Studenten moeten binnenkort een elektrische fiets kunnen gebruiken als alternatief voor het openbaar vervoer, volgens Regiovisie Groningen-Assen. De organisatie wil een E-bike ontwikkelen om ervoor te zorgen dat studenten vaker de fiets pakken. Op deze manier zou de drukte in de treinen en de bussen moeten afnemen.
Het gaat om studenten en scholieren die binnen een straal van 20 kilometer van Groningen wonen. Regiovisie Groningen-Assen gaat in samenwerking met fietsfabrikanten, de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool kijken naar de mogelijkheden van de zogeheten E-bike.
Als het aan Regiovisie Groningen-Assen ligt moeten de eerste studenten op elektrische fietsen al binnen een half jaar te zien zijn.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Bekijk reacties
Met alle respect maar de dames en heren studenten rijden nu, op hun oude barrels, al als kamikazepiloten door de stad.
Heel handig als ze dat dan ook kunnen doen met 25 kilometer per uur.
Prima plan. Maar hoe gaat die 24 miljoen precies besteed worden dan? Men heeft het over "kunnen gebruiken", maar dat kan al lang. Er hoeft geen nieuwe e-bike uitgevonden te worden, het is voor studenten nu niet verboden om een e-bike aan te schaffen.
Het zal waarschijnlijk deels om laadpalen e.d. gaan, maar als ook individuele personen geld ontvangen om de aanschaf van zo'n fiets aantrekkelijker te maken vraag ik me wel af: waarom alleen studenten? Waarom mogen werkende mensen die nu met OV of auto naar werk gaan daar niet van profiteren? Het is uiteindelijk gewoon overheidsgeld.
OV-jaarkaart inleveren. Daar staat iets van 60 a 70 euro per maand voor. over een periode van 4 jaar kun je er prima een e-bike van financieren.
Het gaat niet om het fietsen zelf wanneer men met de bus wil, maar om het feit dat je in de bus heerlijk droog zit wanneer het van dat typische Nederlandse weer is.
Ik heb er nu al één zien rijden. Ook een meneer die zo te zien met een broodtrommeltje onder de zelfbinder op weg was naar z'n werk. Op z'n zelfverdiende en zelfbetaalde e-bike!!!
En als dan de drukte in de treinen en bussen afneemt kunnen we nog meer bezuinigen en nog meer lijnen schrappen. Dan worden nog meer dorpen onbereikbaar. Fijn voor de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ook fijn voor de ouderen die langer thuis moeten blijven wonen en straks nergens meer heen kunnen terwijl er steeds meer voorzieningen (winkels/pinautomaten) verdwijnen uit kleine dorpen.
Jeetje, kunnen ze niet gewoon meer 20 km fietsen? Dat is misschien ites meer dan een uur. Goed voor lichaam en geest.