In tachtig minuten met de trein naar Bremen zal niet binnen tien jaar lukken,dat zegt gedeputeerde Marc Boumans.
De provincie wilde binnen tien jaar de reistijd naar Bremen terugbrengen van bijna drie uur naar iets minder dan de helft, maar het benodigde geld is er niet. De aanpassing van de spoorlijn blijkt nu een miljard euro te gaan kosten en ook de Duitser moeten meebetalen. De provincie had 85 miljoen voor de verbinding gereserveerd. Met dat geld kan de reistijd wel naar twee uur worden teruggebracht. De gedeputeerde laat zijn ambitie niet varen maar denkt dat het langer gaat duren voordat de trein in ruim 80 minuten naar Bremen rijdt.
Hij is toch tevreden over de samenwerking met de Duitsers. En niet teleurgesteld
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Bekijk reacties
Een "karrespoor" omvormen in een internationele intercityverbinding, dat red je niet voor 85 miljoen!
De afgeblazen ZuiderZeelijn werd indertijd begroot op bijna 3 miljard Euro.
1 miljard Euro lijkt me dan ook een redelijke schatting voor deze lijn.
Het gedeelte in Nederland van Groningen naar Nieuwe Schans is deels zelfs nog enkelsporig en zonder bovenleiding.
Minimaal dubbelsporig met bovenleiding lijkt me dus als eerste noodzakelijk.
Voor het gedeelte in Duitsland geldt ongeveer hetzelfde. Uiteraard moeten de Duitsers hiertoe bereid zijn, wat nog maar de vraag is! Dat zien we nu ook bij de "Betuwe" goederenlijn, die in Nederland al lang klaar is, maar over de grens in Duitsland zijn ze tot op heden nog niet begonnen.
Het is zoals meestal in Groningen! Mooie plannen en vergezichten, maar anderen moeten maar voor de kosten opdraaien!