Categorieën: Nieuws

“Onheuse uitspraken Boumans over tunnels”

Gedeputeerde Mark Boumans doet onheuse uitspraken over het risico van ongevallen in de tunnels van de nieuwe Zuidelijke Ringweg. Dat zegt Groningen Verdient Beter, het samenwerkingsverband van wijken in Groningen-Zuid en de stichting Leefomgeving Ringweg Zuid.

Boumans zei dat mensen niet onnodig bang gemaakt moeten worden door tegenstanders van de plannen. Volgens de geldende normen moeten de rijbanen in de tunnel 3.25 meter breed zijn en moet er een vluchtstrook komen van 75 centimeter. Boumans meldde dat de rijstroken 3.10 meter breed worden en dat de vluchtstrook verdwijnt.

Volgens Groningen Verdient Beter is een vrachtwagen, inclusief spiegels, drie meter breed. Daardoor is de kans op ongevallen groot. De organisatie wil dat de bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen en met betere plannen komen.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • De NIMBY's roeren zich weer als pseudodeskundigen.
    Hebben ze niet in de gaten dat de ombouw van de Zuidelijke Ringweg een gelopen koers is? Met hun gedrag en geroep zetten ze zichzelf buitenspel.
    Treurig.

    • Treurig dat jij elk heilloos en noodzaakloos prestige project van de gemeente verdedigt, maar niet durft te vertellen wat voor werk je doet.

      Wat is trouwens mis met tegen iets te zijn waar je direct last van gaat hebben? Raar idee dat je door iemand NIMBY te noemen (waarom niet NIMA?) in een discussie buitenspel denkt te kunnen zetten.

      • Timmer,
        Het is een illusie dat ik me daarover hoef te verantwoorden. Toch heb ik al enige tijd geleden aangegeven dat ik niet voor de overheid werk of anderszins belangen heb bij welk project dan ook.

        Het is kennelijk slecht te verteren dat er Stadjers zijn die andere opvattingen hebben. Wen er maar een beetje aan. Het overgrote deel van de stadjers heeft politieke partijen gesteund die voor de ombouw van de zuidelijke ringweg en het Forum zijn.
        Er is dus een groot draagvlak bij het publiek voor deze plannen. Dat er een kleine hardschreeuwende minderheid is die dit lastig te accepteren vindt is een normaal verschijnsel in democratieen.
        Nog even een tip: wat is het percentage ramen in Groningen-Zuid waarachter de protestposter hangt tegen de plannen om de zuidelijke ringweg om te bouwen? Inderdaad, hooguit een paar procent.

  • Ik lees niets over mn toespraak tot de Statenleden commissie Infra.
    Indien deze mensen die nu Ja zeggen tegen dit RWS project persoonlijk financieel aansprakelijk zouden worden gesteld dan zouden ze NEE zeggen daar de Provincie Groningen volledig garant moet staan voor de overschrijding ! raming 603 milj maar wordt 870 miljoen.De gevolg schade aan transport/bewoners gaat 300 miljoen belopen
    die wordt totaal niet mee gerekend.De tunnel over 1100 m is een betonnen U vormige bak die tot boven de grondwaterstand van beton gemaakt moet worden en onderheid anders gaat de tunnel drijven .Het is geen verdiepte weg .Een verdiepte weg heeft geen tunnelwanden en heeft taluds van 1:2 die worden hier niet aan gelegd. De tunnel zal 438 miljoen gaan kosten !.Het versmallen van rijbanen en de verplichte 75 cm weg halen is een dood ordinaire besparings ronde.De woorden van Boumans zijn dooddoenders hij laat het verslag van die overleggen niet aan de Statenleden zien..Over mijn afscheid lees ik niets.

  • De nimby's schijnen volledig vergeten te zijn dat het hen ging om het verkeer door hun wijk en beginnen zich nu met alle aspecten van de ring te bemoeien om van iedere mug een olifant te maken. Professionele dwarsliggers en querulanten.

    • Jack/Marc
      Kom jij eerst eens uit wat je beroep/functie is voor dat je verder praat.Ieder denkt er zo over.Alles wat stad en Provincie doen is in jouw ogen perfect.Ik kom voor mijn vak gebied en naam en mail en telefoon uit.
      Toon je eens een groot man en kom voor de dag ermede.

      • Pieter er zijn vergelijkbare situaties in Nederland. Zoals de verdiepte ligging van de A4 bij Leiderdorp. De A4 is een stuk drukker dan de A7.

  • Voor wie het nu nog niet duidelijk is.
    Het hele plan kan terug naar de tekentafel of, nog beter, helemaal van tafel.
    Een nieuw stuk noordelijke ringweg zou een veel betere oplossing zijn

  • Als alle mensen wonend in de zuidelijke wijken nu eens de auto de deur uit doen en met de fiets of OV naar het werk gaan e.d. dan is de ombouw van de zuidelijke ringweg niet nodig.

