Het alternatieve plan van Arthur Kamminga voor de nieuwe zuidelijke ringweg, lijkt geen steun te krijgen van een meerderheid van de gemeenteraad. De vier collegepartijen hebben tijdens de vergadering van de raad over dit onderwerp de kant gekozen van het stadsbestuur, dat het plan te duur vindt.
De enige partij die nog geen duidelijke keuze had gemaakt, de PvdA, zegt met “pijn in het hart” afscheid te nemen van de Kamminga-variant. D66, GroenLinks en VVD hadden dat al eerder gedaan. Een handtekeningenactie binnen de VVD om Kamminga te steunen, heeft de mening van de fractie niet kunnen veranderen.
De gemeenteraad bespreekt woensdag de plannen voor de verbouwing van de ringweg. Het is de laatste kans voor de gemeente om nog iets wezenlijks aan de plannen te wijzigen.
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
Bekijk reacties
Ondertussen is er door dit gezemel in de marge dat meer om personen en prestige draait dan om een daadwerkelijk betere oplossing, nul aandacht voor het ontbreken van de esperanto-tunnel voor fietsers en voetgangers in de plannen. Wat werkelijk een nuttige toevoeging voor de stad zou zijn.
aanvulling. Gelukkig was er in de raad wel aandacht voor de tunnel en Wethouder de Rook heeft moeten beloven dat het een eis bij de aanbesteding zou zijn. Geeft nog geen garanties uiteraard, want er moet wel geld voor zijn.
de gemeenteraad heeft er geen verstand van en worden meelopers !
Ze moeten ook een derden te woord staan want het hoeft in het geheel niet duurder te kosten !
Het stadsbestuur heeft al lijnen uitstaan naar toekomstige partners die moeilijk zijn om te buigen.
Ik heb het idee dat dhr. Kamminga morgen weer in het nieuws verschijnt met een verontwaardigde reactie op de plannen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Arthur nooit op een normale manier kan reageren maar altijd 'teleurgesteld' is. Als hij zat is van de gemeente, dan houdt hij toch op met plannen indienen? Blijkbaar is de media-aandacht hem toch net iets te lief...
Vind het sowieso raar dat de gemeenteraad zo intensief met de inhoud bezig is. Dit zijn zaken voor het projectbureau dat de plannen vormgeeft, niet de gemeenteraad.
Zijn er geen meer technocratisch geleide plekken op deze aarde? Zou ik heen gaan als ik zo'n moeite had met democratie, en met die afschuwelijke nimbys (die maar vanuit de eigen onderbuik voor het eigen belang opkomen!(Ironisch hè!)
Waar je onvoorwaardelijke vertrouwen in "deskundige professionals" met hun "objectieve rapporten" trouwens vandaan komt, het is mij een raadsel!
De gevonden cijfertjes in die "rapporten" blijken volgens Zembla (programma)zeer vaak het gevolg van het wensdenken van de opdrachtgever van het onderzoek te zijn. En meestal cijfertjes die het gevolg zijn van wat ordinair extrapoleren onder het ceteris paribus principe. Een principe dat zijn nut in fundamenteel natuurwetenschappelijk werk heeft aangetoond, maar dat voor zoiets als voorspellen van verkeersstromen over enkele decennia, volkomen onbruikbaar is.
Met vriendelijke groet.
P.S
Extrapoleren, en denken dat ander parameters constant zijn dan wel dat hun toekomstige waardes te overzien zijn, is ook iets waar de door mij zeer hoog geachte Kamminga zich aan schuldig maakt.
Het is deze quasi-wetenschappelijke benadering die onder andere voor de grote faalprojecten gebruikt is.
We weten dat het Zuiden van de stad vijf jaar lang bouwellende over zich heen krijgt. Dat dat, met gebruikelijke overschrijding van 15%, een klein miljard euro gaat kosten?
Waarvoor? Voor mensen die denken dat ze toekomst kunnen voorspellen op basis van het simpel doortrekken van groeicijfers?
Wie weet gaat veertig procent van de bevolking die een avondmens is, en voor wie om zeven uur aan het ontbijt zitten helemaal niet goed voor het hart is, eindelijk eens bediend worden.
En mogen zij later dan het echt niet in beton gegoten negen-tot-vijf werken. Worden wij (de ochtendmensen) nog weer productiever. En kunnen wij dus meehelpen aan het verlagen van de Julianaplein-pieken rond acht uur 's-ochtend en vier uur 's-middags.
Ik ga iets zeggen dat je niet zult begrijpen.
Als A. Kamminga's variant beter was geweest, dan had die er moeten komen. Zowel hier, als indertijd in het tramplan. Van die laatste wist ik vanuit mijn kennis dat zijn variant niet beter was, hier weet ik het niet.
In het tramplan werden beide tramlijnen achter de GM gekoppeld, op aanraden van een burger. Dat was beter, dus werd het gedaan.
Je argwaan omtrent projectbureaus is dus onterecht, je verwijt dat ik burgerparticipatie niet zie zitten eveneens.
Ga maar even zitten om dat tot je te laten doordringen.
Het is wel waar dat ik burgerparticipatie door mensen als jij niet zie zitten...
Beste Kars, de gemeente Groningen heeft mij nog nooit uit genodigd om samen het plan door te lopen.Er komt geen uitnodiging !
