Het spoor in en rond de stad wordt ingrijpend veranderd. Dat maakten staatssecretaris Wilma Mansveld, wethouder Joost van Keulen en Ineke van Gent van de NS zojuist bekend.
De plannen werden gepresenteerd op het stadhuis. Onder de huidige perrons komt een reizigerstunnel en er komt een nieuw perron aan de Zuidzijde van het station.
De oude stationshal wordt straks de entree tot de perrons. “Het prachtige stationsgebouw van Groningen krijgt straks weer de functie die het verdient”, aldus Ineke van Gent van de NS.
Het plan omvat verder onder andere de aanleg van de Helperzoomtunnel en de sluiting van de spoorwegovergang aan de Esperantostraat.
Met het project Spoorzone is in totaal 190 miljoen euro gemoeid. De werkzaamheden beginnen in 2016 en moeten in 2020 klaar zijn.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
190 euro? Dat noem ik een koopje!
190 Miljoen euro?
Kan ook wel een opknapbeurt van het Glaudé-complex vanaf. Dat bijzondere gebouw, dat samen met het eveneens bedreigde Pinopand, de (Verlengde) Hereweg zijn mooie laat 19e eeuwse karakter geeft.
Pinopand:
http://benohofman.nl/verhalen/sloop-van-laatste-stukje-authentieke-omgeving-sterrebos
En filmpje over Glaudé:
http://www.youtube.com/watch?v=Tr0QjZL8SZ0
Glaudé uit het bijzondere jaar 1888:
http://nl.wikipedia.org/wiki/1888
(Ook het jaar dat in Napels de Pizza Margharita werd "uitgevonden", Heinrich Herz zijn belangrijke ontdekkingen deed, Hooghoudt zijn jenever begon te brouwen en de Eiffeltoren werd gebouwd)
Met vriendelijke groet
Verder eerherstel voor het station, behoud en opknappen van Glaudé, en dan ook nog zoiets moois achter de Oostwand?
https://twitter.com/MoerkerkHans/status/443505233327820800/photo/1
Een droom die uit gaat komen!
Met vriendelijke groet
Voorlopig komt er geen nieuwbouw achter de oostwand op de beoogde plek voor HET MONSTRUM .Daarvoor moeten nog plannen worden gemaakt, net als voor de oostwand zelf nog een plan gemaakt moet worden.
Topless zonnen in de binnenstad wordt inderdaad een toeristisch trekpleister van jewelste. Wellicht kun je voyeursplekken gaan verhuren.
MarcS,
Is dat de publiekstrekker waarover gesproken wordt door Dag Isthi wanneer hij het heeft over de te verwachten bezoekers voor beoogde HET MONSTRUM ?
zie de elite op een rijtje zitten en maar spelen met het geld.Een overbodige flyover in de spoorlijn Noorderstation > CS station verspilling 50 miljoen
en een spoor in de Lijn Gronningen Hoogkerk erbij is veel goedkoper.
Heren en Dames die dit lezen pas op dit stel.
En het Stadsbalcon heeft z'n langste tijd gehad ?
Hoop van harte dat het stadsbalkon wordt gesloopt. De lelijkste fietsenstalling van Nederland ontneemt het zicht op het mooiste station van Nederland.
Wanneer dit lukt dan mag wat mij betreft VSH zijn Glaudepanden behouden. Of dat überhaupt nog kan vraag ik mij af. Herewegviaduct moet ook nog worden vervangen en wordt hoger, wat is dan nog de waarde van de Glaudekwinten.
Prima! Nu nog dubbelspoor van het Hoofdstation naar Groningen Noord en Grijpskerk. Het "stadsbalcon" natuurlijk weg en natuurlijk een stadstram! De spoorbrug bij Zuidhorn dubbelsporig.
Het is een wonder dat de cultuurbarbaren van de PvdA het stationsgebouw nog hebben laten staan. Het valt me op dat ze altijd onwetenden politiek op de NS zetten zo kom je natuurlijk nooit verder.
Zijn we mooi klaar mee in de rivierenbuurt. De straten liggen al wekenlang open door rioleringwerkzaamheden (snap wel dat het moet maar blijft niet fijn) en de bouwvakkers doen alsof ze niet in een woonwijk zijn maar op een open vlakte. Radio op volume 12 en van die baggerherrie door de hele straat. Ons staat tot 2020 nog verbouwing van de ringweg te wachten en met het fijnstof schijnt het ook niet best te gaan. En nu dus het stationsgebied, fijn hoor..
Dat stadsbalkon is voor miljoenen nog niet zo lang gelden trots geopend door burgemeester Wallage. De PvdAarchitectuurelites vonden het allemaal heel geslaagd: je kon dat ouderwetse station niet meer zien. De bereikbaarheid over de balcons interesseerde hen ook niet. Nu na een paar jaar wil van Gent (NS deskundige)er weer van af? Ze kan er niet veilig overheen s avonds en in de winter. En dan moeten wij betalen.