De luchtkwaliteit rondom de zuidelijke ringweg komt niet in gevaar, ook niet na de verbouwing in 2020. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. De luchtverontreiniging blijft ruim onder de wettelijke normen voor zowel fijnstof als stikstofdioxide.
Volgens de staatssecretaris is de luchtverontreiniging in Noord-Nederland al zeer laag in vergelijking met andere delen van het land. Ook komen er door de verbouwing geen kwetsbare instellingen zoals scholen en kinderdagverblijven binnen de 300 meter van de zuidelijke ringweg te liggen.
Wel kan er sprake zijn van extra overlast voor mensen die daar gevoelig van zijn, maar volgens Mansveld is dat niet onaanvaardbaar.
Momenteel wordt er druk gewerkt aan het verbreden van het Boer Goensepad tussen Kardinge en…
De politie heeft een 50-jarige man uit Groningen aangehouden. Hij wordt verdacht van brandstichting in…
Op de Vismarkt worden zaterdagmiddag voederbieten uitgedeeld door de Sint Martinuscommissie van Volksvermaken. De voederbieten…
De Nationale Ombudsman gaat onderzoek doen naar de afhandeling van klachten aan de RUG. Het…
De Nieuwe Kerk aan het Nieuwe Kerkhof in de stad is zaterdag een groot deel…
De zaalvoetballers van PKC'83/Team Amoeri zijn genomineerd als Groninger sportploeg van het jaar 2024. (meer…)
Bekijk reacties
Logisch. Verkeer wordt immers naar de wijken verplaatst. In de vorm van een vernegenvoudiging van het autoverkeer op de Vondellaan.
Een gigantische toenamen van optrekkend (en afremmend) autoverkeer. En een ieder die weleens een natuurkundeboek van dichtbij heeft gezien weet dat versnellen (optrekken)nu juist zoveel kracht (uitstoot) vraagt.
Het lawaai (zeer slecht voor de gezondheid), het gif, de fysieke hinder (bejaarden die niet meer kunnen oversteken) en de ongelukken wordt naar de wijken verplaatst.
Slechts om de mafia van RWS en wat bevriende bouwers aan zeer goed betaald werk te helpen.
Er is geen enkele noodzaak om de Zuidelijke Ringweg aan te pakken. Groeicijfers zoals de kliek Minister, RWS en bouwers die gebruiken zijn gebakken lucht.
Uit figuur 2 van dit tekstje...
http://www.buitenringnee.nl/cms/images/krantenartikelen/2014/2014-07_punt_huib-van-essen.pdf
...dat zij die zo graag hun bouwprojectjes er door willen ramen van een een gemiddelde groei van 3,5 procent over de periode 2000-2030 uitgaan. De feitelijke groei in de periode 2000-2014 was iets meer dan 1% gemiddeld, waarbij de 3,5% zelfs in de hoogconjunctuur tot 2008 niet eens de 3,5% haalde, en er nu zelfs sprake is van krimp.
De economische tegenwind is hier natuurlijk niet de enige reden van. Toen men de verkeersstromen in 2000 voor de komende dertig jaar voorspelden hadden ze geen enkele zicht op de ontwikkeling in de ICT. Kan ook niet, want de toename aan mogelijkheden in de ICT is exponentieel.
Google Glas is geen eind, maar een begin. Mensen die achter een computer hun boterham verdienen, kunnen dat werk over tien jaar op elke plek ter wereld doen. Uiteraard thuis, maar ook lopend door het bos.
Verder gaan elektrische fietsen gaan heel snel de auto beconcurreren als meest gebruikte vervoersmiddel voor de forens.
Steeds meer onderzoek wijst uit dat er dertig procent van de mensen een avondmens is, en dat hun moeite met om zeven uur opstaan niets met slapte te maken heeft, en dat als je ze (en scholieren) om tien uur in plaats van acht uur laat beginnen ze veel productiever zijn. Acht uur als de in beton gegoten begintijd voor de dagbesteding lijkt ook zijn langste tijd gehad te hebben.
Toch blijven enkele zieke belanghebbende figuren als die enge Mansveld (goor spelletje rondom het subsidiebesluit van PS voor het Monstrum) en het projectbureau Zuidelijk Ringweg vasthouden aan hun belang, dat uiteraard ook uit lichtelijk pathologische scoringsdrift bestaat.
