De Nederlandse Spoorwegen willen de treinkaartjes in de spits fors duurder maken. Voor een enkele reis gaat de prijs met maximaal tien procent omhoog. Dat blijkt uit vervoersafspraken met staatssecretaris Wilma Mansveld waar het Algemeen Dagblad de hand op heeft weten te leggen.
Met de hogere prijzen in de spits wil men ervoor zorgen dat er meer mensen buiten de spits reizen, waardoor de reizigersstroom uitgesmeerd wordt over de hele dag. Reizigers met een trajectkaart gaan volgens de plannen zes procent meer betalen. Daar staat wel tegenover dat men in de daluren goedkoper gaat reizen. Behalve voor treinkaartjes gelden de hogere prijzen ook voor reizen op saldo met de ov-chipkaart.
Of de plannen doorgaan hangt af van de consumentenorganisaties. Zij mogen eerst advies uitbrengen. Daarna gaat het plan nog naar de Kamer.
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…
FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…
Bekijk reacties
...en het treinkaartje laat een reis zien waar Arriva de treinreis verzorgt. Ik ben elke keer weer benieuwd of de andere vervoerders bij dit soort proefballonnetjes hierin met de NS mee (moeten) gaan
En dat betekent dus dat je in het noorden duurder uit bent omdat je vaak grotere afstanden met de trein aflegt. Minder frequente treinen en duurdere kaartjes.
Een van de redenen dat het openbaar vervoer nog flink gesubsidieerd wordt is proberen mensen uit de file houden in het openbaar te krijgen. Dat doet de NS zo wel te niet.
Een van de zegeningen van de ov chipknip: de NS kan tot op de minuut nauwkeurig zien waar wanneer gereisd word en door hoeveel personen.
Met die informatie in de hand kan men de reiziger plukken tot het pijn doet.
Krijg de indruk dat ze de kosten van de Fyra eruit moeten halen en dan gewoon deze smoes als reden gebruiken om de prijzen te verhogen. De meeste mensen moeten wel tijdens de spits reizen want anders komen ze te laat op hun werk. Het zijn niet allemaal ambtenaren die hun tijd zelf kunnen invullen.Velen hebben gewoon een werkdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Ik zei het al: weg met die Mansveld! Eén grote ellende!