foto: Bob de Vries
Het college van B&W wil het bruggeld verlagen voor schepen die na de normale brugtijden nog een brug willen passeren. Het tarief gaat in die uren van 250 euro per brug naar 100 euro.
De gemeenteraad verhoogde in 2012 de brugtarieven om meer inkomsten te krijgen, maar sindsdien kwamen er gemiddeld 70% minder hotelboten naar de stad. Hotelschepen passeren vaak buiten de gewone brugtijden de Berlagebrug en meren af in het Eemskanaal. Gemiddeld zitten er tachtig gasten op zo’n schip.
De gemeente miste zo de inkomsten van havengelden en logiesbelasting en de middenstand de inkomsten van de hotelgasten. Met de tariefverlaging hoopt B&W weer meer hotelschepen naar de stad te krijgen. De gemeenteraad moet nog wel akkoord gaan met het plan van B&W.
Het weer is donderdag nog niet om over naar huis te schrijven, met bewolking en…
FC Groningen heeft woensdagavond met ruime cijfers gewonnen van Heracles Almelo: 4-1. In een uitverkochte…
Het laatste deel van het nieuwe fietspad langs het Noord-Willemskanaal, tussen de Parkbrug en de…
Groningen hoeft in de eerste helft van 2025 geen 240, maar slechts 204 statushouders te…
Bewonersorganisaties en -initiatieven verrichten belangrijk werk in de gemeente. De Werkgroep Toegankelijk Groningen uit echter…
Bij voetbalclub Lycurgus is een ruilkast geplaatst voor sportkleding. De kast is bedoeld voor leden…
Bekijk reacties
zo zie je maar weer (zoals bijvoorbeeld ook bij de heffing voor grof vuil) dat de gemeente bij het hanteren van het belastinginstrument maar wat aan rommelt.