De allerlaatste vlucht van Ryanair op Groningen Airport Eelde moest woensdagochtend door dichte mist uitwijken naar het vliegveld van Münster/Osnabrück in Duitsland.
De passagiers die uit Girona kwamen worden nu met bussen naar Eelde vervoerd en de laatste vertrekkende reizigers zijn op weg naar Duitsland.
Ryanair zal niet meer van Eelde vliegen omdat het zijn pijlen op Schiphol wil richten.
Het belooft een flink gure week te worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het de…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Hoe kan het zijn dat bij dichte mist die niet dicht is een vliegtuig niet op Eelde kan landen.Ik zie op Schiphol echt bij pot dichte mist 747 landen op de automatische piloot.
Waar ligt dit aan ?
Aan de outillage van de luchthaven ?
of aan het vliegtuig ? of aan de piloten die op dit toestel vlogen ?
aan de mist......
Het is aan de piloot of hij een ILS landing (automatische landing op instrumenten en een systeem op de landingsbaan) aan durft. Wellicht heeft Ryanair er ook beleid voor. Het kan in ieder geval wel op Eelde. Er is een ILS systeem aanwezig.
Er zijn 3 klassen ILS, Eelde heeft klasse 1, wat betekent dat bij slecht zicht kan worden geland, maar bij dichte of zeer dichte mist e.d. heb je klasse 2 of 3 nodig. Tot zo ongeveer 1000m zicht lukt het hier dus wel.
De keus voor handhaven van de klasse 1 ILS is een financiele, hoe geavanceerder hoe duurder en hoe vaak komt de noodzaak voor.
Maastricht heeft destijds wel gekozen voor klasse 3.