Bussen die over de Grote Markt rijden. Als het aan het Stadsbestuur ligt zou daar in de toekomst wel eens verandering in kunnen komen. Het Stadsbestuur is bezig met een nieuw ontwerp voor de Markt, waarbij één van de opties is om bussen van de Markt te mijden.
Volgens wethouder Paul de Rook (D66) moet de Grote Markt een meer centrale plek in de stad krijgen. Een plek die het meest te vergelijken is met een huiskamer. “Het moet een plek zijn waar het gezellig is. Met bomen en met een fontein,” aldus De Rook. Om dat voor elkaar te krijgen zal de Markt heringericht moeten worden.
De gemeente Groningen werkt momenteel aan een ontwerpplan dat komend najaar gepresenteerd wordt. Mochten de plannen doorgaan, dan zullen de bussen in de toekomst via de Diepenring gaan rijden.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
Dat is helemaal geen optie.
Inderdaad. Busvrij is de enige optie!
Alleen in jouw wereldje Marc!
Het meest onzalige plan van na de oorlog! Natuurlijk van "D'66" wie anders. Tienduizenden slachtoffers (ouderen, toeristen, mensen met zware boodschappen enz.) lekker in regen, wind en gladheid naar de Stadsschouwburg of Weeva! Geweldig. Leuke bankjes en een fontein. Leuk voor dronkelappen, drugsgebruikers, jeugd, die liever met vieze schoenen op de rugleuning zit en een fontein vol zeepsop en rommel, die meer verstopt is dan werkt. Lekker stil, leuk voor berovers. Maar geen bussen. Bedankt, "D'66" en VVD. Gauw oprotten!
Ach man! zeik toch niet zo!
Nu niet zeiken!
Doe dat maar in het water van het fontein.
Of over een tijdje in het tehuis voor dak- en thuislozen wat (als de plannen doorgaan) achter de oostwand gaat verrijzen.
Marc.
Wij Stadjers zijn negatief. Je woont nu twintig (?) jaar in ons stadje, en lijkt dit nog niet geaccepteerd te hebben. Bijzonder. Wen er aan. Niet-Groningers als Kees van Twist en Mathijs Gijsbertsen kunnen willen en roepen dat wij positief en progressief zijn, maar hier is meer sprake van een (militante)wens die vader van de gedachte is.
Kan je het dagboek van Van Kennen over zijn voetreis door Nederland aanraden. Deze stelt dat Groningen door zijn Pruisische karakter meer exotisch is dan Vraisland.
Pruisisch (conservatief) en negatief ('kon minder', lekker eten is 'binn'n te hou'n' en met de FC 'was niks, is niks en wordt niks')
Progressieven kunnen op militante wijze hun ideologische scheten op anderen afvuren, maar kijk naar Moedertje Rusland en je ziet dat zoiets vaak contraproductief werkt.
Omdat door vooral de lokale PvdA Groningen zijn karakter (waarom is in hemelsnaam rood en niet groen-wit de kleur van de gemeente?) kwijtraakt, is de Z-Side samen met de Olle Grieze het enige wat Groningen nog tot Groningen maakt. Verwacht dat de Z-Side veel nieuwe aanmeldingen krijgt (weet ook wel dat ze geen ledenbestand hebben).
En verwacht andere, deels ongewenste, uitingen van onthecht zijn van mensen die vroeger ingebed waren in een kudde die gevormd werd door gezond en ongevaarlijk chauvinisme.
Ach man, zeik zelf niet zo!
hou nu toch eens op met dat onzalige idee, hoezo geen bussen op de grote markt niet verder dan de diepenring? en wie brengt dan de mensen die slecht ter been zijn, zoals ouderen en mindervliden naar de grote markt? of hoeven deze mensen daar opeens niet meer te zijn? ik zou zeggen wethouders ga eens een keer je werk goed doen
Ouderen en minder validen die niet vanaf de Diepenring naar de Grote Markt kunnen lopen. Kunnen ook niet vanaf hun huis naar de bushalte lopen. Die komen dus nu al niet in het centrum, tenzij ze gebracht worden.