Betreft de cijfers hier bovenstaand klopt het dat bureaus altijd naar de opdrachtgever toe werken en nooit objectief zijn.Zouden ze dat zijn dan krijgen ze nooit 1 opdracht weer.Ik heb dat bij de N 33 ook mee gemaakt bij Mouvaris ze moesten tekenen het geen RWS hun opdroeg en er mochten geen persoonlijke afwijkingen zijn, de tekenaars waren nog nooit in Drenthe en Groningen geweest en kenden de situatie niet.En ook hier speelt zich weer hetzelfde af.De op en afritten Hereweg zijn wel degelijk te realiseren en er hoeft geen aparte nieuwe Maaslaan te komen.Het Julianaplein kan hechter/compacter/knoop Europaplein kan anders ! Waar een wil is is ook een weg !
Pieter, voor jou geldt hetzelfde als voor A. Kamminga de Gelijkhebbende... Als je plan beter was dan het oorspronkelijke, zoals indertijd met het tramplan ook gebeurde, dan was die aanpassing wel gemaakt. Wie wint er nou wat bij om een betere suggestie te negeren? Die vraag valt niet te beantwoorden zonder te vervallen in onredelijke argumenten.
Maar je zult je toch echt bij het projectbureau moeten vervoegen. Dat zijn de mensen om mee te praten, niet de burgemeester, niet de politiek. Of bij een onafhankelijk adviesorgaan op infrastructuurgebied, als het projectbureau niet wil luisteren. Maar niet bij de gemeente, die horen zich niet met de inhoud te bemoeien. Waar hebben ze anders een projectbureau voor?
Beste Kars , bij de N 33 verklaarde op 6 dec 2012 de landsadvocaat tegen de Raad van State geachte Raad wij hebben wel geluisterd naar dhr Muijzert kijkt U maar wij hebben de aansluiting N 33 met A 28 aangepast zoals dhe Muijzert het steeds heeft voor gesteld , maar bij Veendam moesten de bochten erin vanwege het voetbal stadion en dat wilden ze niet terug draaien .Antwoord RWS het is onomkeerbaar dat doen we niet !
Als we ergens van af moeten dan is het wel die misselijke uitvinding van een projectbureau.
Onbekwame wethouders die duizelig van hun nieuw verworven macht, een stadje als hun private legoland gaan zien, en daar hun noodzaakvrije prestigeplannen voor "ontwikkelen"...die houden om ondemocratische redenen zeer van projectbureaus.
Ze schuiven daarmee immers hun verantwoordelijkheid bij een duistere club* die door niemand (afgezien van Kamminga en een witte raaf onder de journalistiek) om het verantwoording afleggen gevraagd wordt.
Gelukkig hebben wij in de Groninger gemeenteraad de tot positiviteit in de raad oproepende Inge Jongman van de ChristenUnie ( En dit is dus een cynisch bedoelde opmerking!). Een vrouw die met het vertrouwen in het door God aangestelde bestuur (Romeinen 5:nogwat)dat we als B&W kennen, haar controlerende rol niet op zich neemt. En in feite haar gemeenteraadslid gebruikt voor een private godsdienstoefening. Als gelovige (ben ik echt) vraag ik me vaak af wat godsdienst en een profane aardse zaak als politiek met elkaar te maken hebben; volgens mij helemaal niets. Wie ben ik.
Met vriendelijke groet
* Die Jos Hillen van de Zuidelijke Fileverplaatsing is een dubies figuur. Een man waarvan wij alleen via een WOB-verzoek de hoogte van de salaris te weten komen. Een man die mede-verantwoordelijke was voor de heilloze baanverlenging van (het toekomstige meer) vliegveldje Eeldje. Een fiasco pur sang.
Een man die net als Ton Schroor en Willem Smink, het bewijs is dat er sprake is van een
relatieve oververtegenwoordiging van psychopaten in hogere bestuurslagen is.
http://www.snakesinsuits.com/
Jos Hillen? Het is ook zo'n heerlijk onbetrouwbaar Limburgs/Brabantse naam. Het rekkelijke katholieke geweten spat van deze naam af.
Met vriendelijke groet
Grappig dat een links tv programma nu wel bruikbaar is als bron, terwijl alles uit die hoek altijd bij voorbaat verdacht is in jouw ogen.
Consequent zijn is uiterst lastig.
Beter lezen en/of beter onthouden. Heb meerdere keren geschreven dat ik sociaal-democratie dé oplossing voor grote maatschappelijke vraagstukken vindt.
Met vriendelijke groet.
P.S
Je fascinatie voor, en boosheid op mij beginnen grote vormen aan te nemen. Je maakt me te groot "Jack".
Ik ben niet boos :-), verwonder me over je grenzeloze opportunisme en pretentieus gekwek.
Alle adviseurs bureaus die opdracht krijgen rapporten te schrijven schrijven naar de opdrachtgevers toe en zijn nooit onafhankelijk anders krijgen ze nooit een opdracht weer
Het projectbureau wordt geleid door RWS en ieder holt er achteraan
Niet eens zo'n rare constatering. Het probleem is... wat er tegen in gebracht wordt door actiegroepen rammelt meestal nog meer. Vaak alleen wat uit het verband gerukte onderzoeken of een mate van helderziendheid die niet te verantwoorden valt.
Zou het geen goed idee zijn om een soort rekenkamer (op sommige vlakken doet de Algemene rekenkamer dit al) op te richten om achter te evalueren of dit daadwerkelijk vaak gebeurd? Een soort kwaliteits indicatie zeg maar? Laat er elke jaar een stel planologen op afstuderen het lijkt me sowieso geen sleche leergang voor hun latere werk als ambtenaar.
Oja ervaren gepensioneerden zouden als vrijwilligerswerk ook hun steentje bij mogen dragen!