Het storten van het onderwaterbeton voor het Groninger Forum is uitgesteld. Bouwer BAM vindt de kwaliteit van de bouwput nog niet goed genoeg.
BAM zegt dat de ondergrond nog niet vlak genoeg is. Ook zijn er slibresten in de bouwput en is er op sommige plekken sprake van vervuiling. Ook is er twijfel over de funderingselementen, de ankerpalen.
Er komen daarom nieuwe ankerpalen bij. Daarvoor wordt er ook op zaterdag gewerkt. Het onderwaterbeton zou woensdag gestort worden, maar wanneer dit nu wel gaat gebeuren is nog onduidelijk.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Zoals vrijwel elk prestigeproject, gaat ook voor het Monstrum gelden dat je vijftig procent bij de begrote kosten en tijd mag optellen.
Verwacht niets van de SP. Die zijn na het 'door schandalige manipulaties gekenmerkte' referendum van voor de val van de Lehman Brother (september 2008, begin kredietcrisis)opgehouden met denken.
Met vriendelijke groet
Niets aan de hand, doorlopen mensen! Het komt allemaal goed! Dit is volstrekt normaal en allemaal vooraf voorzien. Het Forum wordt gewoon gebouwd, is al bijna af en stoppen kan écht niet meer. Dan moeten we duizendmiljoenmiljard euro boete betalen dus we kunnen beter gewoon doorgaan!
Voorzien, dacht het niet maar de teller begint te lopen
Gaan we nu bij elk tegenslagje lopen zeiken? Het storten van de vloer moet in een keer goed gebeuren. Dan moet je er dus voor zorgen dat het goed gebeurt.
Bij elk tegenslagje? Er is hier maar één die zeikt Jack, en dat ben jij.
Beste Arthur Kamminga ik had van jou niet een dergelijke absurde bewering verwacht.Ik heb zelf met de BAM de Schiphol spoortunnel en de HSL Drechtse Steden mee gemaakt en ook een dergelijk probleem mee gemaakt en op maandag morgen voor de stort geconstateerd dat de grondbodem in het weekend 60 cm omhoog gekomen was.Dit is een ernstig geval en gaat vele miljoenen kosten en de omgeving om deze badkuip loopt door dit geval ernstig schade op Buiten de kuip zakt alles en in de kuip komt het omhoog en normaal zuig je de slip met Toyo pompen weg dat kan hier niet en de extra palen moeten met een hulp constructie in het water met buispalen aan gebracht worden en het kan ook gebeuren dat de onderwater betonvloer geen 80 maar 100 of 120 cm moet worden.
Hier reageren mensen die hier geen verstand van hebben.Neem van mij aan dat de BAM alles uit de kast trekt om het extra in rekening van de stad Groningen te brengen.
Stoppen met Forum is goedkoper dan steeds maar doorgaan.Parkeergarage gaat het dubbele kosten.Beter BAM schadeloos stellen 10% = 0verhet hele project 9 milj. - gereedmaken parkeer garage. Dus je bla bla verhaal daar klopt niets van.
Niks aan de hand mensen. Het is al jaren bekend dat het fundament onder HET MONSTRUM niet deugt en nooit zal deugen. Weer een stapje op weg naar afbraak voordat de bouw is begonnen.
Extra werk voor de BAM. Kassa voor wie ?
Pieter je hebt groot gelijk als er een of twee zeikt/zeiken dan zijn dat Jack en Marc die er zo genaamd verstand van hebben.
Hey !!! Ik word genoemd!!! :-)
Oh, shit, het is door Pieter(cj).... :-((((((
@Vorschlaghammer:
De SP dient vooral gewezen te worden op haar voorwaarde (in ruil voor instemming met de bouw van het Forum) dat het bouwbudget met niet meer dan 31,25 miljoen euro overschreden mag worden. Die grens komt straks angstvallig dichtbij. Daar kun je op wachten. Bij overschrijding moet de SP woord houden en de stekker eruit trekken, al zal de uitslag van de raadsverkiezing op 19 maart haar positie in dezen nader gaan bepalen. Het 'ankerpalenprobleem' is overigens allang voorzien door andere ingenieurs en zal niet het laatste zijn dat voor vertraging en dus extra onkosten zal gaan zorgen.
Saillant in de hele discussie over een eventuele bouwstop van het Forum zijn verder de exacte kosten die deze stop met zich mee gaat brengen. Daar is geen duidelijkheid over, daar gééft het college ook geen duidelijkheid over. We horen diverse, absurd hoge bedragen die niet onderbouwd zijn. Vanuit de raad is naar de clausule gevraagd in het contract met de BAM wat het afblazen van het project zou gaan kosten. Antwoord van het college: dat is geheim. De gemeente treed in het contract namelijk op als een privaatrechtelijke partij, níét als een bestuursrechtelijk orgaan. Een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur heeft dus geen zin.
Kortom: de kosten die het college de Stadjer voorspiegelt indien de bouw van het Forum wordt gestopt, worden door de propartijen op plausibele wijze overdreven. Het voorkomen van gezichtsverlies na het regiotramdebacle is voor de huidige collegepartijen in aanloop naar de verkiezingen natuurlijk heilig. Helaas niet iedereen hangt het gezegde 'Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald' aan. Dat is spijtig te noemen. Spijtig voor de generatie(s) Stadjers ná ons die decennialang op dit gebouw moeten gaan afschrijven en spijtig voor het besef dat het beter is nú je verlies te pakken, dan een groter verlies in de toekomst te gecreëerd te zien.
Tot slot is het storend te noemen dat er wordt gesproken over het (wel of niet) 'afbouwen' van het Forum. Voor de duidelijkheid: BAM-duikers zwemmen nu rond in een enorme badkuip en constateren problemen in de constructie ettelijke meters ónder NAP! Hoezo 'afbouwen'? Parkeergarage maken, deksel erop, klaar. En dan wachten op betere economische tijden en betere ideeën.
Groet,
Frank van Leer
Beste Frank, BAM kan onder normale omstandigheden in bouw en wegenbouw 10 % van de aanneemsom eisen dat ligt wettelijk vast als er onderonsjes opdrachtgever gemeentebestuur zijn zijn ze strafbaar aansprakelijk.Mocht het Forum 90 milj kosten in totaal dan zal BAM meer eisen omdat juist de fundering het duurste is.Ik heb vele foto's van mijn projecten van de BAM en onderwater beton en waar ook de bodem 60 cm in een weekend omhoog kwam en waar ook de vloer barste/lek was en wel onder de G pier op Schiphol en tunnel Oude Maas HSL tunnel waar de damwanden als een harmonica opgekruld waren.Het wordt een hele dure operatie.