Via de diepenring?? Het moet niet veel gekker worden. Gewoon via de Grote Markt, dat is voor de Stadjers beter en niet te vergeten voor de ondernemers in de stad.
Bevinden de ondernemers in de stad zich alleen binnen de diepenring? Ja zeker, de grote winkelketens. Maar is deze eenheidsworst beter voor de Stadjers? Beter dan wat dan?
Wat een negativiteit. Grote markt is NU ongezellig. Leuk zo'n fontein. Zal in de zomer een hoop gezelligheid brengen,ekker ijsje erbij.....
(door redactie verwijderd) Wij de Stadjers wensen bussen, botsautos en marktkramen (al duizend jaar zo) op ons centrale marktplein.
Moi!
Noasrift
Gaat de Stadspartij nog actie ondernemen tegen de ver-Almerisering van het Zuiderdiep? Omdat het de ambtenaartjes aan het Zuiderdiep en de bouwvriendjes van de PvdA (Jurjen van de Meer en andere door alcohol zwaar aangetasten) zo goed uitkomt, is Groningen ongeveer de enige provincieplaats waar de "stedenbouwkundigen" nog aan de idioterie van de Compacte Stad vasthouden.
Meeuwerdeweg is ook een punt van zorg. Die heerlijke straat heeft zo'n speels karakter door verschillende gevelhoogtes. Maar op elk twee-hoog pand komt nu een extra verdieping, en die paar schipperswoninkjes (tussen Oliemulder en Warmoes) dreigen ook prooi te worden van hele enge, met de lokale PvdA bevriende, projectontwikkelaartjes. Ook dit wordt politiek weer verdedigd met de Compacte Stad-onzin uit de jaren zestig.
Je had beloofd om hier 100 dagen niet te posten !
Gelukkig ben je nog steeds even rigide in je standpunten. Fijn dat er nog vaste waarden in het leven zijn.
Groot gelijk om de bussen te weren, dat is de enige manier om echt iets van de Grote Markt te maken.
Op het Kwinkenplein kan best wat ruimte worden gemaakt zodat de citybus er terecht kan, ook minder validen kunnen daar gebruik van maken.
Verder is uitstappen op het Zuiderdiep natuurlijk een goed alternatief om in de Binnenstad te komen.
Nog zo'n dom idee: geen markt op de grote markt.
Eindelijk verstandig van Groningen
In het verleden werden de (personen)auto's uit de binnenstad geweerd. Ik verwijs naar het Verkeerscirculatieplan (VCP) van oud-wethouder Max van den Berg uit de jaren zeventig. Aan de rand van de binnenstad zijn parkeergarages gekomen. Niet alle parkeergarages renderen goed.
Een binnenstad moet bruisen. Bewoners en mensen van buiten de stad kunnen door goed openbaar vervoer naar de binnenstad worden gelokt. Het is uit verkeerskundig oogpunt logisch dat deze personen in het centrum van de stad uit de bus kunnen stappen. Mede vanwege het wegenstelsel (de stedenbouwkundige structuur) richting de Grote Markt. Dus op de Grote Markt of dicht in de buurt van de Grote Markt, waarbij ik denk aan het Kwinkenplein.
Uitstappen op de Diepenring lijkt mij heel erg lastig voor ouders met kinderen, ouderen en mensen met een handicap. Zijn de kades van de Diepenring qua fundering wel toegerust om veel busvervoer te verwerken?
Zeer belangrijk lijkt mij de mening van het bestuur van de Groningen City Club (GCC), VNO-NCW Noord, de grote winkelketens en MKB Noord.
Terzijde: de laatste tijd hoor ik niets meer over de kabelbaan van de VVD-fractie (het oud-fractielid Jan Evenhuis) en het onderzoek hiernaar door de GCC.
