De treinen in de provincie Groningen gaan in de toekomst mogelijk rijden op elektriciteit of gas. De treinen rijden nu nog op diesel en dat is duurder en veel minder schoon.
De provincie heeft onderzoek laten doen hoe de treinen op schonere energie kunnen gaan rijden. Binnenkort komt er een proef met beide vormen van energie.
Elektriciteit is het meest duurzaam, maar dat vraagt ook een grote investering in één keer. Een trein die op gas rijdt heeft het voordeel dat later kan worden overgestapt op een andere vorm van brandstof.
Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…
De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Bekijk reacties
Rijden er ergens anders ter wereld treinen op gas? Kun je bij een treinenfabrikant kant en klare gastreinen kopen? Zo nee, dan sowieso niet doen. Of wil de provincie voor uitvinder gaan spelen en al het risico wat bij nieuwe techniek hoort op zich nemen?
Elektriciteit klinkt als een veel veiliger keuze.
Bij directe electriciteit is wel een bovenleiding noodzakelijk!
Ik weet niet of de Provincie zich dit realiseert en al helemaaal niet of ze bereid is daarvoor een ongetwijfeld miljoenenbedrag te reserveren.
Er rijden nu dieselelectrische treinen. Laat die rijden op biodiesel opgewekt uit algen met C02 en restwarmte uit de centrales in de eemshaven.
lijntjes vervoeren te weinig passagiers voor investering in bovenleiding of geleiding als
bij een metro.
wees in deze dunbevolkte krimpregio blij met wat je hebt,
of is regiotekort op het ov nog niet hoog genoeg ?
Te weinig passagiers? De regiotreinen puilen uit en er worden steeds meer lijnen ingezet. En juist omdat er door krimp voorzieningen uit de regio's verdwijnen en men juist daardoor naar de stad moet met de trein.
In het project RegioTram, in 2012 zo jammerlijk afgeblazen in 2012, zat dit allemaal, inclusief bijdrage van het rijk (de RSP gelden): electrificatie van de regiolijnen met de mogelijkheid van inzetten van lightrail/tram types zoals te zien op randstadrail tussen Rotterdam en Den Haag of tussen Utrecht en Nieuwegein.
Elektriciteit is het meest duurzaam. Ook als het opgewekt wordt in een kolencentrale ?
Nee! Daarom meer windmolens / zonnepanelen.
De nieuwe kolencentrale in de Eemshaven mag ook niet produceren na een uitspraak van de Raad van State.
Mag wel, alleen moet de vergunning nog een keer worden aangepast.
Direct electrificeren alle lijnen en waar nodig spoorverdubbeling, zoals de nieuwe spoorbrug in Zuidhorn.
Bij electrificatie, deze doortrekken naar Ihrhove, zodat sneltreinen electrisch van Groningen naar Bremen kunnen. Meerspanningsloks zijn er al lang!
Ik zou het liefst ook een mooie intercity naar Bremen zien, maar dat is duur...
Volgens dit artikel: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/mansveld_wil_investeren_in_elektrificatie_maaslijn-146160
kost elektrificatie 1 miljoen euro per kilometer. Van het Hoofdstation naar de grens bij Nieuweschans is het 50 kilometer, en dat is maar 1 van de spoorlijnen waar het om gaat natuurlijk. Kortom: het is een behoorlijk prijzige operatie.
Dit is uiteraard exclusief de kosten voor de nieuwe of aangepaste treinen. De kilometerprijs gaat waarschijnlijk wel fors omlaag.
Waar het kan windmolens en zonnepanelen langs het spoor en dan gewoon wat minder harden broesen als het windstille bewolkte dag is ;-)