Het kost nijna een miljard euro die ook aan innovatie in een krachtige regio als Eindhoven gestoken en/of het terugdringen van het begrotingstekort en/of de hulpbehoevende oudjes gestoken kan worden. En vijf jaar gigantische bouwoverlast die er voor zorgen dat - zonder ingrijpen ook verdwijnende - korte files bij het Julianaplein veranderen in de hele dag durende files in De Wijert en Helpman te maken.
Omdat narcistische (wat is er misgegaan in jeugd van de Staatssecretaris?)types het hun gevoel dat Nederland hun eigen Legoland bevestigd willen krijgen met onzin. Maar natuurlijk vooral om bouwvriendjes maar aan werk te helpen. Ordinaire, in het old-boys-network geregelde werkverschaffingsprojecten zijn het.
Adam Smith, de econoom die elk parlementariër
en raadslid foutloos zou moeten kunnen citeren, draait zich om in zijn graf.
(Ervan uitgaande dat hij liggende in zijn graf zich voor het steeds lelijker, en kleurlozer wordende provincieplaatsje Groningen zou interesseren)
Moi!
Noasrift
Ja, er komen ook drie deksels. Dat weet ik. Ze komen op de plek van de meest stedelijk plek van Groningen; de afrit naar de Oosterpoort boven de zeer grootstedelijke en internationale oefenruimte genaamd Viadukt. Een oefenruimte die tot ons cultureel erfgoed gerekend kan worden.
En die deksels zorgen er voor dat infrastructureel erfgoed (de vijf eeuw oude vaarverbinding genaamd Oude Winschoterdiep) geknakt wordt.
U heeft bijzonder weinig te doen overdag volgens mij.......
Geen commentaar.
Je kunt VSH verwijten wat je maar wilt maar is niet veel dat hem onberoerd laat. Wel een beetje jammer dat zijn blik wat troebel is. Misschien wat vaker uitwaaien in de zilte lucht van Noordpolderzijl. Doet een mens goed.
Vermoeiend baantje, staatssecretaris van infrastructuur en Milieu. Steeds maar weer onzinverhalen ontkrachten en vervolgens toch niet geloofd worden. De luchtkwaliteit zal juist verbeteren t.o.v. de huidige situatie. Dat het op bepaalde punten drukker wordt heeft met de veranderende op en afritten te maken. De Hereweg wordt juist rustiger en leefbaarder. Die mensen hoor je dan ook niet klagen.
Precies.
GroenRechts zorgt goed voor haar electoraat. Zoals de Beijummers en Lewenborgers best hun directe OV-verbinding mochten kwijtraken ten faveure van Karin tram met x-factor, mogen nu ik en de andere paupers in de Wijert-Noord best getroffen worden door de verplaatsing van een verkeersplein naar onze wijk.
Vraag me af weleens afvan de drie linkse partijen het meest gekenmerkt wordt door slecht verholen misantropie. Het elitaire GroenRechts. SP met hun ethiekloze materialisme. Of de cynische machers (duits!) van de baantjesmachine genaamd PvdA?
Moi.
Groenrechts bestaat niet meer. Er is nog wel een afdeling Utrecht.
het is maar net waar je meet en waar deze prognose op gebaseerd is. In de schil direct om het Julianaplein zal de luchtverontreiniging zeker toenemen. Plaats daar eerst maar eens wat extra snuffelpalen in plaats van de nadelen bij voorbaat met dit soort wishful outcome weg te wuiven.
Ach ja, wanneer er duizend mensen op vooruit gaan en er gaan er tien op achteruit dan hoor je die duizend niet. Van die tien maken er twee een hoop lawaai en schreeuwen moord en brand om het onrecht wat wordt aangedaan. Laat ze naar de rechter lopen dan blijkt wel of de besluiten goed zijn voorbereid en rechtmatig zijn.
Bij een onwelgevallige uitspraak deugt er niets van ons rechtssysteem en is iedereen vooringenomen, corrupt ed. Een mooie illustratie hiervan: zie hierboven.
Ach ja, de gebruikelijke bagatellisering.
Het betreft hier niet enkele tientallen personen maar meerdere, complete dichtbevolkte woonwijken met scholen en een openluchtzwembad pal aan het knooppunt.
Flauwekul, in de nieuwe situatie is de luchtkwaliteit stukken beter dan op dit moment.
Een serieus alternatief tracé is er niet, dus nu vooral gezeur van NIMBY'ers.