De directie van Martiniplaza is blij met het onderzoek naar de mogelijke verplaatsing van het evenementencomplex naar het stationsgebied.
“Het stationsgebied is heel goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de binnenstad is dichtbij en er zou ook een hotel kunnen komen,” aldus directeur Jan Geert Vierkant. De gemeente is bezig met een plan te ontwikkelen voor het gebied ten zuiden van het station. De rangeerterreinen en het parkeerterrein aan de Zaanstraat komen vrij.
Wethouder Joost van Keulen kondigde eerder deze week een onderzoek aan naar mogelijke samenwerking van Martiniplaza met de Stadsschouwburg en de Oosterpoort.
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/ W.A Scholtenstraat…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
Martiniplaza met nieuwbouw richting stationsgebied is een enorme opplusser voor de stad Groningen!
Met schouwburg, museum en Oosterpoort aan de diepenring krijgen we een heuse cultuuroever in Groningen. Grote concerten, congressen, beurzen en theater op loopafstand van het centrum. Zijn we meteen van dat lelijke stuk grond bij het Emmaviaduct af. Doen dus!!!
"dat lelijke stuk grond" werd in mijn jeugdjaren begin jaren 70, het hobbelpaadje genoemd. Je kon er geweldig met je fiets doorheen crossen ;-) .. Wel eens als aantrekkingskracht, martiniplaza in de omgeving stationsgebied. Het kan ten tijde van noorderslag, ook dit evenement naar zich toetrekken. Het evenement groeit immers uit zijn jasje. Blijft boven kijf, wat er met het huidige martiniplaza gaat gebeuren. Aan kapitaalvernietiging ben ik niet zo´n voorstander.
dan ben je ook vast tegen het Monstrum ( forum)
Tja als de gemeente de rekening van 150.000 euro voor het onderzoek betaalt dan zou ik ook blij zijn als Martiniplaza. En dan nog eens 6.6 miljoen euro voor eerder opgelopen tekorten. Mensen zullen dit als een investering zien, maar aangezien men hiervoor er vanuit ging dat Martiniplaza toekomstige investeringen zelf zou kunnen doen is het een dikke tegenvaller. En het blijkt dat dus de plannen naar het Station nog niet echt serieus te nemen zijn als er nog zoveel geld in de oude locatie wordt gestoken.
Deze bijdrage vloeit direct voort uit het feit dat de gemeente de privatisering van MartiniPlaza destijds niet goed heeft geregeld. Dat zegt de wethouder nu... Oude installaties werden als 'nieuw' in de boekwaarde opgenomen waardoor afschrijftermijnen niet realistisch waren. Martiniplaza kreeg niet een gebruikelijke 'bruidschat' en ontving ook geen cultuursubsidie. Dan ontbreekt het snel aan reserves om een stevige crisis langdurig het hoofd te kunnen bieden. Die 6,5 miljoen komt er nu alsnog om achterstallig onderhoud te kunnen verrichten. Volgens mij ontvangt Martiniplaza geen exploitatiesubsidie en de Oosterpoort en Stadsschouwburg wel. In mijn ogen hoort breed entertainment ook niet met cultuursubsidie in stand te worden gehouden.
Kortom hetzelfde liedje als andere verzelfstandigingen. De gemeente bezuinigd door privatisering en vervolgens staat men garant. En hoppa na tijd een dikke vette rekening. Goh waarom staat de gemeente inmiddels er zo slecht voor!
niet zo bijdehand graag ...
Vind beide projecten moeilijk vergelijkbaar. Martiniplaza heeft al jaren een duidelijke publiek-maatschappelijke functie. Zonder een dergelijke voorziening vist Groningen achter het net wat betreft evenementen als Davis Cup, grote concerten, congressen en theaterproducties. Daarmee ook enorme city-promotion.
Nut en noodzaak van Forum moet nog maar worden aangetoond en is veel ongewisser.
Wanneer je alle functies van het Martiniplaza wilt verplaatsen naar achter het station zul je ook veel parkeerruimte moeten creëeren. Ook mag de plaza het busverkeer niet in de weg zitten. Dat betekent waarschijnlijk sloop van alle huizen aan de parkweg van hoornsediep tot de achterweg en de aanleg van een grote parkeergarage (en die krijgen we al zo moeilijk vol op het moment)
Of je moet het kleinschaliger maken. Martiniplaza is niet echt ver van het station (iets meer dan een kilometer) Je kunt beter een pendeldienst laten rijden tijdens beurzen en evenementen. Die kan voor een deel over de HOV-as west. Martiniplaza kun je in fases moderniseren en er is een uitbreidingsmogelijkheid naar Paterswoldseweg toe. De panden daar zijn net weer in gebruik genomen,maar dat is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing. Functies verplaatsen kan ook. Een topsporthal met tribunes op het europapark en een grote theaterzaal op Ciboga.
Het is lang geleden, maar ben het volledig eens met je posting!
MarcS,
en de nog te bedenken activiteiten voor HET( beoogde) MONSTRUM kunnen er vast wel onderdak vinden.
Mee eens, de infrastructuur zal achter het station behoorlijk moet worden herzien. Zodra echter het busstation naar de achterzijde wordt verplaatst is het belangrijk dat de totale omgeving een sterke impuls krijgt met meer bedrijvigheid en levendigheid, ook in de avonduren (vooral vanwege de veiligheidsfactoren). Wanneer je alleen het busstation verplaatst, omgeven door wat kantoren, ontstaat een onguur waar het 's avonds waarschijnlijk niet prettig toeven is.
De parkeergarage bij Martiniplaza bevat ongeveer 600 parkeerplaatsen.
Wanneer in het stationsgebied ongeveer evenveel publiek zou komen dan zou een garage van 600 plekken voldoende moeten zijn. Het stationsgebied ligt ook nog centraler, is perfect bereikbaar met openbaar vervoer en biedt als bonus dat bezoekers ook eerder naar de binnenstad gaan. Daardoor krijg je ook meer geografische spreiding in de parkeerdruk.
Wanneer er in betere tijden(?) WW'er meer behoefte aan kantoorruimte ontstaat dan is het stationsgebied daar een prima plek voor. Dubbel gebruik van de parkeergarage is dan ook mogelijk.
Grootste probleem lijkt mij hoe het publiek dat per auto komt wordt aangevoerd.
Het lijkt mij heel verstandig om na te gaan in hoeverre het wenselijk en haalbaar is om Oosterpoort en Martiniplaza op te laten gaan in een gebouw en een organisatie. Misschien is een efficiëntere bedrijfsvoering dan mogelijk en kunnen ruimtes en personeel dan beter worden ingezet.
Parkeren 15 minuten gratis.
voor de volgende uren € 2 per uur of elk deel daarvan.
zo moet je toch voldoende binnenkrijgen!