P.S.: Ik ben altijd tegenstander van het Groninger Forum en de verkleining van de Grote Markt geweest. Kijk nu eens vanuit de Oosterstraat naar de Martinitoren! Als je het Groninger Forum structureel wilt tegenwerken, moet je vooral de bezoekers niet laten uitstappen op de Grote Markt!
Geachte Kees.
Ondernemers hebben een belangrijke stem. Misschien wel het primaat. Maar het idee dat ondernemers bepalen wat er in een historisch centrum gebeurt, vind ik een onzinnige.
Vind bijvoorbeeld dat die (nog en deels) fraaie plek ook wel een dag per week gebruikt mag worden voor rust, stadswandelingen, spiritualiteit (diensten voor Opperwezen dat Liefde is), kunstroutes die niet verdrukt worden door het lawaai en de platheid van consumentisme via grote ketens, en het zo gezonde fenomeen van stilte.
Interessant afstudeeronderwerp is volgens mij het onderzoeken wat de gevolgen zijn van een langdurig primaat van ondernemers op historische centra. Denk zelfs dat voor consumptie-georiënteert bezoek geldt dat de veranderingen in gekwantificeerde kwaliteit kwaliteit negatief uitpakt.
Met andere woorden: de BJH's, Theo Venema's en Dirk Nijdammen van deze wereld hebben een stem, maar beter een niet te grote.
Moi
Noasrift
Een-na-laatste alinea was pompeus en quasi wetenschappelijk. Goed hè?
Beste Timmerman (VSH),
Ik wil graag weten wat de mening van de ondernemers is (groot en klein). Ik sluit niet uit dat zij het oneens zijn met de gedachte om de Grote Markt "busluw" te maken. Wat je koopt, moet immers vaak ook vervoerd worden!
We zitten nu aan het begin van de beleidslevenscyclus. Het opperen van ideeën. Het gooien van een steen in de vijver.
Staat het busluw maken van de Grote Markt ook in het verkiezingsprogramma 2014-2018 van D66?
In het verkiezingsprogramma 2014-2018 van D66 staat op pagina 55:
"Laat zo weinig mogelijk bussen rijden in de binnenstad."
Zie: http://issuu.com/d66groningen/docs/verkiezingsprogramma_d66_groningen__55edfdb2e8ec0e
Er staat niet: laat zo weinig mogelijk bussen stoppen op de Grote Markt. Er is derhalve sprake van een inhoudelijk verschil.
De bereikbaarheid van de binnenstad staat op gespannen voet met het zo weinig mogelijk met de bus rijden in de binnenstad. Hoe een juist evenwicht te vinden tussen de bereikbaarheid van de binnenstad en het "zo weinig mogelijk" met de bus rijden in de binnenstad?
De Grote Markt is het handelscentrum en het toeristisch centrum van de centrumgemeente Groningen, het Amsterdam van het Noorden. Met andere woorden: de Grote Markt mag nooit gemeden worden! Kijk eens naar de plattegrond van de gemeente Groningen! Kijk naar de hoofdstraten, die naar de Grote Markt leiden. De Grote Markt als middelpuntzoekende kracht. Gegeven de historische binnenstad. Particuliere auto's kun je uit de binnenstad weren. Dit geldt mijns inziens niet voor het openbaar busvervoer. Het OV is van iedereen!
Pikante noot: D66 is voorstander van andere vervoersmodaliteiten, zoals de GCC-kabelbaan tussen de Grote Markt en de Euroborg. Wederom komt de stedenbouwkundige kracht van de Grote Markt naar voren...
Geachte redactie.
Als ik schrijf dat Rodenaar Paul de Rook door zijn opgroeien in een mooi brinkdorp, en door een gebrek aan kennis wat betreft het Hanzestadje Groningen en kritisch vermogen (dat hij denkt te compenseren met een overschot aan zelfvertrouwen), maar niet al te grote ambities ten aanzien van ons centrumpje moet ontwikkelen...
blijf ik dan in de bocht?
Moi