Gratis openbaar vervoer in de stad voor minima is geen goed idee. Dat zegt verkeersdeskundige Arthur Kamminga. Het stadsbestuur gaat onderzoek doen naar gratis OV.
Volgens Kamminga wordt het daardoor drukker in de bussen, terwijl er geen inkomsten tegenover staan. Er kunnen dus geen extra bussen gekocht worden en er kan ook niet meer personeel aangenomen worden. Kamminga zegt dat het OV daarom duurder wordt en/of dat er lijnen verdwijnen.
Specifiek voor Groningen denkt Kamminga dat vooral studenten massaal de fiets laten staan en in de bus stappen. Kamminga zegt dat gratis 40 procent kortingskaarten en goedkopere eurokaartjes meer zoden aan de dijk zetten.
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
Hoe de wind ook waait, korenmolen Wilhelmina in Noorderhoogebrug zal er niet van kunnen profiteren.…
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Een fietser is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Van Lenneplaan. Dat meldt…
Bekijk reacties
Dat had hij ook al in de reacties gezegd, moet daar dan een artikel over? Misschien kunnen jullie ook een artikel wijden aan de theorieën van René Strobos. Er is alleen nog maar sprake van een onderzoek. Als het dus geen goed idee is dan komt het er niet of in een andere vorm.
Armoedige journalistiek. Het lijkt wel DvhN.
Wat een domme niet over nagedachte visie van die Kamminga!
Ooog zou ook de visie van duizenden minima kunnen plaatsen.
Kamminga houdt er tunnelvisie op na.
Stel je voor. Je gaat naar een adviesburo met een idee en het adviesburo zegt (als deskundige) wat u wil dat kan niet.
De deskundige hoort oplossingen te vinden voor de knelpunten. En niet de knelpunten als beperking aan te dragen. Ik vind dit echt ongelooflijk.
Gratis vervoer voor minima is een haalbare kaart nu steeds meer stadsvervoer wordt verricht door vrijwilligers..
In hoogezand zijn alle chauffeurs al vervangen door 70 vrijwilligers. Van de besparing zouden de minima en vrijwilligers gratis vervoer kunnen krijgen. De stad heeft nunog betaalde chauffeurs maar de trend is stadsvervoer door vrijwilligers.
Studenten zijn toch geen minima. En hebben de meeste studenten niet al een ov kaart .? Voor andere regelingen voor mensen met een laag inkomen komen studenten ook niet in aanmerking. Verdiep je eerst in de materie in plaats van onzin uit te kramen.
Met de OV kaart kan de student inderdaad gratis reizen, maar daartegenover staat wel dat Qbuzz hiervoor wordt gecompenseerd door de overheid. Dit principe zou ook kunnen worden aangehouden voor de minima van de stad, maar dan moet er daadwerkelijk wel een plan voor zowel korte als lange termijn op tafel liggen. Wat Arthur zegt over de aanschaf van nieuwe bussen is een zeer goed argument, omdat het lastig wordt om zonder inkomsten wel nieuw materieel aan te kopen. Persoonlijk zie ik liever een verlaging van de prijzen voor minima, zoals een 40% tarief of iets dergelijk. Daarmee zullen meer mensen met de bus gaan, waardoor de bussen dan wel voller komen te zitten maar er wel inkomsten binnen komen.
Arthur Kamminga drukt zich graag direct uit, terwijl indirect zeker inkomsten valt te behalen. Er wordt te veel geld uitgegeven aan openbaar vervoer, maar ook aan de sociale huursector. Gled wat dus niet in de economie kan worden gepompt voor de werkgelegenheid etc. Vooral in Groningen is dit erg broos. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven in die verwijen helaas in de zakken van OV-bureaus en de woningcorporaties . Een lesje in de macro-economie. Weliswaar in een notendop.
(1)..( Specifiek voor Groningen denkt Kamminga dat vooral studenten massaal de fiets laten staan en in de bus stappen.)...
... Nou Heu...Mhhh Meneer Arthur....: verkeerd gedacht ( denk ik).
