Waarom zijn er hunebedden gebouwd? En hoe? Allemaal vragen die kinderen uit groep 7 en 8 vanmorgen konden stellen aan professor Daan Raemaekers op de Kinderuniversiteit.
De leerlingen kregen in het Academiegebouw een college over hunebedden. Ieder jaar organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een aantal colleges speciaal voor basisschoolleerlingen. Zo kunnen ze alvast een beetje kennis maken met de universiteit. “Hunebedden zijn hier in het noorden heel bekend,” zegt Douwe van der Tuin, organisator van de Kinderuniversiteit. “Het is belangrijk dat kinderen leren om vragen te stellen. Wij vertellen ze daarnaast van alles over de hunebedden.”
Hoewel het voor sommige leerlingen niet makkelijk was om drie kwartier stil te moeten zitten, hebben ze er wel flink wat geleerd.
Het bestuur van WerkenMetZorg is opgelucht, want de gemeente Groningen gaat de organisatie waarschijnlijk steunen.…
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Een groep medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis in de stad heeft woensdag al fietsend een…
Bekijk reacties
Over het leven van de hunebedbouwers is eigenlijk niks bekend.
De wetenschap kan hooguit wat gissen hoe het heeft gezeten.
De wetenschap is gebaseerd op logica maar logica bestond niet in de prehistorie.
Dus wat men er ook over bestudeert en concludeert, het is nooit hij het écht heeft gezeten.
Maar dat zal een professor niet gauw toegeven immers dan zou de prof toegeven dat hij niks weet en dat is einde baan..dat is immers logisch!
Tja.
Iemand die hunebedden bestudeert en er veel over leest, weet er in ieder geval meer vanaf dan iemand die vind dat professoren niets weten. Professoren weten heel goed dat ze meer niet weten dan wel. Dat hoef je ze niet te vertellen.
Daar is het geloof toch ook op gebaseerd, aannames en geschriften welke ooit door iemand zouden zijn geschreven, maar nooit bewezen wie dit is/zijn geweest en toch zijn er anno 2014 nog miljoenen mensen welke daar enige waarde aan hechten.
Frappant is en blijft dat men achter deze geschriften wil blijven staan en alles in het teken van die geschriften wil zetten, dit het liefst ook nog anderen op wil dringen, hierbij refereer ik aan de Islam en de extreme variant IS, maar wel bij deze tijd wil blijven door met een Rolex om de pols, met een i-Phone in de hand rondloopt en in een auto door een fabrikant uit een Westers land gebouwd wil rijden, terwijl diezelfde lieden tegenwoordig de keel van andersdenkenden met een, naar alle waarschijnlijkheid Zwitsers mes, doorsnijden.
Doe mij dan maar de mythologie rondom de hunebedbouwers, al zullen er in die periode ook genoeg slachtpartijen hebben plaatsgevonden.
Het geloof in een opperwezen is voor mij een curieus verschijnsel.
Het malle is dat heel veel groepen denken dan hun geloof toch net even een tikje beter is dan dat van een ander. Die ander moet dan ook worden overtuigd.
Wanneer er niet zoveel rare acties uit naam van het geloof zouden zijn gepleegd, dan zou het vooral een humoristisch verschijnsel zijn.
Ik bij het kindercollege aanwezig geweest. De professor ging de vragen langs die je jezelf zou af zou kunnen vragen bij Hunnebedden, bijvoorbeeld: Waarom zijn ze gebouwd? Hoe lang geleden zijn ze gebouwd? Waar zijn ze gebouwd en waarom daar?
De professor heeft aan de kinderen uitgelegd dat de waarom-vraag vaak heel moeilijk te beantwoorden is voor historici. De andere twee vragen die ik zojuist noemde, zijn dan bijvoorbeeld weer wel vrij goed te beantwoorden! De prof. vertelde de kinderen in jip-en-janneke taal over C14-datering en over hoe de laatste twee ijstijden ervoor hebben gezorgd dat juist daar zulke grote stenen zijn belandt. Al met al een erg leuk en leerzaam college voor de kinderen!