Vervoersbedrijf Qbuzz moet van de rechter de tijden die stadsbuschauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en ook enkele pauzes, rekenen als diensttijd. Het bedrijf moet de uren vanaf december 2009 alsnog betalen. De zaak was door enkele chauffeurs en FNV Bondgenoten aangespannen.
Qbuzz mag ook niet langer het Hoofdstation als standplaats van de chauffeurs beschouwen, maar het hoofdkantoor van bedrijf aan de Bornholmstraat. Dat is van belang omdat in de cao geregeld is dat de pauzes buiten de standplaats die langer duren dan 30 minuten als diensttijd beschouwd moeten worden.
Tenslotte oordeelde de rechter dat een aantal chauffeurs die in 2009 door Qbuzz zijn overgenomen van Arriva, ook volledig onder de cao vallen, ook werkten ze destijds via een uitzendbureau.
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Bekijk reacties
Het is schandalig zoals door de privatisering op de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs wordt beknibbeld terwijl ze toch al niet veel verdienen. Hun werk daarentegen is net zo verantwoordelijk als van een vliegtuigpiloot.
nou, ik denk dat je als vliegtuig piloot wel iets hoger opgeleid bent.....
En dan hebben ze ook nog te maken met al die roekeloze fietsers in de stad.