Want de studenten hebben allemaal al een OV kaart "opgedrongen" gekregen ..
Prima ..Prima ...zeg ik als buschauffeur, goed voor de werkgelegenheid.
Voor Hun ( die dus allemaal een kaart hebben) ..!! veranderd er niks.
Hoe Jij (specialist)..!! erbij komt om te zeggen dat de studenten dan massaal de bus gaat pakken ( als student waar niets voor veranderd)kan ik niet helemaal rijmen .
Er veranderd voor hun namelijk HELEMAAL niets.
(2)..(Volgens Kamminga wordt het daardoor drukker in de bussen, terwijl er geen inkomsten tegenover staan. Er kunnen dus geen extra bussen gekocht worden en er kan ook niet meer personeel aangenomen worden.
Er zijn voor zover ik weet ( en ik weet ook niet alles) maar 3 bussen gekocht ..
3 (drie) HESS dubbel geleed 25 meter hybride bussen en dat op kosten van de gemeente Groningen.
Al het andere wat er rijd wordt geleased. door de vervoerder QBUZZ).
Dat het geld gaat kosten wat ten goede komt van de minima, is een feit.
Ik vind het persoonlijk een goed plan.
Een sociaal plan.
Kunnen de mensen die op familie bezoek willen of anders hun ( verplichtingen bv UWV ..of verplichte sollicitaties of andere verplichtingen opgelegd aangaande hun uitkering of bijvoorbeeld voedselbank bezoek )deze mensen kunnen goedkoop ( of voor niks) met de bus.
Van oorsprong is de bus bedacht voor het algemeen nut.
Het viel ( vroeger) onder de noemer NUTS bedrijf.
Net als alle andere bedrijven wat aangestuurd werd door de overheid ( gemeente) ten NUT van ALLE bewoners van de ( in dit geval) de stad.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er gebruik van zullen maken, maar dat.. ( prognoses) zal toch echt natte vingerwerk zijn.
Als men denkt dat de minima massaal de binnenstad in zal gaan om lekker te gaan shoppen heeft men ( denk ik) het toch wel mis ..
Wat men niet heeft ( geld) kan men namelijk niet uitgeven.
Dus.... de problematiek ( mocht het gratis openbaar vervoer doorgaan) zal in de eerste weken pieken, en dan verwateren naar een hanteerbaar volume ( cq extra bussen) of niet ..
Het zal zichzelf reguleren .
Natuurlijk kost het geld..maar dat heeft men toch wel over voor de minima ?
Men geeft toch ook honderden miljoenen uit voor HET FORUM??
Men wil toch niet bekend staan in de rest van Nederland als asociale gemeente?
Even ter aanvulling: ..Gratis OV voor studenten bestaat niet en heeft nooit bestaan.
Alle studenten betaalden in 1991 60 gulden ( ongeveer 28 euro ) voor de kaart wat ten koste ging van hun basisbeurs.
Wat het tegenwoordig kost ( wat ze inleveren van hun basisbeurs) is mij niet duidelijk, maar er zullen vast wel mensen zijn die dit weten.
DUS GRATIS OV voor STUDENTEN IS EEN FABEL..!!
Het plan voor goedkopere eurokaartjes vind ik wel een goed idee dus maak ze weer gewoon 1 euro..!!
De mensen zullen langer in de stad blijven (in de buurt van de winkels), en het zal ze dan retour gewoon 2 euro kosten.
Nu kost het al gauw 4 euro ( 2 ..2 euro kaartjes)!!
Succes met Uw toekomstige ( sociale ..of niet ) beslissingen gemeente Groningen.
Ik ben geen helderziende, maar ik vermoed (het aan mijn water) dat "dit feest voor de minima" niet zal doorgaan.
Met vriendelijke groet
René
Bij het artikel dat het plan werd gelanceerd reageerde dhr. Kamminga als eerste.
Nu bij dit artikel reageert hij totaal niet.
Hij zal wel begrijpen dat hij goed fout zit.
Aanzijn visie en reputatie is niks meer te redden.