De provincie Groningen zou met een investering van 120 miljoen euro verdeeld over twintig jaar bijna alle provinciale wegen veilig kunnen maken. Dat zegt de ANWB die alle provinciale wegen tegen het licht gehouden heeft. Veilige wegen zou de provincie Groningen volgens de ANWB 782 verkeersslachtoffers schelen.
De ANWB heeft de wegen beoordeeld volgens de zogeheten EuroRAP-methode, waarbij sterren voor veiligheid worden gegeven. Maximaal zijn dat er vijf; bij drie sterren wordt de weg veilig geacht. In Groningen haalt 69 procent van de wegen die score niet, bijvoorbeeld omdat er maar één rijstrook is. Ook in andere provincies is de score niet veel beter.
Voor de stad Groningen geldt dat met name de wegen naar Delfzijl, Winsum en Zuidhorn veiliger kunnen.
Voor meer informatie: www.anwb.nl.
In de ochtenduren is er op woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
Eerst maar eens alle onbewaakte spoorwegovergangen bewaakt maken. Tot dat dat nog niet geregeld is zijn we gewoon een bananenrepubliek. Wat een schande dat er nog een dode in Winsum is gevallen nadat er in mei ook al een dode was. Directeur ProRail en wethouder verkeer Winsum hadden hierom sowieso allang moeten aftreden.
Daar gaat dit dus niet over. Die spoorwegovergang is geen doorgaande weg. Leidt slechts naar drie boerderijen. Het is te duur om daarvoor een volledige installatie te plaatsen. Gewoon goed uitkijken dus. Moet je op een gewone kruising ook.
Voor twee doden is natuurlijk niks te 'duur'.
Bouw een brug, graaf een tunnel, bouw een geïmproviseerde overgang met stroom uit zo'n boerderij, verlengsnoertje en een sensor en eens stok die omhoog en naar beneden kan, maar in godsnaam: doe iets!
Sluit de overgang.
Een paar jaar terug was daar in winsum ook al een ongeluk.
Prorail gaf de mist de schuld.. lekker goedkoop.
Typische jantjes van leiden mentaliteit.
De VVD heeft zijn lobbyclub ingeschakeld, begrijp ik
Allereerst natuurlijk diep triest dat er 2 doden zijn gevallen op de aangehaalde overweg. Deze overweg ligt echter niet aan een doorgaande weg, maar wordt enkel voor bestemmingsverkeer van naar ik meen 2 aangrenzende boerderijen gebruikt. Dat voorheen de NS nu Prorail hier geen prioriteit aan hebben gegeven, lijkt mij dan ook logisch.
Wanneer worden provinciale wegen veiliger, misschien nog wel belangrijker door wie? Elk en iedereen roept altijd dat "zullie" het hebben gedaan, hierbij wijzend naar hen die volgens velen te snel rijden. Toch denk ik dat veel (ernstige) ongevallen worden veroorzaakt door lieden welke nauwelijks 70km/uur rijden op genoemde wegen en allerhande onverklaarbare verkeersbewegingen maken wat aanzet tot inhalen van genoemde lieden. Nu et `s avonds vroeger donker wordt, valt het mij op dat er veel lieden achter het stuur zitten welke moeite hebben met het aanhouden van de 80km/uur, vaak lijkt het wel of men nachtblind is o.i.d. Zo rijdt men 80 zo zonder aanwijsbare oorzaak en/of reden weer 65 en dat zet gewoon aan tot inhalen.
Natuurlijk zullen er altijd lieden zijn en blijven welke veel en veel te hard rijden op dat soort wegen en natuurlijk zullen er onder hen ook bestuurders zijn welke hierdoor de oorzaak zijn van een (eenzijdig) dodelijk ongeval.
Maar 40 jaar geleden reed men met heel wat minder veilige auto`s ook 80 op deze wegen. En ondanks de toenemende verkeersdruk ligt het aantal ongevallen in mijn ogen niet automatisch aan wat velen roepen, een te hoge snelheid.
Bij het dodelijke mistongeluk reed de machinist op volle snelheid al was het zicht toen maar 1 meter. Juridisch gaat hij altijd vrijuit hij heeft immers voorrang. Bij dichte mist hoort een trein stapvoets te rijden . Dat is toen niet gebeurd en de mist kreeg de schuld.
Das onzin, Treinen rijden gewoon door met mist. Mochten ze door een rood sein rijden grijpt de ATB in. Ook bij verminderde snelheden kun je niet tijd stoppen met een trein.