Bij een verkeersongeval aan de Bornholmstraat is vrijdagochtend een fietser aangereden door een vrachtwagen.
Het gaat om een vrouw die bekneld is geraakt onder de vrachtwagen. Zij is inmiddels bevrijd door de hulpdiensten en naar het ziekenhuis gebracht.
De vrachtwagen wilde rechtsaf afslaan, terwijl de vrouw rechtdoor wilde. Zij kwam in de zogeheten dode hoek terecht en raakte met de fiets bekneld onder de tank. Volgens de brandweer heeft zij geluk gehad dat de vrachtwagen op tijd stopte, zodat ze niet werd overreden.
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
De paardentrailer die afgelopen nacht is gebruikt bij een vuurwerkdiefstal in de Stad, is dinsdag…
‘t Is nait best met 't weer. Na een grijze dag en een bewolkte kerstavond…
Bekijk reacties
En? Had die vrachtwagen nou een dodehoekspiegel of niet? (Wat een journalistiek!)
kijk maar naar de foto :p
Lekker bij de hand...Rein...
Het is wettelijk verplicht al vanaf 2003..al 11 jaar dus
De foto is van het betreffende ongeval ?
Kun je duidelijk zien dat er meerdere spiegels aan de rechterkant zitten.
Dat men over het hoofd gezien wordt ( in sommige gevallen ) heeft te maken met (zekere) omstandigheden,
Zekere tussen haakjes, omdat ieder "geval" anders en uniek is .
Met als enige zekerheid dan "men" de fietser of anderzijds niet gezien is.. of te laat.
De kwetsbaarheid van de fietser en de (beperkte zichtbaarheid) in combinatie met de snelheid van beiden, maakt het extra gevaarlijk.
Begrijp me niet verkeerd.
Als ervaringsdeskundige met "extreem" grote voertuigen weet ik in wat voor situaties men kan belanden.
De traagheid staat voor de vrachtwagen en de SNELHEID staat voor de fietser.
In veel gevallen duurt het echt wel meerdere seconden voor de wagen de bocht indraait en gaat versnellen.
De "meestal" veel snellere fietser rijdt zichzelf klem in de vele situaties.
Gelukkig loopt het vaak goed af.
Dit weer door de TRAAGHEID van de vrachtauto
Ondanks dat men als fietser voorhang heeft kan men beter extra voorzichtig zijn.
Het (naast) de vrachtauto opgedoken slachtoffer, en ook de andere fietsers... kunnen zich vaak totaal niet inleven, waar de beroepschauffeurs OVERAL rekening mee moeten houden.
Als men beelden op vele bewakingscamera's op You tube bekijkt, ziet men vaak waarom het mis gaat.
Het is nooit fijn om die beelden te zien en zeker niet als het jezelf overkomt.
Enkele tips voor de weggebruikers.
Let goed op..
Leg extra goed op... bij kruispunten al dan niet geregeld door verkeerslichten.
DOE JE VERLICHTING AAN..!!
Stop met bellen tijdens het fietsen.
Stop met WhatsApp tijdens het fietsen.
Stop met het fietsen met een koptelefoon op je oren.
Ga ( als je dat allemaal doet) niet pressies in een bocht staan waar het ( nog steeds) levensgevaarlijk is.
Ga op de stoep ..!!
WEES BEWUST...!!! van JE KWETSBAARHEID...!!!
Je verlies het altijd....!!!,
mocht je een ongeval krijgen als fietser... of voetganger... of brommer... met een auto.. bus.. of vrachtauto.
Ik hoop dat het goed is afgelopen met alle betrokkenen uit bovenstaand artikel.
Allen veel sterkte..
Een prettig en vooral gezond weekend wens ik ALLEN toe.
Met vriendelijke Groet
René Strobos
Duidelijk uitgelegd waar het gevaar schuilt .
We zitten hoog , desondanks zien we een groot deel voor onze snuit niks alsook achter de B stijl , je kijkt in je meerdere spiegels die j elinks ter beschikking hebt , ondertussen moet je terug al rechts gekeken hebben of er daar geen verkeer is , je moet eventueel rekening houden met een uitzwaaie , ondertussen is er terug al tijd verstreken , net genoeg tijd voor die fietser om zich totaal uit beeld te rijden terwijl jij begint te rijden en ........ we kennen de gevolgen .
Nu heb ik bij bepaalde " dodehoek " ongevallen ook mijn twijfels , zekerst als het SO achteraan de vrachtwagen raakt .
Een serie van opeenvolgende momenten.... met tientallen variabelen, en even zoveel kansen op een ongeluk, als men iets... of iemand over het hoofd ziet.
Extreem goed opletten blijft het advies..
Voor alle weggebruikers.
Men vergeet dat als fietser, brommer of voetganger regelmatig.
Probleem is dat fietsers daar eerst de weg over moeten steken om het fietspad te bereiken. Bovendien komen er op dat terrein niet veel fietsers, zodat je er ook minder op bedacht bent. Het zou beter zijn ook een fietspad of strook aan die kant van de Bornholmstraat aan te leggen.