De provincies Groningen en Drenthe willen een dagelijkse lijnvlucht tussen Groningen Airport Eelde en Schiphol. Dat moet Eelde nieuwe klanten bezorgen op zowel de zakelijke als toeristische markt.
Via de lucht is de reistijd slechts twaalf minuten. Eelde wil al langer op een internationale overstapluchthaven vliegen. Friesland steunt de lobby voor de nieuwe lijnvlucht en hoopt dat deze voor 2018 gerealiseerd kan worden in verband met de Europese manifestatie Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018.
Bedrijfsleven, Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG zouden veel belang hebben bij een dergelijke verbinding en worden betrokken bij het onderzoek naar de lijnverbinding.
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
Bekijk reacties
Hoe kan het voor iemand die in Leeuwarden moet zijn nou interessant zijn om via Eelde te vliegen? Je kunt toch ook gewoon met de auto vanaf Schiphol?
Eelde --> LWD is 50 minuten met de auto.
Schiphol --> LWD is 90 minuten met de auto.
Dat betekent dat het 40 minuten scheelt. De vluchttijd is ongeveer een kwartier, dan blijft er nog 25 minuten "winst" over, maar dan negeer je de tijd die het kost om in en uit te checken, en eventuele wachttijd.
Dat plan om van Lelystad een fatsoenlijke luchthaven te maken is volgens mij veel interessanter voor het Noorden dan inzetten op Eelde.
12 minuten? Met straalmotoren Hemelsbreed gezien als het vliegtuig al in de lucht is en dat blijft. Niet met een turboprop die eerst nog moet opstijgen en weer landen.
Verleng jullie landingsbaan van 2500 naar 3200 m1 dan heeft de luchthaven Eelde alle kansen ook voor grote vracht vliegtuigen en daar moet Eelde zn toekomst in zoeken want vele vrachtmaatschappijen willen een goedkopere luchthaven in Nederland en dat alternatief is er niet in Nederland !
Als jij dan even infiltreert bij de vole dan hoeft het misschien ook geen twintig jaar te duren voordat het gerealiseerd wordt.
Op Schiphol liet RWS /ministerie Infra de A 5 tussen de landingsbanen de opdracht/het uitwerken/aankopen gronden/uitkopen over aan de aannemers en binnen 3 jaar was alles geregeld en klaar.
Het nieuwe Lelystad krijgt een baan vergelijkbaar met Rotterdam, dus korter dan Groningen of Maastricht. Verder is de infrastructuur van Lelysdtad nog niet op orde en wordt voorlopig verre van ideaal.
Ik vraag mij af of Lelystad wel nodig is, maar een onafhankelijk onderzoek daarnaar lijkt mij ver weg, exploitant Schiphol en de politiek zijn vrij vooringenomen, de mogelijkheden van Maastricht en Groningen (en evt. Twente) worden gemakshalve niet meegenomen. De financiële banden van Schiphol met Eindhoven, Rotterdam en Lelystad zijn in de onderzoeken meer als teugels van een koetspaard waardoor een onafhankelijk onderzoek nooit van de grond komt. Een lijndienst Groningen-Amsterdam zal altijd tegengewerkt worden of door KLM worden overgenomen en ook nu weer worden gesaneerd.
Wat een onzalig plan en heel slecht voor het milieu.
Er is nu al een prima verbinding met Schiphol die trein heet.
Zit Jack ook dagelijks in. Jaren gelden was er een verbinding Eelde /Schiphol.
Daar was niets mis mee en werd gebruik van gemaakt door velen. En Jack ik werk op een paar honderd meter van Eelde en wij hebben er geen last van. En maak je je nu ineens zorgen over het milieu. Om te lachen.hahaha.
Kennelijk denk jij alleen aan geluidshinder, het gaat mij vooral om het enorme brandstofverbruik van vliegtuigen. Per passagier is het een veel milieuonvriendelijker manier van transport dan de trein.
Mijne heren , natuurlijk is de trein schoner en kan sneller zijn dan nu en de reistijd kan zeker met 30 min of meer verkort worden maar dan moet je 500 miljoen tot 1 miljard investeren in het spoor.Carla Peijs ex min infra zei in 2004 ik heb 500 milj nodig om de 100 spoorwegovergangen Zwolle Groningen eruit te halen, dat zijn er nu nog 77, kosten 350 miljoen,indien gereed kan de snelheid van 140 > 160 km en het spoor verder uitelkaar dan naar 200 km. Wil je Eelde promoten dan moet je overstappen naar een vracht luchthaven/sloop vliegtuigen, want dat brengt veel meer werk gelegenheid.Eelde zal nooit op kunnen tegen een gepromoot/gefinancierd Leleystad.Schiphol wil meer internationale vluchten en wil het liefst alle vakantie vluchten kwijt.Het aantal inwoners is in de noordelijke 3 provincies nu eenmaal veel te klein en zal drastisch teruglopen in de komend 25 jaar.Niemand wil investeren in een regio waar alles terugloopt.Met regeringen die er alleen voor de randstad zijn.
Twente had ook een verbinding met Eeelde en Schiphol. Dan vloog je met een Fokker Friendship . Heb zelf ooit als dagtocht zo'n vlucht gemaakt. Ik vraag me af waarom dit ooit gestopt is.
Jack heb je wel eens uitgezocht wat een vliegtuig gebruikt. Het opstijgen vergt veel brandstof maar een keer in de lucht op snelheid valt het erg mee.
Even zoeken op Google dan kom je er wel achter wat het verbruik is. En zo zuinig is een trein ook niet (diesel).
En wat denk dat het stroomnet kost voor de trein.
Op korte afstandsvluchten gebruik je dus relatief veel brandstof. Bovendien vliegen korte afstandsvliegtuigen veel lager waardoor de luchtweerstand relatief hoger is. Het meest milieuvriendelijk is om met de bus naar Amsterdam te gaan (als er een lijndienst was).
Dan komt de trein, dan vliegen (hutjemutje, niet comfy business class) en dan auto. Als je met meerdere personen gaat wordt de auto snel milieuvriendelijker.
Volgens milieucentraal is de trein (electirisch) gunstiger voor het milieu dan de gemiddelde bus.
Een halfvolle trein vergeleken met een volle moderne touringcar geeft weer een positief beeld voor de touringcar te zien.
De milieubelasting van een vliegtuig is een veelvoud daarvan.