Patiënten van huisarts Maarten Huber in De Hoogte moeten op zoek naar een andere praktijk. Huber sluit zijn praktijk nadat zorgverzekeraar Menzis het contract met hem heeft opgezegd. De huisarts verwacht dat andere zorgverzekeraars dit voorbeeld zullen volgen.
Volgens Menzis heeft Huber onder andere al twee jaar lang geen goede vervanging geregeld voor de avonduren en de weekenden. De zorgverzekeraar ziet daarom geen heil in verdere samenwerking en heeft in een brief aan de patiënten die hem als huisarts hebben, aangegeven dat ze op zoeken moeten naar een andere praktijk.
Huber zegt dat de problemen zijn veroorzaakt door een langdurige ziekte, maar dat hij geprobeerd heeft om tot een oplossing te komen. Menzis wil daar echter niet aan meewerken, zelfs nu Huber een kandidaat voor zijn opvolging heeft gevonden. De huisarts ziet dan ook geen andere optie dan het sluiten van zijn praktijk.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Beetje een summiere berichtgeving. Oog heeft blijkbaar niet de moeite genomen om de huisarts een weerwoord te laten doen, hoor en wederhoor heet dat.
Hier is de verklaring van de huisarts. Gevonden via Google binnen 1 minuut:
Beste mensen,
Zoals u weet ben ik al geruime tijd in wisselende mate ziek geweest, maar wordt mijn praktijk gelukkig uitstekend waargenomen door mevrouw Celia Reekmans en de heer Ulco Mukhopadhyay, terwijl de assistentes Yvette, Liza en de praktijkondersteuner Annika een grote steun zijn. Gelukkig ben ik nu eindelijk aan de beterende hand en wil ik weer voorzichtig aan het werk. Jammer genoeg heeft het te lang geduurd.
Mijn grootste zorgverzekeraar wilde helaas mijn beterschap niet langer afwachten en zij heeft eind februari besloten het contract met mij per 1 april te beëindigen. Zij heeft u een brief geschreven dat u maar een andere huisarts moest gaan zoeken. Ook andere verzekeringen zullen het contract beeindigen want zij volgen het beleid van Menzis in deze.
U begrijpt dat ik dat absoluut géén goede oplossing vind en dat ik op zijn minst, nu ik gedwongen wordt te stoppen, u aan een goede opvolger voor de praktijk zou willen voorstellen. Ook daarvoor wilde de zorgverzekeraar mij helaas de tijd niet meer gunnen. Dit is onbegrijpelijk aangezien er een zeer geschikte, zeer serieuze kandidaat was. Daarnaast waren er ook plannen om samenwerking te zoeken met andere collega's. De zorgverzekeraar wilde echter niet deelnemen aan overleg hierover en stond verder uitstel om de plannen waar te maken niet toe. Er is nu geen opvolging, geen voortzetting van de praktijk, ook niet met een andere huisarts. Er komt geen aansluiting bij een gezondheidscentrum. De zorgverzekeraar zegt niet anders te kunnen, dat zij een verantwoordelijkheid hebben naar de patienten en dat deze handelswijze in het eigen belang van de patienten is. Mensen die hun hele leven hier kwamen staan nu plots op straat; "zoekt u maar ergens een andere huisarts". Er heerst heel veel verdriet en heel veel boosheid.
Ik heb er de afgelopen weken alles aan gedaan om een oplossing te vinden, maar ik strandde keer op keer tegen de onverbiddelijkheid van Menzis om geen enkel verder uitstel te geven. De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat het beleid van Menzis is om solopraktijken weg te werken.
Het spijt mij enorm. Ik deel uw boosheid, ik deel uw pijn. Maar ik kan nu alleen nog maar voor u hopen dat u vanaf volgende maand een goede huisarts zult vinden. Hieronder vind u de gegevens van een aantal huisartsen in de buurt..
Het enige wat ik nu nog kan doen is afscheid van u nemen. Ik organiseer geen afscheidsreceptie, want dat vind ik te onpersoonlijk en te massaal. Wel bent u bent van harte welkom de komende weken op dinsdag en woensdag tussen 11 en 2 uur en op woensdag ook tussen 4 en 6 uur. U kunt natuurlijk ook een afspraak maken. Ik zal er dan zijn met een kopje koffie en iets lekkers erbij, en dan kunnen we nog even napraten over wat we met elkaar hebben meegemaakt. En voor degenen die moeite hebben om naar de praktijk te komen: aarzelt u niet om een visite aan te vragen, u hoeft geen klacht te hebben, ik kom gewoon persoonlijk afscheid van u nemen. Tot dan!
En natuurlijk geldt dit ook als u afscheid wilt nemen van een van de andere artsen of de assistentes: tot 1 april bent u van harte welkom!
Mocht het zo zijn dat wij elkaar niet meer zien, dan wil ik u bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen en zeggen dat ik heel veel voldoening heb mogen ervaren in de contacten met u. Het spijt me verschrikkelijk dat ik geen enkele kans zie om dit contact te mogen continueren. Ik zal u missen..
Met vriendelijke groet, het ga u allen goed,
Maarten Huber
Medisch centrum de Hoogte
http://www.docvadis.nl/huber/index.html
We hebben het aangepast. Dank.
