De provincie Groningen is niet blij met het besluit van staatssecretaris Wilma Mansveld om het Noorden niet te voorzien van een nieuw spoorbeveiligingssysteem. Dat laat gedeputeerde Mark Boumans (VVD) maandag weten.
De staatssecretaris maakte afgelopen vrijdag bekend dat er tot 2030 verschillende spoorlijnen in het land worden uitgerust met het zogenaamde ERTMS-systeem. Mansveld heeft hierbij gekozen voor de belangrijkste trajecten in het land. Bij het bestuderen van de plannen blijkt echter dat er in het Noorden, boven de lijn Zwolle, geen investeringen worden gedaan.
ERTMS moet het huidige ATB-systeem gaan vervangen. Het nieuwe systeem heeft als voordeel dat een machinist op een scherm in de cabine zijn treinpad kan bekijken. Als bijvoorbeeld een sein over vijf kilometer op rood staat, dan wordt dit al weergegeven op het scherm, en kan de machinist hier al rekening mee houden. Het huidige ATB-systeem heeft dit scherm in de cabine niet, en daarom moet de treinbestuurder alles op zicht doen.
Behalve dat de veiligheid toeneemt, heeft het systeem ook als voordeel dat treinen sneller kunnen rijden, en dat treinen elkaar sneller op kunnen volgen. Nu de staatssecretaris besloten heeft tot 2030 niet in het Noorden te investeren, betekent dit dat de snelheid op de noordelijke trajecten in ieder geval de komende zestien jaar niet verhoogd kan worden.
De provincie is teleurgesteld over het besluit. “We hebben ons vanaf het begin hier voor ingezet”, zegt gedeputeerde Mark Boumans. “Het is een tegenvaller als blijkt dat er in het Noorden niet geïnvesteerd wordt, en dat we dit moeten horen vanuit de media.” Boumans wil het er niet bij laten zitten en wil samen met de provincies Friesland en Drenthe contact zoeken met Mansveld. “Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.”
Momenteel wordt er druk gewerkt aan het verbreden van het Boer Goensepad tussen Kardinge en…
De politie heeft een 50-jarige man uit Groningen aangehouden. Hij wordt verdacht van brandstichting in…
Op de Vismarkt worden zaterdagmiddag voederbieten uitgedeeld door de Sint Martinuscommissie van Volksvermaken. De voederbieten…
De Nationale Ombudsman gaat onderzoek doen naar de afhandeling van klachten aan de RUG. Het…
De Nieuwe Kerk aan het Nieuwe Kerkhof in de stad is zaterdag een groot deel…
De zaalvoetballers van PKC'83/Team Amoeri zijn genomineerd als Groninger sportploeg van het jaar 2024. (meer…)
Bekijk reacties
de arrogantie van den haag is weer eens een keer niet in woorden uit te drukken
Ze vergeet dat ze zelf ook uit het noorden komt.
Bij Zwolle houd de wereld op voor het westen.
Weer een tweetal Calimeroreacties.
Dat er gekozen is voor de belangrijkste trajecten lijkt me logisch.
Wat dit met arrogantie uit Den Haag of met de achtergrond van mevr. Mansveld te maken heeft is mij niet duidelijk.
Omdat het systeem ook economisch kansen biedt. Maar het noorden ondertussen wel vanuit het Haagse opzadelen met allerlei wetten die de Noorderling het leven alsmaar zuurder maakt. Ook daar is het laatste woord door de rechtelijke macht nog niet over gesproken.
als je mijn reactie niet begrijptç is dat jammer voor jou grote smurf
Mw Mansveld van de PvdA uit Twente. Heeft alles te danken aan Groningen. Ooit gedeputeerde in Groningen en laat Groningen vervolgens barsten! Weg met die import! Zakkenvullers ipv ideologie
Den Haag kiest voor de economisch meest belangrijke lijnen. Groningen is een back water en gas gaat niet met de trein. Dubbel zuur na het niet doorgaan van de hogesnelheidslijn of zweeftrein (wat verspilde moeite was want Den Haag heeft het nooit serieus overwogen). Het zou Den Haag sieren als ze eens het achterste van hun tong lieten zien in plaats van die zoethoudertjes de hele tijd.
Volgens mij biedt ERTMS nog niet zo veel voordelen hier. Dat de treinen elkaar sneller op kunnen volgen is leuk, maar er is weinig behoefte aan nog meer treinen naar Zwolle. En voordat de treinen sneller kunnen rijden moeten alle overwegen weg worden gehaald, dat duurt nog wel een paar miljoen.