“Het is leuk dat je hier staat, maar je komt er niet in.” Dat is wat een buschauffeur van Qbuzz afgelopen donderdag zei tegen de gehandicapte Australiër Meindert Withoff toen hij met de lijnbus mee wilde reizen.
“Ik woon in Australië en ben een aantal weken in Nederland voor familiebezoek”, vertelt Withoff. “Met een goede vriendin, die in de stad woont, wilde ik donderdag een theatervoorstelling bezoeken.” Bij het instappen bij de halte in Stadskanaal ging het al mis. “De chauffeur weigerde mij mee te nemen omdat er geen elektrische rolstoelen in de bus zouden mogen. Regels van het bedrijf werd mij gezegd.” Na lang aandringen mag Withoff toch mee.
Op de terugweg gaat het vervolgens opnieuw mis. “Op het Hoofdstation nam ik de laatste bus naar Stadskanaal. Mijn vriendin die mij begeleidde kreeg te horen dat ik niet mee mocht. Hoe langer het gesprek duurde hoe agressiever en botter de chauffeur werd. Uiteindelijk is de politie ter plaatse gekomen. Maar ondanks hun hulp mocht ik niet mee, en moest ik noodgedwongen in de stad om onderdak zoeken.”
Withoff is kwaad op het vervoersbedrijf. “Op de website van het bedrijf staat dat mensen in een rolstoel gewoon mee kunnen rijden. En ook de klantenservice, die ik gebeld heb, liet weten dat het geen probleem is. Dat dit gebeurt vind ik heel erg. Ik heb er niet voor gekozen om in een rolstoel te moeten zitten. Wat ik wil is dat ik gewoon als volwaardig mens en reiziger gezien word.”
De Australiër heeft inmiddels samen met zijn vriendin aangifte gedaan bij de politie.
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
schandalig uiteraard
René verklaar je nader!
Ja René waar blijf je met je verweer. Nu zal je vast iets gaan zeggen in de trend van dat een uitzondering is en dat jullie het zo zwaar hebben. Maar dit heeft niets met fietsers etc te maken maar enkel en alleen asociaal gedrag en minachting voor de medemens van ja jouw collegas en misschien behoor jezelf ook tot deze groep
Denk na, het is idioot dat deze meneer niet met het OPENBAAR VERVOER naar huis kan. Dit vervoer MOET voor een ieder toegangelijk zijn. In wat voor een raar landje leven wij? Ik snap er niets meer van, sterker nog, ik WIL het niet meer snappen. De chauffeur moet zich de ogen uit zijn kop schamen en een excuses vanuit Quibis is op zijn plaats.
De voorwaarden van Qbuzz:
Scootmobielen en electrische rolstoelen
Maakt u gebruik van een scootmobiel of electrische rolstoel? Dan is het helaas niet mogelijk om (met de scootmobiel) gebruik te maken van onze bussen. De bussen zijn hier niet op gebouwd en het kan u en de medepassagiers in gevaar brengen.
Oftewel, bij Qbuzz mag deze meneer nooit mee. Kan hij natuurlijk niet weten, maar het staat er wel. En die onzin over overnachten in de stad... Op de heenweg is het al een probleem, dan ga je toch niet wachten wat er 's avonds op de terugweg gaat gebeuren?
Er is een verschil tussen een rolstoel en een scootmobiel. Deze meneer zit in een scootmobiel en niet in een rolstoel; in bijna geen enkel land mag je met een scootmobiel in de bus, wel in een rolstoel. wWat nationaliteit van de man er toe doet is me ook raadsel.
"PUNT"
Dat is dus duidelijk, deze man heeft dus letterlijk en figuurlijk geen poot om op te staan.
Wat een groffe reactie, ga je een beetje schamen
De voorwaarden op de site van Qbuzz:
Toegankelijkheid
Kinderwagens
In onze bussen zijn kinderwagens welkom. Er is ruimte gereserveerd voor twee kinderwagens of één rolstoel. De kinderwagens mogen natuurlijk geen overlast veroorzaken. U moet daarom rekening houden met de volgende regels:
•Meld u eerst bij de chauffeur
•In het middendeel is ruimte gereserveerd voor twee kinderwagens of één rolstoel. U hoeft uw kind niet uit de kinderwagen/buggy te halen. Een rolstoel gaat altijd voor.
•Zijn beide plaatsen bezet? Klap dan uw kinderwagen in, neem uw kind op schoot en zoek een plaats met uw rug naar de chauffeur.
Vouwfietsen
Het is toegestaan uw vouwfiets mee te nemen in de bus, tenzij dit een onveilige situatie oplevert. Bijvoorbeeld in een overvolle bus. In alle gevallen beslist de buschauffeur of het vervoeren van uw vouwfiets op dat moment is toegestaan.
Rolstoelen
Onze bussen zijn toegankelijk voor rolstoelers. In al onze bussen is plaats voor maximaal één klant in een rolstoel. De stad- en streekbussen (rode bussen) hebben een lage instap en zijn voorzien van een gemakkelijk uitklapbare plank voor de rolstoel. De Qliners (blauwe bussen) hebben geen lage instap en plank, maar zijn voorzien van een lift. Om ervoor te zorgen dat er geen onveilige situatie ontstaat gelden de volgende regels voor het reizen met een rolstoel in onze bussen
•U moet zelfstandig de bus in- en uit kunnen gaan of met hulp van een medereiziger.
•De rolstoel moet op de rolstoelplaats passen. U gaat met uw rug tegen de rijrichting in staan.
Om uw reis met de bus zo voorspoedig en veilig mogelijk te laten verlopen, vragen wij u daarnaast even stil te staan bij de volgende aandachtspunten en tips.
