“Het moet precies kunnen”, zegt buschauffeur Rinus Jongerden van QBuzz. Terwijl hij in de rechter buitenspiegel kijkt, manoeuvreert hij zijn bus de Gelkingestraat in.
Jongerden bestuurt één van de drie nieuwe bussen die het vervoersbedrijf onlangs heeft gekocht bij een Zwitserse busbouwer. “We kennen allemaal het verhaal van de tram die niet is doorgegaan. Toch hebben wij als bedrijf te maken met een grote stroom reizigers richting Zernike, waardoor mijn baas besloten heeft om drie 24-meter bussen te bestellen.”
Jongerden is één van de instructeurs die deze dagen zijn collega’s wegwijs mag maken op het nieuwe materieel. “Het rijdt allemaal net een beetje anders”, zegt chauffeur Gerard Vasse. “Kijk, als ik het rempedaal intrap dan staan we ook gelijk stil.”
Om de bus door de binnenstad te kunnen laten rijden waren een aantal aanpassingen nodig. “De draai naar de Gelkingestraat hebben ze aangepakt, waardoor wij er makkelijker in kunnen draaien. En ook op de Eikenlaan, nabij winkelcentrum Paddepoel, is het één en ander aangepast.”
De drie nieuwe bussen worden na de zomervakantie ingezet. De bedoeling is dat ze voornamelijk op lijn 11 richting Zernike/Zuidhorn gaan rijden.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Ik voorzie de nodige conflicten met fietsers...
Voor dat aankoopbedrag kun je ook een paar extra chauffeurs in dienst houden om in de drukke spits 2 bussen achter elkaar te laten rijden. Hoef je ook niet net de bus te missen want er komt nog een bus achteraan.
En je houdt nog dik geld over terwijl deze monsters de helft van de tijd als minder bruikbaar in de remise zullen staan.
Deze lange bussen zijn in ons stadje levensgevaarlijk. Dit prestigieuze grapje gaat gegarandeerd slachtoffers opleveren.
Deze bussen heeft Qbuzz al een aantal jaar geleden "alvast" besteld voor de busconsessie Utrecht. Toen vocht GVU het besluit aan, en doordat de dubbelgelede bussen die hier al reden nog een tijd bij Qbuzz/U-OV in dienst waren, zijn deze witte gevaartes nu niet in Utrecht nodig. Daarom komen ze nu in Groningen te rijden.
Gewoon op tijd bij de halte gaan staan brum..." dan hoef je ook niet te wachten op de volgende bus"
Tsja, Groningen wilde geen monster op rails door de stad, maar noodgedwongen door de drukte in de ochtend en avondspits moet er nu wel een monster ZONDER rails door de stad in de vorm van deze dubbelgelede busmonsters. Inderdaad heel gevaarlijk voor voetgangers en fietsers!
Overigens alleen in de spits. In de daluren zullen deze bussen niet gebruikt worden. Lijkt me toch een duur grapje! (Grappige bijkomstigheid: de naam van dit bustype is Lightram!).
Ze waren oorspronkelijk ook niet voor Groningen bestemd, maar voor Utrecht! Door een schimmig steekspel aldaar ging dat niet door en stonden ze jaren stil.
Het gaat om 3 bussen, die dus nu in Groningen gaan rijden! Gericht beleid is het derhalve niet. Het kwam toevallig zo uit.
Het zal u niet verbazen, maar het tramplan was toch echt beter! Zo kunnen in de spits trams gekoppeld worden, of een bijwagen er achter. Extra bestuurders zijn dan niet nodig.
Ook een betere afscheiding van het overige verkeer. Maar helaas een gepasseerd station, we zullen het er mee moeten doen.
Ik zag dit gevaarte rijden vanmiddag, zeer imposant.
Blijven deze bussen wit of krijgen ze nog de Qbuzz kleuren?
Deze bussen worden/zijn omgespoten naar de Q-link huisstijl (zoals ook op de bussen op de lijnen 3/4/5/15 te zien is.) Ze krijgen alleen een groene streep- en lijnkleur
net een tram op wielen
Een tram heeft wielen....
tram zonder rails
Mensen, wees niet bang. Deze bussen zijn origineel helemaal niet voor Groningen aangeschaft maar waren voor Utrecht bedoeld. Q-buzz had iets te voorbarig de bussen laten bouwen en waren er al drie af voordat de concessie-eisen veranderden. De oudste staat al iets van twee jaar werkloos aan de kant.
Sinds het grote tram gevaar definitief geweken is is het natuurlijk ook maar saai geworden in Groningen. Snap ik best. Gelukkig heeft de plaats weer iets nieuws om over in paniek te raken: de 24-meter lange gruwelbus die alle fietsers gaat vermoorden! BOE!
En je punt is??
Roll on GVB and mighty Gado! The Stadjers are busliking people. Not one single one Stadjers did want that ridicioulous tram.
Yours sincerely
Kynnen de Staadjers nait meer in't Grunnen's Skrieven?
Jawel,
Moar dizze Stadjer ken beter in Engels en Duuts schriem'n.
Vin Hollande toal heul lelijk. Om Hollandse toal nait al teveul in Stad te heur'n, wol ik mie stark moaken veur acuude tranzitie noar Engels of aans Duuts. Mog ook groag Duuts snakken.
Moi
P.S
Waat is allermooist in Summersun?
Zo'n bus van Gado over 't asfaltbetun!
Nu beste Marc, jij zeer zeker niet.
VSH en Marc
Jullie Nederlands is stukken beter dan jullie Engels of Gronings, ofschoon ik dat laatste niet goed kan beoordelen!
:-)
My English is a lot better than VSH's. Thank you very much! I wouldn't worry about my Gronings since it is an unnecessary dialect spoken by people with discontent carved into their face.