Een kwart van de treinen in Nederland heeft bij vertrek een vertraging van één minuut of meer. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en Treinreizger.nl dat onder andere op station Groningen onderzoek heeft gedaan.
In totaal zijn vijf miljoen treinritten bekeken op tachtig treinstations in het land. Het onderzoek is gehouden tussen maart en december van dit jaar. Van alle treinen vertrok ongeveer 75 procent op tijd. Vijftien procent had een vertraging van één tot twee minuten. Ruim vijf procent had een vertraging van drie of vier minuten.
Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat in Groningen vooral de laatste treinen met vertraging vertrekken. 4,2% Van de treinen die om 00.20 naar Nieuweschans vertrekken gaan te laat weg. Bij Delfzijl is dit 5,7 procent en Roodeschool 4,7 procent. Waarschijnlijk vertrekken deze treinen te laat omdat ze op overstappende reizigers wachten.
De NS laat in een reactie weten niet naar vertragingen van treinen bij vertrek te kijken. Volgens het bedrijf is het voor reizigers alleen belangrijk om te weten of een trein op tijd of te laat aankomt op het eindstation. Daarnaast zegt de woordvoerder dat veel treinen die te laat vertrekken hun vertraging onderweg weer inhalen.
Andere opmerkelijke resultaten:
06:22 – Roodeschool – 4,3%
07:38 – Veendam – 5,3%
20:54 – Zwolle – 4,1%
21:54 – Zwolle – 4,1%
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
Typisch NS, het gemanipuleer met vertrek en aankomst tijden,
uitgangspunt is dat de statistieken op orde zijn.
De reizigers en dienstregelingen spelen hier geen enkele rol.
Als de trein wat laat dreigt aan te komen sla je gewoon een paar stations over.
Wanneer gaat de directie en zijn vele te duur betaalde managers,
een echt spoorbedrijf worden, tijd voor een grote schoonmaak.
Als die op het zelfde niveau is als in de treinen, dan vrees ik het ergste.