Zonder kleerscheuren van het Boterdiep naar de Gerrit Krolbrug fietsen lijkt een hele prestatie. Bij de kruispunten hierboven ging het al vaak mis, maar daar is de rotonde van de Korreweg met de J.C. Kapteynlaan onlangs bijgekomen.
In 2009 werd daar een voetgangster geschept, in 2011 een fietsster en afgelopen maandag opnieuw. Vooral de fietsers zijn kwetsbaar. Eenmaal op de rotonde hebben zij voorrang, maar die voorrang hebben ze niet als ze de rotonde op willen rijden. Daar gaat het dan ook vaak bijna mis.
De kruising Boterdiep met de Korreweg was in 2010 het gevaarlijkste kruispunt van Nederland. Er waren in drie jaar tijd veertien ongelukken waarbij iemand gewond raakte. Ook de andere kant van de Korreweg, bij de Gerrit Krolbug, is een berucht punt. Daar zijn vorig jaar wel wat ingrepen gedaan door middel van borden langs de weg en kruizen op de straat. Daardoor zijn de klachten over gevaarlijke verkeerssituaties wel iets afgenomen.
Vanaf komende maandag krijgt het Winschoterdiep-oostzijde, ten noorden van de zuidelijke ringweg, nieuwe riolering. Voor…
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil niet langer bijdragen aan de leefbaarheid en economie in…
De Partij voor de Arbeid (PvdA) heeft een 'tienpuntenplan' opgesteld om te investeren in het…
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Bekijk reacties
Tsja, ik ben ook echt rotonde-moe...sinds de stoplichten daar weg zijn is het één grote chaos en sta je soms wel tien minuten in de rij met je auto voordat je er over kunt..
Fietsers denken dat ze bij J.C. Kapteynlaan bij de rotonde altijd voorrang hebben. Je ziet ze niet eens stoppen als een auto al op de rotonde rijdt. Ze fietsen gewoon zonder te kijken de rotonde op. En nu zullen de fietsers wel zeggen dat zegt een automobilist maar ik ben ook maar een gewone fietser en kom elke dag langs de rotonde en zie het met eigen ogen hoe fietsers de voorrang gewoon opeisen.
Kijk hierdoor gebeuren dus ongelukken... Op deze rotonde hebben fietsers voorrang op de auto' s. Als automobilist moet je fietsers voor laten gaan voordat je op de rotonde rijdt en ook als je er op rijdt en wilt afslaan.
Ik heb het fout volgens he filmpje... Ik snap er nu ook niets meer van.... Als ik de fietsstrook dus op rijd moet ikbij de eerst volgende afslag dus opletten of de auto naast me wil afslaan en die voorrang verlenen???
Als fietser rij je de rotonde op, onafhankelijk van het feit of er auto's op rijden. Je hebt namelijk een fietsstrook op de rotonde. De haaietanden op het fietspad vat ik alleen op als voorrang voor fietsers van links. Eenmaal op de rotonde moeten auto's de doorgaande fietsers voor laten. Wel goed aangeven of je afslaat of doorrijdt op de rotonde en er niet vanuit gaan dat een auto je zonder meer voor laat gaan.
Je zou de rotonde wat ruimer kunnen maken en de fietsstrook scheiden van het autoverkeer. Als in de toekomst de Korrewegbrug wellicht verdwijnt wordt het een stuk minder druk omdat de fietsroute dan naar de oosterhamrikkade verschuift.
En daar ga jij (en velen met jou) dus de fout in: dat is volgens de wet dus GEEN fietsstrook. Hier moet dus eens een keer wat aan gedaan worden.
als fietser zijnde zou ik toch maar goed uitkijken als je van de fiets word gereden door een auto doe je je als fietser pijn als je tegen de grond smakt een automobilist heeft daar echt geen last van
Marc ik zie echt geen fiets strook op de rotonde . Jij wel? Zijn er strepen aangebracht?
Er zit een betonnen band in het asfalt die de buitenste ring van de binnenste scheidt. Op de buitenste ring zijn fietsen geschilderd. Dus dat is een fietsstrook. Om het duidelijker te maken zou die ring rood geverfd kunnen worden.
Geen belijning, dus wettelijk geen fietsstrook..