    • We kunnen helaas niet allemaal ambtenaar zijn. Heb verdeeld over een dag vier verschillende werkplekken. Die ga ik dus niet allemaal op de fiets doen.

      Moi

    • Gert het is een beetje kort door de bocht alsof ieder aan de zuidzijde aan de noordzijde zou werken.Als ik daar zou wonen terwijl mn werk door het hele land is dan moet ik de fiets maar pakken ? Dus loze woorden !

  • beste mensen de zuidelijke ring stond in het Mirt voor na 2020.Maar aangezien de Zuiderzeelijn niet doorging waar ik bij geweest ben in de Tweede kamer. De toenmalige regeing had 2,7 miljard.Daar lag een accoord dat Almere 1 miljard kreeg en de 3 noordelijke provincies 2 miljard.De raming voor de 200 km lag op 11-13 miljard en minister Zalm zei sávonds laat om 23.30 u beste Tweede Kamerleden ik houd voorzichtig maar eens rekening met 9 miljard en een jaarlijks explotatie te kort van 300 miljoen en op dat moment was de Zuiderzeelijn van tafel. Daarop reageerde de Provincie Groningen als wij de zuidelijke ring nu eens voor financieren dan kunnen we de zuidring aanleggen eerder dan 2020.Daar kwam een ja op van Den Haag.De plannen voor Groningen was 1960 een complete ruime ring om de stad.in +/- 1995 begon men weer.Er werd gekeken naar Zuidwest A 7 - A 28 en zuid ring A 28 > A 7 oost en Noordring. Daar er een soort ring westzijde lag Laan 40-45/Friesche Straatweg keek men niet naar een ruime Noord West ring en is nooit ter sprake geweest.
    Juist dat stuk ring zal 40 % van het verkeer van Jullianaplein-Europaweg afhalen.Daarmede kun je na gereed zijn Nieuwe Noord westring .Alleen de werkelijke plek van de files het Jullianaplein reconstrueren en A7 3 verdiepingen lager gaan leggen dan plan RWS en niet 8 meter omhoog met de A 7.Daarbij loopt A 28 > Emma viaduct beide rechtdoor 2 niveaus lager en bochten A 28 A7 West op huidig niveau met in deze bochten een opengaande bruggen om scheepvaart verkeer te herstellen en ook bocht A 28 > A7 oost op huidig niveau.Veel compacter. Met dit voorstel en aanpassingen Europaweg zijn alle problemen uit de wereld

  • ja Pieter, het wereldje dat hier weer een lekkere boterham aan verdient laat de zogenaamd verantwoordelijke bestuurders, die mogen strooien met andermans geld, geloven dat dit peperdure plan het beste is.
    Als de impact ervan manifest problematisch wordt kan de boel weer op de schop en de kassa nog een keer rinkelen.

    • Brum, het plan dat ik uit gewerkt en getekend heb is beter goedkoper en daar bij verdwijnt de 1100 m tunnel Karin Dekker.Maar voor de gehele verkeer situatie de beste oplossing.
      De pakt de problemen aan en blijft af hetgeen geen probleem is.

    • Hoe kan jij dit zich nu vooral afvragen.
      Kijk naar deze carriere jager die alles lachend en gekscherend zaken beantwoord en indien hij dit verhaal schriftelijk in bijzijn van een commissielid gehouden zou hebben zou het misschien aannemelijk geweest zijn.Maar geen VVDer of PVDA er maar oppositie lid.Of samen met een onafhankelijk bekwaam persoon op dit vak gebied.Ik heb in 10 j. N 33 genoeg mee gemaakt en RWS en kornuiten zijn niet geloof waardig.Ook de door hun opgedragen onafhankelijke rapporten voor de ZWR zijn niet geloofwaardig maar niemand durft NEE te zeggen.RWS is de grootste macht in Nederland ! En iedereen zwicht !

      • Ik krijg de indruk dat we in een bananenrepubliek leven.
        Op welke wijze bepaalt RWS wie de nieuwe burgemeester wordt? Dat moet wel iemand zijn met sterke connecties met de bouwmaffia.

Recente berichten

RUG op derde plek in Keuzegids Universiteiten

De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…

1 uur geleden

Aantal WW-uitkeringen gedaald; jongeren vaker in de bijstand

Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…

2 uur geleden

Máximaweg gaat vrijdagmiddag open

Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…

2 uur geleden

Actie Beatrix Kinderziekenhuis levert 9.000 euro op voor Metakids

Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…

2 uur geleden

‘Maanden extra onderzoek nodig naar ondergrond en financiën tijdelijke vervanging Gerrit Krolbrug’

Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…

5 uur geleden

De Doperse Dis wint de Barmhartige Samaritaan-prijs 2024

De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…

7 uur geleden