Hier blijkt maar weer hoe de ziekenfondsverzekeringen denken. Alleen maar hun eigen belang en niet zoals ze beweren in het belang van de patient.En omdat Menzis het contract beeindigt gaan de andere maatschappijen erin mee wat aangeeft dat iedereen maar moet doen wat Menzis wil. Ik geloof ook zeker dat Menzis geen solopratijken meer wil.
In 1woord, GROF SCHANDALIG!!!!! Dat een zorgverzekeraar zoveel macht kan hebben! Te danken aan ons misselijkmakende Kabinet! Ga zo door, geef de zorgverzekeraars nog meer macht. Wie zal de volgende zijn?! Schande!
Hoe is het nu dan gegaan met de ANW-waarneming? Dat is in Groningen toch geregeld middels een HAP? Bij (langdurige) ziekte moet natuurlijk ook de ANW-vervanging geregeld zijn. Als dat goed geregeld is geweest, gaat zorgverziekeraar Menzis hier echt de fout in en zou collega Huber een goede advokaat moeten nemen. En de pers erbij halen, zoals de krant van Wakker Nederland. Als de ANW-vervanging niet goed geregeld is geweest, ja dán zou Menzis een punt kunnen hebben. Kortom: de gegeven informatie is onvoldoende om als buitenstaander tot een goed afgewogen oordeel te komen.
beste CJ, hij is uit zijn huisartsengroep gegooid wegens structurele wanprestatie omdat hij geen goede vervanging had geregeld. De groep wilde na 5 jaar niet meer het vangnet zijn. De diensten worden verdeeld per huisartsengroep en als je geen groep hebt, mag je je dus niet aansluiten bij de doktersdienst.
Vandaag (26-03-2014) staat in het Dagblad van het Noorden een artikel over dit onderwerp.
Blijkt dat Menzis niet nagevraagd heeft bij de huisartsen in de buurt om de patiënten van Huber over te kunnen nemen, deze geven eigenlijk aan dat er geen ruimte is voor opvang van de ruim 1800 patiënten van Huber.
Verder blijkt dat Huber en de huisartsen in de buurt al bezig waren om een gezondheidscentrum op te zetten in De Hoogte, alleen Menzis wou hier niet meer aan mee doen en heeft dus eenzijdig het contact en contract gestopt van Huber.
Dit is weer een voorbeeld dat de zorgverzekeraars te veel macht hebben en krijgen in de zorg.
Al jarenlang patiënt, en dus direct betrokkene.
Even de feiten op een rijtje:
De brief van Menzis kwam 3 weken voor sluiting, de brief van huisarts Huber krap aan een week voor sluiting.
Dat patiënten zomaar over kunnen stappen is onzin. Huisartsen in Groningen werken volgens een postcode verdeling, en je hebt geen vrije keuze van huisarts.
Ik was al jarenlang patiënt bij bovenstaande gezondheidscentrum. Na enkele jaren patiënt/cliënt geweest te zijn bij Dr. Koch, werd deze overgenomen door Dr. Huber.
Veel hulp heb ik zelden nodig gehad, maar die keren dat ik contact op nam kreeg ik binnen enkele minuten de assistente aan de lijn. Veel kon ik met de assistente zelf af handelen (herhaalmedicatie etc). Mocht ik toch de huisarts zelf willen spreken dan was er vele gelegenheid toe, zo niet dan altijd een plaatsvervanger in Dr. De Ruiter. Ten slotte kon ik bij dringende gevallen ook terecht bij de dokterspost.
Ook ik had geen andere geschikte/gewenste huisarts gevonden, ware het niet dat mijn levensgezel zelf ook in Groningen woont en bij hem ben ik dus ook maar patiënt geworden.
Ik zal Dr. Huber zeer gaan missen. Een zeer betrokken en kundig arts, met hart voor zijn patiënten voor wij hij echt de tijd nam.
Ons afscheid viel ons zwaar, en ik heb MIJN huisarts een flinke knuffel gegeven voor al zijn zorg en betrokkenheid.
Commercie is nou eenmaal belangrijker als deskundigheid en betrokkenheid.
Ruim 20 jaar patiënt, en dan gedwongen worden door je eigen verzekeraar om een nieuwe (ongewenste en onbekende) huisarts te moeten zoeken.......
Een vreselijk drama voor mij, en ik denk met mij vele andere patiënten. Voor zover bekend draaide de praktijk goed, en het cliëntenbestand telde ruim 2000 betrokkenen. Dit was volstrekt niet nodig geweest, en vermoedelijk vooral gericht gebaseerd op (mij onbekende) financiële motieven bij de grootste zorgverzekeraar van ons land.
Dr. Huber, mocht u ooit weer praktijk gaan voeren in Groningen dan houdt ik mij zeer aanbevolen.
Na juridische interventie is de praktijk op 1 oktober 2014 weer opengegaan
Even voor alle duidelijkheid dit probleem loopt al sinds 2012,is schijnbaar opgelost en wederom weer ontstaan.
Wie er nu gelijk heeft laat ik in het midden,maar patiënten moeten ruim de tijd krijgen om over te stappen naar een andere dokter want zij zijn in elk geval niet de schuldigen.
@Doe
Huisarts Huber is helaas overleden op 19 april 2017.
Begrijp niet helemaal waarom dit artikel nu weer naar voren komt.