De gemeente trekt dit jaar 555.000 euro uit voor gemeentelijke monumenten. Voor de toekomst is het onduidelijk hoeveel er beschikbaar is omdat het rijk na dit jaar haar budget beëindigt.
Een groot gedeelte van dat geld is bestemd voor kerken en molens en voor de voltooiing van de Cultuurhistorische Waardenkaart. De watertoren aan de Noorderbinnensingel krijgt 250.000 euro.
Bij de begroting voor 2015 moet duidelijk worden hoe het monumentenbeleid er in de toekomst uit gaat zien.
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Bekijk reacties
En ondertussen wordt op de Engelse Kamp (nummer 8) een prachtig en honderd jaar oud pand platgeslagen.
Herbestemming/inpassing zal de met de griezels van ROEZ (Popken c.s.) bevriende architect creatief gezien wel teveel in de weg hebben gezeten.
Met vriendelijke groet
Je bedoelt denk ik het koloniaal aandoende gebouw op de Kempkensberg. Op de Engelse Kamp stond slechts jaren 60 meuk. Het pand had geen functie meer en dan is het helaas pindakaas. Je kunt niet overal een museum van maken.
Dit dus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/130705_Kempkensberg_8_%28vm_kantoor_Belastingdienst%29_Groningen_NL.jpg
na de jeugdzorg en ouderenzorg nog een zorgenkindje erbij voor de gemeente.
dat allemaal dankzij de goede zorgen van het rijk.
Het heeft erg lang geduurd maar ik ben blij dat zo'n oud en karakteristiek gebouw een nieuwe bestemming heeft gekregen.
Aan/op de Kempkensberg / Engelse kamp voltrekt zich inderdaad een enorme metamorfose. De oude rijkskantoren gesloopt en vervangen door een nieuw en spetterend gebouw. Chapeau voor de architect. Een enorme vergroting van het openbaar gebied, parkeren mooi onder de grond, en later ook nog woningbouw. Aan de rand van het gebied herinrichting van de Helperzoom en een prachtig nieuw treinstation. Later ook nog het vervallen van de spoorwegovergang en een nieuwe tunnel in het verlengde van de Helperbrink. De nieuwe zuidelijke ringweg ter hoogte van het Sterrebos grotendeels overkapt en een verdere uitbreiding en verbetering van het openbaar gebied.
Het duurt allemaal nog wel even, maar het wordt erg fraai.
Je claimt dat je moeder uit het VK komt. Weet je zeker dat je niet Almere bedoeld? Of komt ze gezien je afkeer van oude bebouwing (bijna standaard een krot genormd) voor het extreem aangeharkte niet uit Zwitserland?
Het formaat van het cruiseschip getuigd van een typisch Nederlands provincialistisch minderwaardigheidscomplex. Het oude Kempkensberg gebied was van een magische Frank Lloyd Wright achtige kwaliteit. Het verdwijnen van dit fabuleuze gebied met die vier ranke romantische (bij mij kwamen altijd de klanken van Bowies Berlijnse periode nar boven) torens maakt dat ik definitief wens dat het fenomeen reïncarnatieniet bestaat.
Ik snap echter dat heel veel mensen de nieuwe situatie een grote verbetering vinden. En ik ben democraat genoeg om dit heugelijk (archaïsch) te vinden.
Blijft staan: waarom kon dat mooie gele pand niet geïntegreerd worden?
Met vriendelijke groet.
P.S
Jack. Kun je zelf ook wat bedenken?
JackB,
in uw lofzang ontbreekt HET MONSTRUM?
Jack
Zit je nu in alle ernst de plannen voor de Zuidelijke Ringweg te bezingen?
Ordinair werkverschaffingsproject voor RWS en bevriende bouwers. Verplaatsing van files naar wijken op basis van leugenachtige (hoezo jaren negentig groei extrapoleren?) rapportjes. Vijf jaar enorme bouwoverlast. Achthonderd miljoen gemeenschapsgeld die ook in de booming regio Eindhoven (ASML etcetera) of in de verlaging van het begrotingstekort gestoken kan worden; keuzes waar wij als Grunnegers daadwerkelijk beter van worden?
En dat voor een paar deksels? Ten koste van het meest stedelijk stukje Grunn. De afrit naar de Oosterpoort; je waant je bij het naar beneden rijden een paar seconden in Parijs.
Met vriendelijke groet.
P.S
Erg strak, aangeharkt en ingericht met modernistische LANDMARKS NIET stedelijk. Of zijn er mensen die het provincialistische Rotterdam stedelijker vinden dan pak-em-beet Brooklyn?
VSH heeft duidelijk een veranderingsintolerantie/aversie die de vormen van een stoornis heeft aangenomen.
@VSH
Gelukkig ben je weer helemaal de oude. Ik had je al gemist.
Je bent wel erg selectief in je waardering voor stedelijke composities. Of eigenlijk ook weer niet. Rode draad is dat er niets mag veranderen.
Kan me toch niet echt goed voorstellen dat je indertijd een groot voorstander was van de Zuidelijke Ringweg als groot obstakel in de stedelijke structuur en de bouw van de 4 torens.
De rode draad bij jou is: ik ben tegen.
Een levensfilosofie die je niet ver zal brengen.
NB Niet alleen mijn moeder is Brits.
Vreemd dat we op deze site niets lezen over het wachtgeld van Rehwinkel..