•Laat bij de halte duidelijk zien dat u met de bus mee wilt. Steek bijvoorbeeld uw hand goed zichtbaar op.
•Bij de achterdeur van de bus zit een speciale knop. Als u hierop drukt, ziet de buschauffeur dat er een klant in een rolstoel voor de deur staat en graag mee wil. Als u op de knop drukt, verschijnen er rode en groene lampjes. Laat u de knop weer los, dan blijven de groene lampjes branden. Zo kunt u zien dat u hard genoeg gedrukt heeft.
•Bij de achterdeur zit ook de plank waarmee u gemakkelijk de bus in kunt. U kunt uw medereiziger of een andere klant uit de bus vragen u te helpen.
•Als u de bus wilt verlaten, kunt u gebruikmaken van de speciale stopknop voor rolstoelers. Als u de knop indrukt, verschijnen er rode en groene lampjes. Laat u los, dan blijven de groene lampjes branden. Zo kunt u weer zien dat u hard genoeg gedrukt heeft. De chauffeur ziet dan dat u eruit wil.
Scootmobielen
Het is helaas niet mogelijk om met een ‘gewone’ scootmobiel gebruik te maken van onze bussen. Dit is voor zowel de klant in de scootmobiel als de andere klanten in de bus niet veilig. Met een een opvouwbare scootmobiel kunt u wel in onze bussen reizen. Hiervoor gelden dezelfde regels en aandachtspunten als bij het reizen in een rolstoel.
Laten we dus niet iets anders beweren.
De Wet Gelijke Behandeling schrijft voor dat ALLE rolstoelers toegang moeten hebben tot het OV, en bovendien was dit een VOORWAARDE tijdens de aanbesteding van het OV.
Eigenlijk is het dus een soort oplichting of contractbreuk om je als vervoersmaatschappij niet aan deze voorwaarden te houden.
Als ons OV op dit moment (schande, schande)nog niet voldoet om elektrische rolstoelen mee te nemen, dan moeten we het geschikt MAKEN.
Het heet niet voor niets OPENBAAR vervoer.
Voor elektrische rolstoelen is het gehandicaptenvervoer toch? Veel te kostbaar om al het openbaar vervoer daarvoor geschikt te maken. Verdiep je eens in de aanvullende eisen, dat kan nooit in een normale bus.
Waarschijnlijk omdat deze meneer officieel ingezetene is van Australië heeft hij geen recht op gesubsidieerd gehandicaptenvervoer waar wel elektrische rolstoelen en scootmobielen in mogen.
Het is niet alleen QBuzz die elektrische rolstoelen en scootmobielen weigert, alle busmaatschappijen en de NS weigeren ze.
Het klopt niet alle busmaatschappijen en de NS deze passagiers weigert. Deze man is kort geleden zonder problemen naar Nijmegen gereisd en weer terug.
Toch wat verder dan de afstand Stadskanaal-Groningen......
Wederhoor?
Waarschijnlijk vandaag een reactie van Qbuzz in de uitzending.
http://qbuzz.nl/GD/onderweg/toegankelijkheid
in Groningen en Drenthe staat op de site van qbuzz.nl niets over weigeren van elektrische rolstoelen. alleen weigering scootmobiel en dat is toch wel degelijk een ander vervoermiddel van een rolstoel.
Dat moet je volgens mij ook helemaal niet willen, met zo'n loodzware elektrische stoel in zo'n bus. Kun je helemaal niet goed vastzetten toch? Wat gebeurt er als de bus een noodstop moet maken??
Daar zijn die rolstoelbusjes voor, die zijn er speciaal voor ingericht.
Wat zijn dit voor kul reacties, dus deze mensen hebben geen rechten. Bouw dan lekker een enclave stop iedereen met een handicap hierin en je hebt een probleem minder. Hou op met der onzin en biedt deze medemensen een helpende hand en wees blij dat jezelf hier niet mee geconfronteerd wordt.
Dank je wel Piet.
Fijn, weer even een beschaafd geluid....
Kun je wel roepen van kul reacties, maar ga nu eens inhoudelijk er op in. Er zijn toch niet voor niets regels waaraan rolstoelvervoer moet voldoen?
Zie Wet Gelijke Behandeling.
Dit is de basis waarop een vervoerder zijn dienstverlening hoort te baseren.
Daarna volgt het faciliteren (mogelijk maken) van dit vervoer, en als laatste volgen de regeltjes die de vervoerder vervolgens opstelt t.b.v. medewerkers en klanten. En..... je raadt het al, die regeltjes moeten voldoen aan de WGB. Cirkeltje is rond......
Dit is wat Qbuzz inmiddels goed heeft begrepen, en waarnaar ze gaan handelen (volgens hun belofte d.d. 02-07 j.l.).
Dus Pieter weiger deze mensen ook toegang tot trein, vliegtuig, ja eigenlijk waar niet voor deze met publiek betaald geld hebben ook een vervoersplicht. Maar daar gaat het nog niet eens om maar dat chauffeurs gaan uitmaken wie wel of niet meegaat gebaseerd op hun uiterlijk en of handicap gaat te ver
Als de veiligheid van anderen in gevaar komt, moet je zo'n gehandicapte gewoon kunnen weigeren. Daar zijn andere vormen van vervoer voor. Punt.
'Als de veligheid....'
Je denkt nog steeds niet de goeie kant uit....
1. Wet Gelijke Behandeling.
2. Vervoerder realiseert faciliteiten om dit mogelijk te maken IN HET OV.
3. Vervoerder communiceert dit duidelijk naar mdw's en klanten.
Dat waren 3 punten.... :)