Het ziet er uit als een fietsstrook en is dus een fietsstrook. Een fietsstrook die geen fietsstrook is slaat nergens op.
Jij wilt het ook echt niet begrijpen he?
Ik begrijp het prima, ik accepteer jou uitleg alleen niet.
Dat is precies jouw probleem schat..
Ook ik ben een dagelijkse gebruiker van deze rotonde. Mijn beleving:
- veel mensen gaan met volle snelheid deze rotonde op, terwijl een auto niet ziet waar deze fietser eraf gaat.. (richting aangeven??)
- zijn er mensen die de haaietanden überhaupt wel zien en weten wat ze betekenen?
- veel (vooral jongelui) mensen denken dat als ze worden aangereden door een auto, dit toch de schuld is van de automobilist. Er is een verschil tussen schuld en aansprakelijkheid ..?!? Tegelijkertijd zijn ze zich WEL bewust van de zwakkere positie wanneer een harmonicabus of vrachtwagen zich over de rotonde wurmt.. (vreemd).
Wat ik vooral doe, is kijken of ik word gezien door de automobilist en ik zie het gemotoriseerd verkeer. Bovendien ben ik van mening dat mensen elkaar wat meer voorrang zouden moeten verlenen in plaats van nemen.. Betekent (mijns inziens) dat wij met z'n allen wat rustiger moeten gedragen op en rond de rotonde. Tsja, dit is slechts mijn mening..
Als iedere verkeersdeelnemer zo door het verkeer zou gaan, dan zouden er veel en veel minder ongevallen tussen fietsers en automobilisten plaatsvinden, zal de steeds groter wordende (terechte?)agressie tussen fietsers en automobilisten afnemen en zou je een stuk relaxter aan het verkeer deel gaan nemen.
Het enige wat ik mis in deze posting is het gebruik maken van deugdelijke (fiets)verlichting.
Ik krijg vaak het idee dat veel mensen, vooral jongeren niet eens de verkeersregels kennen en mede daardoor ook niet doorhebben dat zij zichzelf hierdoor als kamikaze piloten in het verkeer gedragen met bijbehorende gevaren.
Ik kom hier elke dag langs doe gewoon mijn verkeersplicht en geef de auto's voorrang de rotonde vrij lekker weer door fietsen.
Ik vraag mij ook altijd af wat het nut is als ik stop voor de rotonde om een auto voor te laten en alle andere fietsers rijden gewoon door. Ok, ik hou me aan de regels, maar als verder (bijna) niemand het doet...
(en idd, is er een auto die al op de rotonde is en wil afslaan naar rechts, wordt de fietser die geen voorrang verleende aan de auto en net de rotonde opkomt en rechtdoor gaat boos als hij/zij bijna wordt aangereden. Ongelofelijk.
Kijk eens naar de rotonde Diamantlaan-Siersteenlaan! Hier zijn de rijbanen gescheiden en hebben fietsers voorrang. Dat zou op deze rotonde ook de oplossing zijn.
Los van alle regels die nu voor rotondes gelden, zou je het ook als volgt kunnen zien; een rotonde is een rond lopende weg, die geen relatie heeft met de andere op de rotonde uitkomende wegen. Dus maakt het toch ook niet uit wie er eerder op de rotonde reed. Als je de rotonde verlaat, sla je rechts af en daarom moet je het andere, rechtdoor rijdende verkeer (fietsers) voor laten.
Het is eigenlijk een tweebaans rotonde, die als enkelbaans gebruikt word. De bedenker hiervan zal wel iets over shared-space hebben gelezen oid.
Zoals Smit ook al zegt, een rotonde zoals op de siersteenlaan zou al beter werken, denk ik. Al is het daar niet altijd zo druk met fietsers als op de korreweg.
Maar daar fietsen ze ook niet met zijn drieen naast elkaar op het fietsgedeelte :)
Zoals ik al eerder had aangegeven in een vorige reactie, moeten ze gewoon het wegdek egaliseren,zonder scheiding dus, zodat het niet lijkt op een fietsstrook. Dan is de rijbaan gelijkwaardig voor fietsers en auto's en hebben de haaientanden ook meer nut. Nu wanen de fietsers zich veilig(heilig) op de strook, terwijl het eigenlijk gewoon de rijbaan is voor alle verkeer.