen ook overbodig, maar misschien is die nodig voor de hulpdiensten (maar die kunnen wel over de busbaan zou je zeggen :p) De bewoners van Laanhuizen zullen er wel anders over denken schat ik zo in.

  • Door deze tunnel wordt het straks een stuk makkelijker en aangenamer om via de Paterswoldseweg richting Peizerweg te fietsen en kan er opnieuw een tegenargument om de bouw van een Campus op het voormalige SuikerUnie terrein te gaan realiseren worden weggestreept uit de agenda van de tegenstanders van studentenhuisvesting op dit terrein. Wellicht het startsein om nu dan ook voorbereidingen te treffen om gelijktijdig met de bouw van een tunnel een treinstation SuikerUnie terrein/Zernike in te plannen?

  • Middenweg.
    Ik heb reeds lang het voorstel van een spoorlijn Noorderstation > kopstation op Zernicke neergelegd en het stuk CS tot Noorderstation te verdubbelen.Dat is de beste oplossing.Bij die verdubbeling zou je de trein ook bij het Suikerunie terrein kunnen laten stoppen.Het Suikerunie terrein zou een ideaal terrein voor flats voor studenten kunnen zijn. p.s. in het suikerunie terrein zitten nog heel veel fundamenten die er bij de sloop in zijn blijven zitten.De provincie heeft eerst 8 supperbussen aangeschaft voor 8 miljoen dat had beter in het spoor gestoken moeten worden

  • Wanneer heeft het stadsbestuur heeft gekozen voor een tunnelvariant? Omwonenden zijn niet blij met de plannen. In voorlichting aan bewoners van de omliggende wijken is gezegd dat er nog geen keus is gemaakt.
    Weet OogTV meer?

    • Het alternatief voor een tunnel is helemaal afsluiten of het spoor verhogen (en dan moet je eigenlijk het hoofdstation afbreken).

  • Een korte tunnel ? Betekent dat stijl naar beneden en weer omhoog ? Straks kun je alleen nog maar van en naar de zuidelijke wijken via een tunnel of een viaduct.
    Ik vraag me af hoe mensen die wat slechter ter been zijn, met een rollator bv. dat moeten doen. Of mensen die moeilijk kracht zetten, en dat is natuurlijk wel nodig als je omhoog moet fietsen, dat moeten doen als er geen enkel alternatief meer overblijft dan tunnels en viaducten om van de zuidelijke stadswijken van en naar het centrum te reizen.

    • Die fietspaden gaan minder diep dan de weg voor het autoverkeer, waardoor de helling minder stijl wordt.

  • Beste mensen een tunnel met kortere aanloop/afloop heeft te maken met snelheid en de fiets en voetpaden hoeven minder diep die kunnen verhoogd t.o.v. weg aangelegd worden .

    Auto doorrijhoogte b.v. 520 cm voor de fietspaden 270 cm en voetpaden 225 cm dan krijg je verschillende hellingen en hoeft men niet zo bezorgd te zijn.

Recente berichten

Zonnig najaarsweer tot na het weekend, daarna klopt de herfst aan de deur

De komende dagen is het nog steeds een beetje nazomeren in Groningen. Aangename temperaturen, flink…

4 uur geleden

Winkelcentrum Paddepoel moet opener uitstraling krijgen: “Het is nu een eiland in een zee van asfalt”

Winkelcentrum Paddepoel moet een opener uitstraling krijgen. Voor voetgangers en fietsers moet het aantrekkelijker worden…

4 uur geleden

Twee gewonden bij schietincident op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk (update)

Op woonwagenkamp De Kring bij Hoogkerk heeft woensdagavond een schietincident plaatsgevonden. Daarbij zijn twee mensen…

6 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar verkoop studentenhuizen: “Geluiden zijn verschillend”

De gemeente Groningen gaat samen met het steunpunt Huren onderzoek doen naar de verkoop van…

7 uur geleden

Langstzittend raadslid Amrut Sijbolts dient na ruim veertien jaar ontslag in

Na veertien jaar in de gemeenteraad van Groningen heeft Amrut Sijbolts zijn ontslag ingediend. Daarmee…

8 uur geleden

GON is voorbeeld dat je markt uit de zorg moet halen: “Wel zorgen over aantal tieners dat vastloopt in onderwijs”

Vijf jaar na de invoering van het gebiedsondersteuningsnetwerk, het GON, kan gesproken worden van een…

8 uur geleden